Cressida Cowellová: Čarodeji dávnoveku

Uverejnené 09. 06. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Cressida Cowellová
Názov diela: Čarodeji dávnoveku
Séria: Čarodeji dávnoveku

Populárna britská spisovateľka pre deti a mládež, Cressida Cowellová, sa vo svete detskej literatúry pohybuje neuveriteľných 16 rokov. Popularitu si vydobyla predovšetkým dračou sériou o Vikingovi Štikútovi a jeho bezzubom drakovi. Koniec-koncov, 12-dielna knižná séria s názvom Ako si vycvičiť draka sa dočkala nielen svojho filmového spracovania, ale aj prekladu do viac ako 30 jazykov sveta. Hoci sa má táto šikovná spisovateľka čím pochváliť, pokiaľ ide o množstvo kníh, ktoré počas 16-tich rokov stihla vydať, zatiaľ si žiadna z nich nezískala toľko pozornosti, koľko sa ušlo drakom rôznych veľkostí a ich „lovcom“.

Éra drakov Cressidy Cowellovej skončila v roku 2014. S poslednými preživšími sme sa (aj keď trochu zvláštnym spôsobom) mohli rozlúčiť o 5 rokov neskôr, kedy bola do kín uvedená posledná časť animovaného filmu „Ako si vycvičiť draka 3“. Ani jeden z filmov sa nepridŕžal knižnej predlohy, ale podobne ako ona dokázal osloviť veľké množstvo hrdinov rôzneho veku. Príjemný šťastný koniec prišiel v pravej chvíli, pretože do rozprávkového sveta bola pred necelým rokom vypustená ďalšia magická kniha zo sveta, ktorý nikomu z milovníkov dračej série nebude cudzí. Možno vás tak trochu zarmúti zistenie, že Čarodeji dávnoveku, ako sa najnovšia Cowellovej séria nazýva, majú so Štikútom spoločné pramálo, alebo aj nič, rozhodne sa ale máte na čo tešiť, pretože sú rovnako nápadití, ťažko predvídateľní a hlavne geniálne paranoidní ako naši slávni draci!

Čarodeji dávnoveku prebývajú na mieste, ktoré dýcha strašidelnou atmosférou. Všade navôkol vás sa rozprestiera Zloles. Oddeľuje od seba územie bojovníkov a čarodejov, ktorí sa nemajú dva razy v láske. Osobné antipatie spôsobila mágia. Zatiaľ čo v kráľovstve obávanej Sychorax je zakázaná, v ríši kráľa čarodejov, Eskamotéra, patrí medzi výsady. Čo čert nechcel, osud sa tak trochu s týmito odvekými nepriateľmi zahráva. Stig, dcéra kráľovnej Sychorax, dokáže čarovať. Aj keď nie bohvieako dobre, no už len toto z nej robí čiernu ovcu rodiny a vyhnanca, ak na to jej matka a matkini poddaní prídu. Xar, syn náčelníka čarodejov, Eskamotéra, je, pokiaľ ide o mágiu, chudobný ako kostolná myš. A keďže otca skutočnosť, že Xar je zatiaľ skôr šmukel ako čarodejník, neteší, Xar musí vymyslieť niečo, čím k sebe mágiu privolá. Ono sa to veľmi ľahko predstaví, ako urobí. Veci by neboli až také komplikované, keby Xar nebol zahľadený do seba, počúval rady priateľov a nehral sa na hrdinu, pretože svojím neuváženým činom ohrozí životy všetkých, vrátane tých na území bojovníkov.

