Čas hrdinov II. - Nová slovenská fantastika

Uverejnené 24. 11. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Kolektív autorov
Názov diela: Čas hrdinov II.
Séria: Čas hrdinov
E-shop: Artis Omnis

Zbierka fantastických poviedok, ktorú v réžii Martina KrálikaAlexandry Pavelkovej vydalo vydavateľstvo Artis Omnis na sklonku septembra, predstavuje trinásť staronových autorov v úplne novom šate. Pokračovanie rovnomennej antológie, mapujúcej vývoj a premeny fantastiky na Slovensku v priebehu času, spája jednotlivé poviedkové dobrodružstvá nielen cez žáner, ale aj takmer rozprávkový motív – drakobijcov.

Čas hrdinov II. je pomerne kompaktne zostavený literárny počin, v ktorom nesmie chýbať štipka Červenákovej írečitosti či malá lyžička neočakávaného zvratu v deji s príchuťou Lenony Štiblaríkovej, ale aj vyvážená zmes hrôzostrašných korenín od Olejárovej, Hlavačkovej aj Hrica. Vybraní autori sa jednoducho rozhodli siahnuť na dno svojich spisovateľských zručností a čitateľovi bez prikrášlenia naservírovať štylisticky sympatické a obsahovo bohatšie texty, ako tomu bolo v roku 2012. Nakoniec, za všetkým treba hľadať odvážny nápad, odhodlanie nevzdať to s náročnými požiadavkami slovenského čitateľa a svedomitú editorskú prácu s textami, ktoré nie sú ani veľmi dlhé, ani veľmi krátke – sú jednoducho také akurát, čiže rýdzo poviedkové.

V novej antológii teda môžeme nájsť výber toho najlepšieho, čo nám slovenská fantastika v súčasnosti ponúka. Dôkaz o tom, že studnica nápadov ešte nevyschla, si statočne budú hájiť Juraj Červenák, Lenona Štiblaríková, Lívia Hlavačková, Katarína Soyka, Jozef Girovský, Alexandra Pavelková, Marja HolecyováJán Gálik. Menej typickým spôsobom sa o vašu priazeň budú uchádzať texty autorov, ktorí ešte v tomto žánri nie sú úplne doma, ale čoraz častejšie sa s ich výtvormi stretávame, a to cez ľubovoľné médium, Anna Olejárová, Ivana Molnárová-Dubcová, Monika Kandriková, Róbert HricZdeno Jašek. Trinásť odvážnych hrdinov napísalo trinásť odvážnych poviedok. Každá z nich má nápad, napätie, výraznú i jemnú romantickú esenciu, jasný konflikt, občas zahmlený zámer, neprehliadnuteľnú dávku násilia, oplzlých slov a mrazivých historiek, vševidiacich rozprávačov, dve až tri dejové línie, trošku komplikované rodinné vzťahy... teda takmer všetko, čím sa vie slovenská fantastika pochváliť od čias, kedy na seba po prvý raz strhla mediálnu pozornosť.

Vydavateľstvo Artis Omnis je známe tým, že podporuje predovšetkým domácu literárnu tvorbu, má otvorenú myseľ a nebojí sa vyzdvihnúť projekt, ktorý nemusí sadnúť väčšine čitateľských skupín. Lenže vydávanie literatúry si občas žiada aj nejaké straty na životoch, inak by literárni teoretici, blogeri a ani knižní recenzenti nemali o čom písať. Čas hrdinov II., hoci je tomu občas ťažké uveriť, je zbierkou, ktorú, ak raz vezmete do ruky, určite dočítate do konca, hoci nie na jeden šup.

Antológie by mali byť, napriek nejakej špecifickej črte, ktorá texty v ich vnútri vzájomne prepája, rozmanité. Čas hrdinov II. ponúka žánrové presahy i subžánre sľubujúce už len svojou výstavbou zážitok, ktorý zapojí do prežívania všetky vaše zmysly a skutočne vás zavedie na miesta, o ktorých ste do teraz ani len nesnívali. V tomto smere je zbierka odvážna a sčasti aj nápaditá. Otvára rôzne možnosti nahliadania na zvolenú tému a príbeh v nej, rovnako tak ponúka netradičnú prácu s textom aj hlavnými hrdinami, ktorí by dokázali byť ešte viac sympatickí, ak by sa im venovalo zo strany autorov viac pozornosti. Autori to mali našliapnuté dobre, ale spracovanie ich nápadov ostalo visieť vo vzduchoprázdne a jednotlivé témy časom vykazovali sklon k známym literárnym pátosom. Tie, vzhľadom na dĺžku poviedok, zamestnávali čitateľa čoraz menej, a tak sa neraz stalo, že sa o príbeh strácal záujem, alebo sa nejaká tá časť preskočila, pretože nebola kľúčová, len sumarizovala veci, ktoré sa už raz presne takto zhrnuli.

Odkazy medzi riadkami, pojednávajúce aj o spoločenskom dianí vo svete – tom reálnom, humor, málo blízky väčšine čitateľských skupín, niekedy aj menej vhodne zakomponovaný do vážneho poučenia, texty s takým trošku kostrbatým „spisovným“ jazykom, ktorý sa snažil ukázať iba to, že i v tomto projekte sa nájdu autori, ktorí sa „snažia pracovať“ so slovnou zásobou dobového výskytu, ale aj tá istá nemenná linka násilia v rôznych svojich odtienkoch a podobách, ktorá v tých posledných sériách dokázala neraz iritovať i skalného fanúšika GOT, uberali jednotlivým textom na kráse i dychu. Vnášali do prežívania rozporuplnosť, niekedy nútili zamyslieť sa nad tým, ako vôbec celý počin uchopiť, ale aj tak vás nakoniec priviedli k záveru, že tých chýb nebolo až tak veľa, aby si antológia vyslúžila vaše nesympatie či nebodaj veľmi nízke hodnotenie. Viete v nej nájsť texty, ktoré vás úprimne nadchnú, príbehy, čo oslovia, trošku krívajúce rozprávania o monotónnych veciach i poviedky, ku ktorým sa už nevrátite, lebo neboli pre vás atraktívne a nič vám jednoducho nedali. Aj toto sa stáva.

Nová antológia vydavateľstva Artis Omnis je plná rozporuplných vecí. Ak nazbierate dosť odvahy, môže vás aj milo prekvapiť. Fanúšikov fantastiky však utvrdí v tom, že Jurajovi Červenákovi to stále dobre píše, hoci Roganovky sú už minulosťou, a tí, ktorí sa mu snažia vyrovnať (v dobrom slova zmysle a v medziach obsahu i formy), mu jednoducho obdivuhodne sekundujú, hoci potia krv.

Mimochodom, ak by vám kniha ostala nebodaj zapadať prachom na poličke, nič to. Na Michala Ivana sa stále dobre pozerá!