Uverejnené 13. 01. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Marjorie Liuová a Sana Takedaová
Názov diela: Netvora 2 - Krev
Séria: Netvora
E-shop: Crew.inshop.cz
Hodnotenie autorom recenzie: 97%

Netvor sa v prvej knihe prebudil, a teraz potrebuje krv. Maika Polvlčica tak má čo robiť, aby udržala na uzde nielen svoje pocity, ale aj krvilačnosť monštra v nej ukrytom. O silu, ktorú v sebe ukrýva, sa však zaujímajú aj ďalší. V jej prípade však nepôjde o bežných smrteľníkov, krvilačné skupiny či po sile dychtiace národy, ale rovno o celé mocnosti. Niektorí chcú moc pre seba, iní ju chcú zničiť. Či je to tak, alebo onak, pre Maiku to nie sú dobré správy. Neostáva jej tak nič iné, ako napredovať vpred a dúfať, že čoskoro odhalí minulosť svojej matky, a tým aj jej vlastný pôvod. Aby tak mohla učiniť, vydá sa na more s cieľom nájsť mýtami opradený Ostrov kostí.

Po väčšej prestávke nám CREW prináša druhé súborné vydanie Netvory. Obsahuje zošity 7 až 12 zo súčasných 18 vydaných. Drsný svet plný démonov a mágie očaril zrejme všetkých čitateľov, ktorí sa rozhodli Netvore dať šancu, či už kvôli vizuálne príťažlivej obálke, popisu na zadnej strane, alebo pre ocenenia, ktoré získala. I druhá kniha sa môže pýšiť cenami British Fantasy Award (2018), a to podobne ako rok predtým knižka prvá za najlepší komiks, a Hugo Awards (2018) za najlepší grafický príbeh.

Netvora bude pre vás známa práve stieraním hraníc medzi žánrami steampunku a fantasy, avšak skĺzava aj do hororu či dobrodružstva, a nevyhne sa viacerým temným témam, kde dominujú hlavne vojenské zločiny, násilie či rasová neznášanlivosť. Vraciame sa späť do alternatívnej Ázie, v ktorej vládnu hlavne ženy v matriarchálnej spoločnosti. Tentokrát sa z vnútrozemia vydáme navštíviť pirátske mesto Thyriu a už spomínaný Ostrov kostí.

Maika je už od začiatku série veľmi tvrdohlavá, vážna a plná nenávisti. A ak sa k tomu všetkému pridajú aj jej vycibrené schopnosti zabíjať, pomaly ale iste vznikne postava, ktorá je pozoruhodne šialená a strašidelná zároveň.  Čo sa v prvej knihe iba načrtlo, v druhej sa začalo postupne odhaľovať. Takže odpovede na otázky typu: Čo spôsobilo Maikine správanie, kde sa naučila čeliť nepriateľom väčším ako ona sama, i to, odkiaľ má konexie? nám budú do istej miery ponúknuté, hoci isté rúško tajomstva okolo hlavnej hrdinky ostáva i naďalej. To je ale pochopiteľné – hlavná postava predsa ťahá dej dopredu. Dodáva príbehu šťavu a ak by sa mali odkryť všetky karty, nemuselo by to dva razy dobre dopadnúť.

Pokračovanie Netvory má teda grády. V napredovaní príbehu sa nepoľaví ani chvíľku. Prvá kniha prekypovala informáciami, druhá na tom nie je inak. Tejto časti však pomáha to, že sme ako čitatelia so svetom už ako-tak oboznámení, a tak sa to množstvo informácií, ktoré nám ponúka samotné rozprávanie i postava profesora Tam-Tama, vstrebáva o trošku ľahšie. Pasáže, ktoré by pôsobili chaoticky, sú vo veľkej miere odstránené a ak sa aj niekde nebodaj zamotáte, nebude trvať dlho, kým vhupnete opäť do deja.

Ani zo samotnej brutality neubudlo. Zachovala si tú správnu dávku a čo poteší aj náročnejšieho čitateľa, pribudli intrigy a zložité spoločensko-politické vzťahy. Oproti prvej knihe tu máme ale príjemný posun vpred, ak ide o úsmevné scény či odľahčené situácie. Inšpirácia japonským komiksom je i naďalej veľmi viditeľná, ale krásny artdeco štýl nijako nenaruší. Obálka je, samozrejme, znovu ohurujúco krásna, prevládajú tu steampunkové prvky, v strede vidíme hlavných hrdinov a na jej pravej strane zase monumentálnu vlnu, ktorá bola jednoznačne inšpirovaná drevorezom Veľkej vlny od slávneho japonského umelca z éry Edo Hokusaia. Moju kópiu špatí len o kúsok kratšia predná obálka, ktorá z tlačiarní jednoducho vyšla horšie orezaná. Nevšimla som si to však na iných kópiách a keďže ide v mojom prípade o recenzný výtlačok, nesťažujem si.

Netvora 2: Krev si drží rovnaký štandard ako prvá časť. Podanie prvej knihy však bolo mierne chaotické pre obrovské množstvo informácií, ktoré sa na prvýkrát snažila podať. U druhej časti si čitateľ na to tempo zvykne a prúd sa ustáli, takže nehrozí "predávkovanie". Namiesto toho sa ním nechajte unášať a užite si brutálny príbeh podaný nádhernou, dychvyrážajúcou grafikou, ktorá rozohrá v ten správny čas tú správnu akciu.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísal: Youko Akira