Juraj Červenák: Mŕtvy na pekelnom vrchu

Uverejnené 10. 03. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Mŕtvy na pekelnom vrchu
Séria: Kapitán Stein a notár Barbarič

Základy detektívnej fikcie položil bájny Edgar Allan Poe. Príbeh s tajomstvom, ktorý čitateľom ponúkol vo svojom najplodnejšom období, započal zlatú éru detektívnej fikcie. S ňou sa neodmysliteľne spájajú také mená, akými sú napríklad sir Arthur Conan Doyle, Agatha Christieová, Dorothy L. Sayersová, Erle Stanley Gardner, Robert van Gulik, Georges Simenon, Paul Doherty, Rex Stout či Christian Jacq. Detektívna fikcia je stále na výslní, a aj keď na istý krátky čas zažila svoj neslávny pád medzi brakovú literatúru, pomerne rýchlo sa spamätala. Dnes sa detektívne romány na vás usmievajú z akejkoľvek poličky alebo ponuky ktoréhokoľvek kníhkupectva. Stačí sa vám len po nejakom načiahnuť a...

Juraj Červenák píše viac ako dve desaťročia. Pýšiť sa môže mnohými poviedkami, novelami, ale aj veľkým počtom románov alebo knižných cyklov, ktoré zručne vypĺňajú bežný život nejedného milovníka krásnej literatúry. Juraj Červenák sa do povedomia „čitateľskej obce“, aspoň u nás, dostal aj vďaka bájnemu Bohatierovi či vždy dobre naladenému kapitánovi Báthoryovi. Jeho práca sa pýši akciou, dynamikou, faktografiou, šteklivou výrečnosťou i zručnými opismi kolosálnych výprav a bojov v období tureckých vpádov. Vždy vie namiešať ten správny pomer správnych prvkov, a to v netypickom žánrovom prevedení, takže každý čitateľ si v jeho knihách niečo nájde. Nakoniec, sú zárukou kvality, umeleckej pestrosti, stierania hraníc a experimentovania s formou i obsahom. Juraj Červenák je v slovenskej literatúre osobnosť, ktorú by ste v žiadnom prípade nemali prehliadať.

Najprv nám Červenák predstavil Černokňažníka. Potom nás zoznámil s ruskými bylinami a výpravami proti Turkom. Ale až v roku 2013 sa rozhodol ukázať našu krajinu na sklonku 16. storočia v pútavých historických detektívnych románoch vo vydavateľstve Slovart. Kapitán Stein, notár Barbarič a ich verný priateľ - kat Jaroš vás budú ešte dlho mátať v snoch, pretože ich poslaním je vyriešiť prípady, ktoré majú ďaleko od bežných prečinov. Mýty, báje, povery, miestne legendy, babské povedačky, ale aj rôzne magické či náboženské praktiky sú len vrcholcom ľadovca ukrytého v knižnom cykle Kapitán Stein a notár Barbarič. Hoci sa o detektívnej fikcii zvykne hovorievať, že je plytká, predvídateľná a krátka, ak by sme si odmysleli dôvtip rozprávača a jeho umenie podať príbeh s tajomstvom tak, aby vás zviedol zo stopy, má tento žáner svoj nehynúci pôvab. A ten sa ukrýva práve v spôsobe, akým sa daný zločin plánuje vyriešiť.

Milí priaznivci detektívnej fikcie, vitajte v Banskej Štiavnici, v kráľovskom meste, čo i dnes rozpráva povesť o meštianke Barbore Rösslovej, ktorú za jej vlastné hriechy roztrhali a pod zem zavliekli samotné pekelné psy. Jej duch sa aj po rokoch zjavuje na zlovestnom Pekelnom vrchu, a to nielen preto, že v ňom pred niekoľkými storočiami našli nehybné telo zemana Velického!

Mŕtvy na Pekelnom vrchu predstavuje prvý z (doteraz vydaných) piatich dielov historickej detektívnej série, ktorá vás zavedie do známych, niekedy aj menej známych končín nášho územia v období Rakúsko-Uhorska. Okrem zaujímavého cestopisného denníka hlavných hrdinov vám ponúka aj dobrodružné ťaženie po území dobývanom Turkami, slávnymi vladármi, majestátnymi rodmi aj po krvi bažiacich obyčajných mešťanov, pretože 16. storočie sa nieslo v znamení vlády Habsburgovcov a vonkoncom nebolo idylické. Jednoducho sa ocitnete vo svete, v ktorom ide v prvom rade o moc, bohatstvo, česť a snáď niekedy aj o tú Steinovu kresťanskú morálku.

Červenákova detektívna fikcia nie je vonkoncom prekombinovaná, ani sa nesnaží hrať na niečo, čím nie je. Príbeh, ktorý nás zoznámi s hlavnými postavami a ich osudmi, rovnako tak s jedným z najkrajších slovenských miest vôbec, ale aj s objasnením zločinu, ktorý v sebe nesie prvky po horore s prímesou okultných praktík, spadá pod klasickú detektívku. Tešiť sa tak budete môcť na staré dobré detektívne postupy, ktorými sa pýšili tieto romány v ére ich rozkvetu, ale aj na inovovanú prácu s textom, ktorá je naopak typická pre súčasné moderné detektívky v retro šate. Juraj Červenák vyťažil z toho žánra maximum, a ak vám teda bude jeho rozprávanie pripomínať niečo z Dicka Francisa, Dana Browna, Caroline Grahamovej, Maureen Jennignsovej, Fred Vargasovej či Jamesa Runcia, nezúfajte. Je to len dôkaz o tom, že Červenák vytvoril bestseller, ktorý má potenciál a dokáže si získať svojich čitateľov aj roky po tom, kedy tento napínavý knižný cyklus definitívne uzavrie.

Prvý diel, ako to už býva zvykom pri každej knižnej sérii, síce predstavuje uzatvorený celok, pokiaľ ide o vyriešenie zločinu, avšak s hlavnými hrdinami vás iba zoznamuje. Aby ste ich mohli lepšie spoznať a prepadnúť ich svojskému čaru, musíte im venovať viac času a aj častí. Pokiaľ ste na Červenáka zvyknutí, bude to pre vás hračka. Archetypy postáv ostávajú nezmenené, dokonca v nich nájdete niečo z postáv z iných Červenákových diel, stále sú sympatické a príťažlivé. Môže za to aj magické číslo tri, rôznorodosť ich pováh, zmysel pre humor, ktorý je vždy iný, ale ako celok funguje božsky, ako aj postavenie, vek či osud, ktorý im pripravil v živote nejednu krušnú chvíľu. Aj preto sú také autentické, dokonale splývajú s dobou a hoci možno kedysi existovali skutoční ľudia, ktorých mená nesú, sú na nerozoznanie od knižných detektívov svetového formátu.

Ostávať iba v Banskej Štiavnici by bola škoda. Inšpirujte sa notárom Barbaričom, ktorý vystúpil v úvodnej časti zo svojej komfortnej zóny, a opustite hradby svojho mesta na nejaký ten čas. Veď krásne môže byť aj v Prahe, Viedni, Prešporku či na Sitne. Stačí nájsť len správnu motiváciu...

„Som štiavnický notár, jasnosť, vediem richtárov úrad...“

„O uvoľnenie z tejto funkcie sa postarám. Opakujem, že váš plat v mojich službách bude neporovnateľne vyšší.“

Barbarič myslel na svoje pohodlie, na knižnicu, záhradu, vínnu pivnicu, večery U hrozna a noci s meštiankami. Zhlboka sa nadýchol.