Peter S. Beagle: Poslední jednorožec

Uverejnené 09. 07. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Peter S. Beagle, Peter B. Gillis
Názov diela: Poslední jednorožec
E-shop: Comicscentrum.cz

Štúdio Topcraft založil v roku 1971 japonský producent Toru Hara, ktorý stál aj pri zrode korporácie Toei Animation. Napriek tomu, že toto v súčasnosti už menej známe štúdio pôsobilo vo svete animovaného filmu necelých 14 rokov, jeho tvorba a predovšetkým medzinárodná spolupráca s poprednými zahraničnými tvorcami koncom 70. a začiatkom 80. rokov 20. storočia vzbudzuje (a stále vzbudzovať bude) dennodenný údiv nad tým, aká nádherná vie byť ľudská fantázia, ak ožije aj na filmovom plátne. Nakoniec, práve štúdio Topcraft bolo odrazovým mostíkom nielen pre Hayaa Miyazakiho či Isaoa Takahata, ale aj Kiyoshiho Sakaia, producenta, ktorý si strihol s americkou dvojicou Rankin - Bass spoluprácu hneď na niekoľkých významných celovečerných snímkach. Pre tých skôr narodených predstavujú kreslené filmy Nausica z Veterného údolia (1984), Hobbit (1977) či Posledný jednorožec (1982) nostalgické spomienky na detstvo i fantastický svet mýtov, bájí a legiend, ktorý sa postupom času stal neodlúčiteľnou súčasťou ich života. A aj dnes, niekoľko rokov po tom, čo si na tieto unikátne snímky spomenie iba hŕstka oddaných fanúšikov, spôsobujú príjemné mrazivé zimomriavky.

Arthur Rankin Jr.Jules Bass patrili k všestranným tvorcom, ktorí pred takmer 60 rokmi založili rovnomennú filmovú spoločnosť. Intenzívne sa venovali hlavne klasickým kresleným celovečerným filmom, ktorých príprava trvala pomerne dlhé a náročné obdobie. V roku 1982 predstavili celému svetu animovanú adaptáciu jednej z najkrajších kníh (a to aj v súčasnosti) pre mládež -  Posledného jednorožca. Posledný jednorožec vzišiel z pera amerického autora Petra S. Beagla. Hoci fantastická novela vyšla pred neuveriteľnými 51 rokmi a pôvodne mala trošku iný koncept, aký bol nakoniec čitateľom predstavený, svojím prevedením, posolstvom i ľahkosťou je jednoducho nadčasová. Preto nie je verejným tajomstvom, že sa preložila do viac ako 20 jazykov sveta a počet predaných kópií presiahol hranicu 6 miliónov.

O tom, kým Peter S. Beagle je, ako vyzerala jeho cesta spisovateľa jednotlivými životnými etapami, ale aj krátke náučné polemizovanie o spôsobe, akým Beagle svoje diela tvorí a aký prínos majú pre súčasnú spoločnosť, sa dočítate v pútavom príhovore (a zároveň aj autorskom medailóne) českého vydavateľstva Comics Centrum. V roku 2010 sa totiž Peter B. Gillis, ktorý intenzívne spolupracuje so spoločnosťou Marvel, rozhodol Beaglovu knihu opäť priviesť k životu. Tentokrát sa ale pre spopularizovanie klasiky zvolilo jedno z najvplyvnejších médií 21. storočia - komiksová adaptácia.

Peter B. Gillis rozdelil 248-stranovú fantasy knihu do 6 grafických zošitov. K spolupráci si prizval Renae de Lizovú, komiksovú ilustrátorku stojacu za antológiu „The Legend of Wonder Woman“ či komiksom v réžii Anne Riceovej „Servant of the Bones“, a Raya Dillona, umelca na voľnej nohe, ktorý sa do povedomia väčšiny fanúšikov zapísal akčnými spoluprácami na rôznych projektoch, a to vrátane HBO's Game of Thrones. Comics Centrum Posledného jednorožca prináša v zberateľskej edícii od Justina EisingeraAlonza Simona, ktorá, podobne ako to býva v tomto vydavateľstve zvykom, sa pýši nádhernou úpravou, a to vrátane dizajnu obálky, plátennej väzby či priloženej galérií ilustrácií autorov, ktorých životy Posledný jednorožec, ale aj samotný S. Beagle ovplyvnil.