Cressida Cowellová prevrátila magický svet hore nohami. Na pomoc si privolala obrov, strigy, lesné tvory rôznej veľkosti či rasy aj živé čajové lyžičky a dvoch hrdinov, ktorí sú vlastným opakom. V duchu klasických rozprávok za čias bratov Grimmovcov vám na úvod vyrozpráva dobrodružstvo, ktoré tak trochu pripomína Shakespearovskú zápletku z Verony. Možno sa vám bude miestami zdať, že o podobnom príbehu ste už počuli, nenechajte sa oklamať. Cressida Cowellová je tak trochu ako Sherlock Holmes. Veľmi rada zavádza, prináša falošné stopy, hĺbavo premýšľa a veci komplikuje tak dokonale, až je nemožné jej vábeniu nepodľahnúť. Na pultoch sa zatiaľ objavila prvá časť o čarodejníkovi Xarovi a bojovníčke Stig, nič to ale nemení na fakte, že ponúka rovnakú kvalitu, akú vám ponúkol pred mnohými rokmi jeden nenápadný Viking s príšerne dlhým menom.

Dopátrať sa k výslednému počtu dielov novej knižnej série, je zatiaľ nadľudský výkon. Ani spisovateľka sama ešte nevie, koľko kníh plánuje vydať. Fanúšikovia mimo Slovenska budú v septembri držať v rukách tretiu knihu, my sa vďaka vydavateľstvu Slovart môžeme tešiť z tej prvej. Ak teda patríte k zberateľom dračej série, najnovšia časť zo sveta čarodejov vám skrášli knižnicu aj preto, že je jej dizajn podobný ako pri Štikútovi. Môžete sa teda tešiť na množstvo ihravých čiernobielych ilustrácií, čítanie vám spríjemnia aj rôzne mapy, popisy kníh či magických stvorení, a chýbať nebudú ani sprievodné texty, ktoré dodajú konkrétnej časti ten správny nádych akcie i napätia.

Prvý diel, ako to už býva zvykom, je striedmy. Cowellová vás nezahltí množstvom dôležitých informácií o svojich hrdinoch ihneď, ale bude ich dávkovať primeraným spôsobom a s vedomím, že toto je iba prvá časť z mnohých, a teda nie je na mieste, aby ste ako čitatelia vedeli všetko. Podobne ako to bolo pri jej dračej sérii, aj tu budete mať možnosť spoznať sa s dôležitými postavami, ich posolstvom, osudom a minulosťou, ktorá mala vplyv na to, kým sú či čo sa z nich stalo. Magický svet vám predstaví svoje pravidlá, ktorými sa riadi. Sú premenlivé, nestále, niekedy spôsobia chaos, ale vďaka nim funguje všetko tak, ako fungovať má a naši hrdinovia sa môžu vydať za dobrodružstvom, ktoré by sa malo skončiť ich prerodom... alebo aspoň šťastne natoľko, nakoľko to sama spisovateľka dovolí.

Porovnávaniu sérií sa nevyhnete. Tento jav je viac-menej na mieste, pretože sa pohybujete v knižnom svete, ktorý máte radi. Milo vás teda prekvapia samotní hrdinovia, ktorí sú úplne odlišní od Štikútovej bandy, ich zákonní zástupcovia, priatelia i zlo, ktorému musia čeliť. Rovnako pozitívne budete vnímať aj odkaz ukrytý medzi riadkami, ktorý hovorí o tom, aby ste nesúdili knihu podľa obalu, aj keď ide o vášho nepriateľa. Aj priateľstvo má mnoho podôb. Kým si teda na seba zvyknete, musíte sa tak trochu spoznať a prijať jeden druhého s chybami. Nikto z nás predsa nie je dokonalý. A v tom je to čaro – byť sám sebou, dokázať si priznať zlyhanie, poučiť sa z neho (teda, naveľa, Xar má s tým výrazné problémy, ale o tom inokedy) a skúsiť posunúť sa vpred inak.

Čarodeji dávnoveku vyšli minulý mesiac. Pokiaľ ste ich prehliadli, nič to. Keď už o nich teraz viete, mali by ste sa pri nich pristaviť a kúpiť si ich, pretože inak prichádzate naozaj o veľa. Navyše, kto by nebol zvedavý na to, ako to vyzeralo ešte pred slávnym Harrym Potterom?