Juraj Červenák: Biela veža

Uverejnené 07. 08. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Biela veža
Séria: Bohatier
E-shop: Artis Omnis

Ukončenie epickej výpravy Iľju Muromca nás zavedie do Kaukazu k pohraničnej pevnosti zvanej Sarkel – Biela veža, v ktorej svoj osud nájde väčšina z preživších bohatierov, vrátane kniežaťa Svjatoslava. Štvrtá kniha rýdzo slovanskej fantasy od Juraja Červenáka pokropí krvou nielen stredoveké národy Alanov, Avarov či Kassogov, ale aj známe mýty s historickým pozadím, na ktorých bol svet ruských bohatierov v Červenákovej tetralógii vybudovaný. Viera hlavných hrdinov v dobro, spravodlivosť, bystrý úsudok i akýsi šiesty zmysel sa otrasú v základoch a neuvážené rozhodnutia si jednoducho vyberú svoju daň. A to nemilosrdne, krvilačne, barbarsky – tak, ako to v podobných prípadoch bolo zvykom a v rovnako rezkom duchu, na aký sme si po tie roky už pri Červenákovi navykli. Nakoniec, bez týchto príťažlivých ingrediencií nebol by svet, do ktorého nás Juraj Červenák dokáže takmer neľudsky uvrhnúť, atraktívny.

Biela veža uzatvára bohatierske putovanie. Predstavuje slovenské finálne pompéznych Svjatoslavových ťažení, rozmach Kyjevskej mocnosti, stret národov i veľkolepú výpravu do Chazarskej ríše. Na pozadí vojenského drancovania exotických krajín a politických intríg rozpráva príbeh o mrzákovi, ktorý našiel vykúpenie práve v družine kyjevského kniežaťa. Po jeho boku mohol nájsť vnútorný pokoj, priestor na pomstu, dokázal dospieť i padnúť na úplné dno a nakoniec sa znovuzrodiť. Za všetko však zakaždým zaplatil určitú daň, ktorá mu v istých momentoch strpčila nový takmer vojenský život oslavovaného bohatiera.

Iľja Muromec však nie je jedinou významnou postavou tejto ságy. Od prvej časti mu pánske garde robí svojská Svjatoslavova družina. Ako celok funguje takmer bezchybne. Vrhá sa do prichádzajúcich dobrodružstiev, oddane bojuje za svojho vladára s temnými silami (mágom Tugarinom z Dračej veže v Suware, dračou cárovnou Babou Jagou na nehostinnom severe či Volochom, vlastným druhom), drancuje, čo jej hrdlo ráči, a popri tom všetkom ide si nebojácne v ústrety vlastnej skaze v opojnej náruči sladkastého moku a pýchy. Jej profil, podobne ako sám Muromec, sa každou knihou mení. Splýva s okolím, príbehom, situáciami, ktorým musí čeliť. Rastie, rozťahuje sa, zmršťuje sa, prispôsobuje sa či už autorovom rozprávaniu, alebo zámeru, ktorý oddaného fanúšika neraz šokuje. Žiadna z postáv nie je čiernobiela, úzko vyprofilovaná, nalinkovaná tak, aby si v istom momente splnila svoj záväzok a ďalej sa už nevyvíjala.

Snáď najhmatateľnejšou premenou si všetci hrdinovia prejdú v tretej časti (Horiaca ríša), kedy ich čaká výbojné stretnutie s Chazarmi, ktorí už po dve desaťročia ovládajú pobrežie Kaspického mora, a našim hrdinom prinesú smrť a skazu vo vlastných radoch. Z Volocha sa stáva Koščej, temná bytosť idúca si za vlastným ušľachtilým cieľom. Škamravé prostredie s takmer strašidelnou atmosférou pozoruhodným spôsobom ďalej rozvádza Biela veža, záverečná časť tejto fantastickej ságy. Venuje sa rozhodujúcemu boju kniežaťa Svjatoslava na území Chazarov, ktorý komplikujú rozbroje medzi elitnými bojovníkmi v srdci jeho družiny, ako aj tvrdohlavá nátura alanskej princeznej. Koščej zaživa požiera každého, kto mu vstúpi do cesty. Jeho mágia silnie s chuťou dosiahnuť to, čo si temná bytosť sídliaca v jeho tele, srdci aj mysli vždy zaumieni, a to za každých okolností. Tým ale pridáva vrásky na tvárach svojich bývalých spoločníkov, ktorí v rozhodujúcej chvíľke precitnú.

Krv, pot, špina, kúsky zohavených tiel váľajúcich sa po zemi, príjemná štipka mágie, akou sú samotné ruské byliny povestné, zaujímavá fantastickosť bojových svárov hlavných hrdinov i istá rozprávkovosť s dobre známym Červenákovým koncom, aj toto sú prvky typické pre Bielu vežu. Svojou výstavbou zapadne medzi predchádzajúce časti, oddane ich v dôležitých aspektoch kopíruje, pomocou nových zvratov posúva dej ďalej, a aj keď sa opäť pomer nadprirodzených úkazov, opisov bojových scén a životných osudov hlavných postáv mení, a to v prospech vojenského ťaženia, dokážete si finále vychutnať tak, ako sa to na túto ságu patrí. Bude na vás čakať aj dobrodružstvo s romantickou prímesou a trpkým priebehom, sem-tam desivé výjavy dejín slovanského národa vo fantastickom šate, ktorý má za úlohu ich strašný dopad trošku odľahčiť, alebo filozofické okienko navôkol hlavných hrdinov s neurčitým, veľmi vrtkavým údelom.

Príbeh slovenského Iľju Muromca sa začal písať v roku 2017 v žilinskom vydavateľstve Artis Omnis. Pod dizajn knihy sa podpísal Michal Ivan, láskavý umelec väčšiny Červenákových knižných diel. Putovanie neprebádaným územím, ktoré by si snáď zamiloval aj Kornélius Báthory, sa ukončilo o necelé dva roky od vydania prvej časti v rovnakom vydavateľstve, s rovnako nápaditým a miestami aj vylepšeným dizajnom od toho istého umelca a s rovnakou gráciou, s akou sa Iľja k nám vtedy po prvá raz prihovoril.

Fanúšikovia fantastického žánra majú byť na čo hrdí. Nie každý národ má svojho Červenáka. Ten náš ale píše neopakovateľne, možno trošičku vulgárne, ale vzhľadom na prostredie, v ktorom sa zväčša pohybuje, je to úplne pochopiteľné. Nuž a táto bohatierska sága je väčšine z vás ušitá priamo na mieru!