Kvalitný papier a citlivý lettering nechávajú ilustrácie Renae de Lizovej žiť si vlastný život. Keďže adaptácia sa, podobne ako animovaná snímka z roku 1982, pridŕža knižnej predlohy najvernejšie, ako je to len možné, a vzhľadom na formu, ktorú si B. Gillis zvolil, predstavuje práve kresba základný a najdôležitejší prvok výstavby notoricky známeho príbehu. Renae de Lizová sa síce inšpirovala celovečerným filmom, ktorého rukopis je viditeľný na každej jednej strane a v každom jednom obrázkovom poli, ale do umeleckého prevedenia knižnej predlohy vniesla aj kúsok zo seba.

Známe postavy, ktoré prirástli k srdcu už len tým, ako do príbehu o Poslednom jednorožcovi vstúpili, preto dostali nový šat, iskru aj nádych moderného umenia, a popri tom si dokázali zachovať všetko to, čo sa na nich kedysi tak veľmi milovalo. Práca s farbami, ktoré majú vo výtvarnom prejave svoju vlastnú symboliku aj jazyk, nevtieravo sprevádza čitateľa celým príbehom, a dokonca aj v dodatku. Vizuálne delí rozprávanie na konkrétne sekvencie prinášajúce teplými či studenými farebnými tónmi škálu rôznych emócií a pocitov, ktoré prehovory postáv a ich dobrodružstvo obohacujú o ďalší rozmer prežívania. Vzbudzujú strach, napätie, pochmúrnosť, depresiu, zamilovanosť, súcit, oddanosť, vďačnosť či rozčarovanie nad životom ako takým, aktivujú všetky zmysly, ktoré menia čítanie na skvostný a nezabudnuteľný zážitok, a to nielen cez hru s perspektívou, svetlom a tieňom, ale aj detailmi ukrytými na celej ploche komiksovej stránky.

Posledný jednorožec sa zrodil v roku 1968, a teda v dobe, ktorá súčasnú generáciu čitateľov veľmi neoslovuje. Tak trochu ťažší písomný prejav, zastaraný spôsob narábania s formou i výstavbou príbehu, inšpiračné zdroje vychádzajúce z folklóru a ústnej ľudovej slovesnosti, alebo poctivá práca s jednotlivými zložkami klasickej celovečernej animácie, na ktorej postavilo svoju kariéru nejedno známe filmové štúdio, predstavuje priepasť medzi modernými čitateľmi a populárnymi médiami, ktoré sa snažia aspoň trochu pozdvihnúť čitateľskú gramotnosť. Napriek tomu sa tu nájdu snahy prekonať tento rozdiel. Väčšinou sú zhmotnené do podoby komiksového média, ktoré je v súčasnosti pre tento konkrétny zámer ideálne. A Posledný jednorožec od Petra S. Beagla predstavuje ukážkový príklad toho, ako zručne skombinovať a zviditeľniť hneď tri druhy umenia - slovesné, výtvarné a hybridné (podľa slov francúzskych komiksológov aj deviate).

Posledný jednorožec osloví tých najmenších čitateľov vo svojej komiksovej adaptácii. O čosi starším ukáže, že aj filmová verzia má svoje čaro a dokáže ten istý príbeh vyrozprávať predsa len odlišne, pretože komiksová ilustrácia je chudobnejšia o rôzne vizuálne a zvukové prvky, ktorými sa tá animovaná môže popýšiť. Veľkým a dospelým čitateľom zase pripomenie, že zaspomínať si na svoje detstvo či staré časy sa dá hneď trojakým spôsobom, a každý má svoje čaro, ktoré neomrzí ani po rokoch či stáročiach. Náročným čitateľom vyrozpráva klasický príbeh o hľadaní samého seba v pútavom dobrodružstve magického tvora, na ktorého zabudol takmer celý svet. Konfrontuje ich s neprikrášlenou realitou stereotypného prežívania, zabúdania, naháňania sa za vlastným blahobytom či komfortom. Ukáže im rôzne podoby priateľstva, lásky aj spolupráce, a bude sa im snažiť vštiepiť zmysel pre kritické myslenie, sebahodnotenie, trpezlivosť či radosti z maličkostí, na ktorých je postavený jeden obyčajný deň.

Posledný jednorožec vás tak trošku prevychová a zmení na citlivejších ľudí, ktorí podobne ako on z tohto sveta pomaly miznú. A tak, ako sme v roku 1968 spolu s Beaglom hľadali stratených jednorožcov, budeme aj dnes spolu s Comics Centrom hľadať našu zabudnutú ľudskosť.

Ďakujeme vydavateľstvu Comics Centrum
za poskytnutý recenzný výtlačok.