Autor/ka: Philip Reeve
Názov diela: Zlato predátora
Séria: Smrteľné stroje
Vydavateľstvo: Albatros Media
E-shop: Albatrosmedia.sk

Philip Reeve opäť dokázal, že stačí jedna kniha na to, aby ste si svet, ktorý vytvoril, zamilovali.

Po nečakanom závere v Smrteľných strojoch, ktorý sa skončil tak trochu happy endom (strach naháňajúci Londýn sa spolu so zbraňou, ktorá mohla zničiť svet, porazil, a Hester s Tomom odleteli na svoje „medové týždne“), by sa mohlo zdať, že už v príbehu nemôže nastať nijaký zvláštny zvrat. Keď ale na jednej stanici stretne Tom profesora Pennyroyala, známeho historika a autora mnohých zaujímavých vedeckých kníh, ktorý ich úpenlivo prosí, aby ho so sebou zobrali, spočiatku harmonická idylka sa mení na veľmi nebezpečnú misiu.

Hoci si Tom povie, že by sa mohol s profesorom porozprávať o istých dobových faktoch týkajúcich sa kultúrno-spoločenských problémov, v ktorých sa súčasný svet ocitol, a podarí sa mu uprosiť Hester, aby prežila ešte jedného člena navyše, prinesie mu jeho zámer len zbytočné komplikácie. Ani jeden z nich totiž nevie, že po Pennyroyalovi ide Zelená búrka, extrémistické hnutie Antimobilistickej ligy, ktorá zaútočí na Tomovu vzducholoď. Tom s Hester sú nútení pristáť v malom mestečku s názvom Anchorag, ktoré je zúbožené po more, čo v ňom vypukol. Tom sa veľmi rýchlo zoznámi s panovníčkou Freyou, ktorá má rovnakú vášeň pre všetko historické, vrátane návštev múzeí, a nadviaže s ňou dôveryhodný vzťah. Ten skomplikuje dočasné spolunažívanie medzi Hester a Freyou, pretože panovníčka prejaví časom o Toma oveľa väčší záujem, než je to vhodné, a tak sa medzi hlavnými hrdinami začne vytvárať nepríjemné napätie

Lenže za záujmom panovníčky o Toma sa ukrýva čosi viac. Freya má ambiciózny plán. Po stretnutí s profesorom Pennyroyalom sa rozhodne, že nastaví kurz na Mŕtvy kontinent, teda na Ameriku, aby tam s celým mestom mohla začať nový život, a to bez strachu pred predátorskými mestami. Hester by najradšej odletela, lenže kvôli poškodenej vzducholodi sa musí tohto šialeného plánu zúčastniť. S nevôľou sleduje, ako sa začína cesta plná útrap a nečakaných zvratov, ku ktorým sa pridáva masívny Archangeľsk, ktorý túži po najlepších motoroch na svete (a skúste si tipnúť, kde ich môže nájsť). A vzťah medzi Tomom a Hester sa kvôli Freyi rýchlo naštrbí, čo povedie k mnohým komplikáciám na tejto už aj tak krkolomnej výprave.

Pokračovanie Smrteľných strojov, čiže Zlato predátora, je po technickej stránke veľmi emocionálne. Autor sa totiž venoval oveľa viac opisu pocitov postáv, než nečakaným zvratom, komplikovaným vnútro-spoločenským problémom aj dvorným intrigám, čo avšak neznamená, že príbeh je vyslovene zlý, to vôbec nie! Skôr sme mali ako čitatelia možnosť spoznať postavy, a to predovšetkým tie vedľajšie, ktoré veľmi premyslene ťahajú za nitky osudu našich hlavných hrdinov. Oceňujem autorovu originalitu v prípade povahovej rozmanitosti mnohých postáv. Ani jedna z nich nevykazovala charakteristiku odkopírovanú od nejakej inej postavy, ktorá sa v príbehu napríklad iba mihla, či stereotyp, ktorý sa do príbehu vie vniesť, ak sa na jednom mieste ocitne veľmi veľa knižných hrdinov naraz. Najzaujímavejšou z nich je Hester. Keď sa dozvedela tajomstvo, ktoré sa týkalo práve jej rodinných vzťahov, hneď som očakával, že sa psychicky zrúti a začne sa dištancovať od všetkého, čo jej príbuzný vykonal. Takýto prístup som videl v mnohých fantasy sériách a, popravde, je to istým spôsobom únavné. Ibaže opak je pravdou. Hester sa po tejto správe spamätala a prijala svoj osud tak, ako jej bol predurčený. Nakoniec, všetko sa môže skomplikovať ešte viac, no nie?

V jej prípade sa príjemným spôsobom pokrivil charakter. Hester sa stala ešte krutejšou a viac sadistickejšou, čo som ocenil hlavne v časti, kde brutálne rozsekala celú posádku vzducholode. Naopak Tom, tak ten je stále rojko, ktorý slepo vbehne do nebezpečenstva a dôveruje všetkému, čo sa mu povie. Ale v jeho prípade by som ešte  žiadnu premenu neočakával. Protiklady sa jednoducho priťahujú a kým sa odváži vyliezť zo svojej ulity, chvíľku to potrvá. Prirýchla zmena by pôsobila veľmi neprirodzene.

Druhá časť Smrteľných strojov je pomalšie sa rozbiehajúca, lebo akcia príde len v druhej polovici. Dovtedy si vychutnáte rozmanitosť postáv, na ktorú sa autor zameral a ktorá celému prvoplánovému príbehu dominuje. Tempo sa teda zvoľní, vy si vychutnáte okolie formujúce hrdinov a na konci zažijete aj kúsok akčnej romantiky. Preto dávam knihe čo najvyššie hodnotenie. Okamžite by som siahol po pokračovaní, lenže ďalšia časť sa ešte nedočkala vydania v slovenskom jazyku. Avšak trpezlivosť ruže prináša..... a tieto mechanické ruže budú ešte len poriadne pichať!

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Martin Jaško