Kolektív autoriek: Žena se sovou

Autor/ka: Kolektív autoriek
Názov diela: Žena se sovou
Séria: Lehké fantazijno
Vydavateľstvo: Fortna
E-shop: eFortna.cz

Možno som bývala väčšou ignorantkou, pokiaľ ide o domácu literárnu scénu, alebo sa okolo mňa v súčasnosti roztrhlo vrece s naozaj kvalitnými slovenskými a českými autormi. Ktovie? Možno som čitateľsky dospela, pretože sa mi v minulosti často stávalo, že som bez dôvodu odsudzovala takmer všetko, čo bolo slovenské alebo české. Teraz to vítam s otvorenou náručou. A možno za to môže aj moja sladká nevedomosť, alebo vyššia aktivita slovenských aj českých hlavne fantastických autorov, to s určitosťou povedať neviem. Mojej pozornosti ale neunikla štvordielna séria projektu Lehké fantazijno, ktorý dáva do stredu pozornosti nielen ženské autorky, ale celkovo svet všetkých ženských hrdiniek.

Žena se sovou je druhým zväzkom tetralógie Lehké fantazijno, tým prvým bola práve Žena se lvem. Prvý diel som zatiaľ nečítala, do pazúrov sa mi však zázrakom dostalo pokračovanie. Tak povediac som vlastne nevedela, do čoho idem. Kniha mi však prišla a po rozbalení ma ihneď príjemne prekvapila. Asi som si priveľmi zvykla na lacnejšiu mäkkú, lepenú väzbu, pretože mi prišla (v dobrom slova zmysle) prepychová. Tvrdé dosky s nádhernou obálkou, ktorú nakreslila Jana Šouflová, pôsobia podstatne honosnejšie (a aj drahšie) ako mnohé iné fantasy knihy, ktoré sa dnes vydávajú. Navyše, ku knihe bol priložený aj originálny set tarotových kariet, ktoré spolu s ďalšími tarotovými kartami z ostatných kníh tvoria jeden zberateľský balíček. Dokopy by ich malo byť 52 kusov.

Poviedok je, naopak, 13 a pokrývajú viacero žánrov, a to od sci-fi, fantasy, postapokalypsy, hororu alebo humoru. Pri každej poviedke je krátky medailón o jej autorke, vďaka ktorému som mohla spoznať našu literárnu scénu o trošku viac. Medailóny dopĺňa i čiernobiela ilustrácia autoriek vo fantastickom šate od Jaroslava Svobody. Už len tým vás, milí čitatelia, kniha navnadí na to, aby ste sa do poviedok ihneď začítali! Tristopäťdesiat strán nás tak vtiahne do odlišných svetov a vám neostáva nič iné, ako si povedať: „Ešte dočítam kapitolu a idem spať! Nie vážne, ešte jednu... už len jednu... Ach nie, už je zase ráno!“

Málinko vás však zamrzí nevyváženosť slovenského a českého zastúpenia. Priznajme si, plodných českých autoriek je predsa len viac, ale z tých trinástich poviedok sú len dve slovenské, a to, dovolím si tvrdiť, nie sme v tomto smere nejako ochudobňovaní. Na druhej strane, i prvý diel sa skladal z podobného pomeru, takže mi ostáva len dúfať, že sa to v ďalšej časti trošku zmení. Poviedky sa ale veľmi dobre čítajú, a to či už na etapy, alebo naraz. Medzi mojich favoritov patrí Lívia Hlavačková, autorka známeho románu Gwind: Nezabiješ?, ktorú som, paradoxne, našla v kníhkupectve za dve eurá, a to ihneď po prečítaní jej poviedky Dieťa stepi! (... takže hádajte, čo je mojím najnovším prírastkom v knižnici :D) Gwind síce nie je úplne najlepší literárny počin tejto autorky, aj hodnotenia na túto knihu sú všelijaké, krátka poviedka s názvom Dieťa stepi sa mi ale čítala veľmi dobre. A ten koniec sa mi úprimne, naozaj úprimne páčil.

Mojou druhou obľúbenou poviedkou sa stala poviedka s názvom Hvězdář se dívá nahoru od Blanky Jiruškovej. Ako už samotný názov napovedá, pozrieme sa trochu na hviezdy, vlastne skôr do starobylého hvezdárskeho rádu. Opisy sa ihneď začali hrať s mojou fantáziou, ktorú nakoniec tak rozbláznili, až... až som sa rozhodla, že raz budem mať podobnú knižnicu, ako hrdinovia v tejto poviedke!

Tretím obľúbencom sa stala Ornáda od Jitky Ládrovej z prostredia kláštorov a mníchov, kde sa ocitajú z odlišných dôvodov dve ženy - čarodejnice. Veľkým prekvapením, a takou príjemnou čerešničkou, pre mňa bola poviedka O pár kroků blíž od Martiny Bellovičovej. Som veľmi veľká fanúšička postapokalypsy a japonskej kultúry. A práve tento príbeh o postapokalyptickom Japonsku s nádychom podobným, ako majú univerzá Metro 2033, Budúcnosť (Dmitry Glukhovsky) a Silo (Hugh Howey), a to ešte premiešané s japonskou mytológiou, náboženstvami a prvkami súčasnej japonskej popkultúry, mi len potvrdil, že kým, ako sa vraví „fanfikcie sú zlo“, hlavne, ak ide o tie zo Západu, ktoré len niečo napodobňujú, táto poviedka nielenže patrí do úplne inej ligy, ale práve zbúrala nejeden mýtus.

Zoznam celých poviedok je teda takýto:

1. Ludmila Vaňková: První rychlost
  2. Iva Mrkvičková: Sver
  3. Františka Vrbenská: Zlaté mlhy na pobřeží
  4. Lívia Hlavačková: Dieťa stepi
  5. Blanka Jirušková: Hvězdář se dívá nahoru
  6. Jitka Ládrová: Ornáda
  7. Věra Mertlíková: Lektvar správných žen
  8. Daniela Kovářová: Běžící muž
  9. Miroslava Kvášová: Snežná paní
  10. Katarína Soyka: Slučka
  11. Martina Bellovičová: O pár kroků blíž
  12. Kateřina Foltánková: U Gutenberga
  13. Jana Řečková: Kamarádky navždycky

V zbierke sa nenašla ani jedna poviedka, o ktorej by som mohla povedať, že bola nezaujímavá, nudná či jednoducho zle napísaná. Samozrejme, nesadlo mi do nôty všetko a nie všetko bolo podľa môjho gusta. Mojich osobných obľúbencov som vám predstavila, ale vy si možno nájdete iných. Alebo zistíte, že máme rovnaký vkus. Jediná vec, ktorá knihu trošku kazí, sú občasné preklepy: spoluatorsky → spoluautorsky, ve ěcech → ve věcech, deťaťom → dieťaťom, alebo zlé tvary slov, napr. Kioto sa u nás píše Kjóto. Bohužiaľ, za posledné roky som nevidela knihu bez podobných chýb (hlavne ty, Ikar, mal by si sa polepšiť...), takže to už beriem viac ako smutnú samozrejmosť. Tak či tak, som veľmi rada, že som sa k nej dostala, a teda, ak rozmýšľate, čo by ste si zaobstarali na leto, mám tu pre vás tento príjemný knižný tip. Veď, kto by sa nepotešil aj tým tarotovým kartám?

Ďakujeme vydavateľstvu eFortna za poskytnutý recenzný výtlačok.