Hanina Veselá: Krev teče vždycky červená

Autor/ka: Hanina Veselá
Názov diela: Krev teče vždycky červená
Vydavateľstvo: Mytago

Hanina Veselá vstoupila do fantastických vod humornou sbírkou fantasy povídek Mrakulin grimoár, několik jejích povídek bylo uveřejněno v různých antologiích (namátkou Hry s příběhem Marellion, nebo Žena se lvem), ale nejvíce jsou známy její knihy o telepatce Magnólii, která zažívá svá dobrodružství v herním fantasy světě Asterion (Magnólie a démon 2012, Drak bere vše 2015). Nyní nás spolu s Magnolií zve do světa Asterion potřetí.

Plavenské císařství je námořní velmoc, jíž mořský císař Marran II. vládne pevnou a nesmlouvavou rukou. A nejen hlavnímu městu Plaveně, ale také všem koloniím. Arcimág Zvin se věnuje jen své vědě a do ničeho nestrká nos, magici jsou již nějaký ten pátek postaveni mimo zákon a šlechta dostala krátké vodítko a náhubek. Jen kdyby mu ty děti nedělali ostudu. Princ Felian je flákač, děvkař, alkoholik a feťák. A jeho sestra Sagjidara je tvrdohlavá, rozmazlená a drzá husa, která nemá úctu ani k majestátu svého otce, ani k svátosti manželské. No co s takovými potomky? Jednoho uklidit někam do ústraní, aby nedělal ostudu a druhého rovnou do vyhnanství. Jenže teď po deseti letech je Marran II. na prahu smrti a všechny výše zmíněné frakce na vládu nad Plavenou mají velký zálusk. Jak se k boji o trůn přimotá drzá zrzavá telepatka Magnolie? To už musíte zjistit sami, protože prozradit cokoliv dalšího by vás připravilo o nevšední zážitek.

Kde safra začít? Plavenské námořní císařství hodně připomíná Karibik. Palmy, písečné pláže, ostrovy, moře, přístavy a modrá obloha plná racků. Ale také podmořské útesy, zrádné mělčiny a ostrovy plné nebezpečných domorodců či dravých šelem. A piráti. Zkrátka a dobře svět jako stvořený pro skvělé námořní dobrodružství.

Jenže dobrodružství potřebuje hrdiny. Těch je v románu pomalu víc než kostlivců v sídle nekromanta, přesto je každý z nich jedinečný a originální. Ať už jde o ty velké hráče na šachovnici světa, nebo o vedlejší figury, které se do hry o císařský trůn připletou více méně náhodou. Díky tomu, že se postavy více méně pravidelně ve vyprávění střídají, dostává každý z hrdinů dost prostoru, aby si užil své místo na slunci. A aby v nich neměl čtenář chaos, připojila autorka na konec knihy jejich jmenný rejstřík.

Osudy všech postav pak Hanina Veselá umně splétá tak, že je výsledkem pestrobarevný goblén, z něhož nečouhá jediná přebývající nitka.

Příběh sám je nabitý pestrou akcí. Námořní bitvy, souboje na meče, ale také zákulisní intriky či prohledávání tajemných ostrovů je přesně tím co můžete od autorčiny knihy čekat. A vše rámuje ten velký boj o trůn. Do toho přidejte koření v podobě cynického humoru a máte zaděláno na opravdu pěkný dobrodružný fantasy příběh v originálním světě. A přestože se v knize občas vyskytnou narážky na předchozí dobrodružství zrzavé spisovatelky a její telepatky, je to příběh uzavřený a dá se číst samostatně. Což je v dnešní době plné trilogií a pentalogií také velké plus.

Pravda, vyprávění místy drhne (to když autorka na zbytečně dlouho zabředne do arcimágovi minulosti), ale pak se děj zase pěkně rozjede a nenechá čtenáře vydechnout. Rád bych také zmínil pěkné ilustrace a mapy Kristiny Haidingerové, jenž jsou nedílnou součástí knihy. Ta je v pevné vazbě a zdobí ji neméně hezká obálka Martiny Pilcerové. Až mi přijde skoro škoda, že jsem si nechal poslat místo recenzní knihy jen recenzní e-book.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Jan Procházka
Ďakujeme vydavateľstvu Mytago za poskytnutý recenzný výtlačok.