David Petersen a kolektív autorov: Legendy o Myší hlídce (Kniha druhá)

Uverejnené 20. 01. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: David Petersen a kolektív autorov
Názov diela: Legendy o Myší hlídce (Kniha druhá)
Séria: Myší hlídka

Projekt, ktorý spojil niekoľkých významných výtvarníkov a fanúšikov komiksového sveta Myšej hliadky, vymyslel David Petersen v roku 2009. Tento pomerne rozsiahli spin-off prináša čitateľom, obdivovateľom i zberateľom zaujímavých knižných publikácií tri obsahovo zručne vystavané knihy, v ktorých dôležitú úlohu zohráva hostinec v Červnové ulici. V ňom sa, ako to už býva zvykom, odohrávajú nezabudnuteľné súťaže v pútavom prednese neuveriteľných príbehov, príhod, legiend, babských povedačiek i chlapských povier z fantastického sveta myší.  A práve tento jednoduchý koncept započal malú éru plodných spoluprác.

Legendy o Myší hlídce majú podobu kroník. Do nich sú (síce menej pravidelne, ale o to vrúcnejšie) zaznamenávané príbehy stálych hostí miestneho hostinca, obyvateľov malebného mestečka Kůrová Kamenice, potulných igricov, iných chudobných umelcov, robotníkov, strážcov či tulákov, jednoducho každého, kto má u šarmantnej Rudolfy nejaký ten nesplatený dlh. Ich spôsob interpretácie dobrodružstva, ktoré si buď sami odžili, alebo o ňom iba počuli, má podobu rôznych umeleckých slovesných foriem, medzi ktorými ale najviac dominujú typické úsmevné bájky, clivé balady, cestopisné denníky, historické eposy či bežné melancholické rytierske piesne. Formy, ktoré sú rozprávačsky pútavé, prosté na spracovanie a príjemne dopĺňajú obrazový materiál komiksového média, využívajú vo svoj prospech práve Petersenom oslovení umelci. Môžu tak nielen predviesť svoje umelecké nadanie, ale aj vnímanie fiktívneho sveta myší, na ktorých si Petersen od roku 2006 buduje svoju kariéru.

Prvá časť legiend bola viac-menej tajomná, okázalo expresívna a vážna. Len sem-tam sa stalo, že vybraní umelci vniesli do svojho rozprávania nejaký ten úsmevný šelest, komický prvok alebo jemnú satiru. Knihe to ale neublížilo, práve naopak, svojím tajomným nádychom zaujala čitateľov natoľko, až sa do nej úplne ponorili. Stalo sa, že medzi tými skvostami sa našli stránky, ktoré tak celkom nezapadli do celku, ale podobne, ako to je aj v tomto druhom prípade, i tam stále platí, že každý z nás má rád niečo iné.

Druhá časť legiend je odľahčená. Oveľa intenzívnejšie sa pohráva s rôznymi odtienkami komiky, koncami s morálnymi alebo iba trefnými ponaučeniami, harmonickou dynamikou a ilustráciami, ktoré sú tento raz dominantné a odsúvajú text do úzadia, či ho vôbec neobsahujú. Nakoniec, výber autorov, po ktorom Petersen siahol, hovorí o tom, že legendy s poradovým číslom dva sa budú niesť v duchu „obrázkového umenia“ a čitateľovej predstavivosti. Čítanie medzi riadkami, aj tými kreslenými, nie je ale touto skutočnosťou sťažené, práve naopak, motivuje k tomu, aby ste v jednotlivých avantúrach stále hľadali všetko to, čo vám po prvý raz uniklo. Táto zábavná činnosť je natoľko očarujúca, až vám príde ľúto, že tých 144 strán ubehlo tak rýchlo.

V Petersenovom zozname z roku 2013 sa objavili také zvučné mená, akými sú napríklad Stan Sakai, Nick Tapalanski, Alex Eckman-Lawn, Ben Caldwell, Christian Slade alebo Justin Gerard. Samozrejme, známych autorov, ktorí sa na vytváraní pokračovania príbehov o odvážnych myších strážcoch podieľali, je omnoho viac. Každý z nich so sebou prináša závan exotiky, roky praxe, zaujímavý štýl i výtvarnú techniku. Z tohto dôvodu sa dá povedať, že Petersenove legendy čitateľovi neprinášajú iba radosť z čítania a objavovania skrytých tajov jeho myšieho sveta v komiksovom formáte, ale aj prierez súčasnej tvorby svetových ilustrátorov, ktorých môžeme spoznať alebo už poznáme z iných projektov. Myšie legendy sa teda smú brať ako malá didaktická pomôcka napomáhajúca nám v zorientovaní sa v súčasných výtvarných trendoch, štýloch i slovesnom umení. Svojím konceptom prakticky spĺňa požiadavky náročných čitateľov, ktorým automaticky rozširuje obzor i čitateľské zručnosti. Zároveň však predstavuje aj vhodnú knihu, po ktorej môže siahnuť ktokoľvek, kto má rád klasickú fantasy, vyrastal na Hobbitovi, Beowulfovi, Gilgamešovi či iných mytologických príbehoch, a vie sa stotožniť s atypickými hrdinami, ktorých mnohokrát nie je vidieť.

Spin-off séria o myších strážcoch vás teda zavedie do šíreho sveta, hoci po celý ten čas nevystrčíte nos z miestneho hostinca. Ukáže vám, ako myší strážcovia vznikli, s čím sa ich svet musel popasovať, aby vôbec mohol existovať i naďalej, odhalí vám tajomstvá o predkoch hlavných postáv, alebo vám rozpovie na prvý pohľad úplne obyčajnú príhodu, ktorá ale čosi v tom myšom svete predsa len zmenila. Každý jeden príbeh vám ulahodí, nebude priveľmi vytŕčať svojou inakosťou, zapadne presne tam, kam má, a poteší vás nielen svojím spracovaním, ale aj odkazom. V neposlednom rade vás vizuálne zručne zaučí do miestnych remesiel a ich tradícií, takže sa je naozaj na čo pozerať!

David Petersen žije pre svoje malé myši. A tie mu to, naopak, oplácajú tým, že sú zo dňa na deň odvážnejšie, prefíkanejšie, reálnejšie, ľudskejšie... čiže atraktívne natoľko, aby s čímkoľvek, s čím ich tvorca v priebehu ďalších rokov príde, boli stále pre nás zaujímavé.  Legendy o Myší hlídce si opäť môžete zakúpiť v českom vydavateľstve Comics Centrum. Na preklade pracoval fenomenálny prekladateľ Jan Kantůrek, ktorý s úžasným prístupom šikovnej redakcie k celému myšaciemu vizuálu vyčaroval jeden malý skvost. A ten vlastne čaká iba na to, že bude práve vami konečne objavený.

Stručný písmenkový sprievodca myším svetom (alebo v Comics Centre doteraz vyšlo):

Pôvodná séria

Spin-off séria