Juraj Červenák: Krv prvorodených

Uverejnené 07. 08. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Juraj Červenák
Názov diela: Krv prvorodených
Séria: Kapitán Stein a notár Barbarič

Juraj Červenák patrí k autorom mnohých tvárí. Nie je mu cudzia fantastika, v detektívke je ako doma, strašidelnou až hororou atmosférou pomerne rád žije, historická fikcia je v jeho prípade na dennom poriadku, a ak väčšinu z týchto žánrov skĺbi, výsledkom bude pútavé, živelné, dychberúce čítanie. V jeho knižnom repertoári tak nájdete tituly opradené legendami, mýtami či bájami, krvilačné cestopisy naprieč Osmanskou, Chazarskou aj Kyjevskou ríšou, miestami romantické putovanie nehostinnými krajmi, krajinami i krajinkami s cieľom vyplieniť všetko, čo vám príde pod ruku, ale i rezké detektívne zápletky, ktoré by určite vzbudili rešpekt medzi takými velikánmi, akými sú napr. Vandenberg, Doherty, Brown, Rowlandová, Jacq či Mayle.

Notár Barbarič a kapitán Stein sú postavy trošku kontroverzné, dalo by sa povedať, že málo typické, niekto by mohol namietať, že nedokážu dlho vzájomne spolupracovať a dopĺňať sa. Opak je však pravdou a napriek svojim na prvý pohľad ťažšie preklenuteľným problémom si zvláštnym spôsobom dokážu rozumieť, harmonicky sa dopĺňať a nájsť si k sebe cestu zakaždým, keď ide do tuhého. Koniec koncov, obaja sú hlavnými hrdinami Červenákovej povestnej detektívnej série z obdobia habsburského cisárstva za vlády Rudolfa II.

Mŕtvy na pekelnom vrchu, čiže prvá a tak trošku aj úvodná časť do pompéznej éry na konci 16. storočia, predstavila Banskú Štiavnicu v jej najväčšom rozmachu a dovolila čitateľovi túžiacom po neopakovateľnom a ojedinelom dobrodružstve spoznať svojrázneho notára Barbariča. Notárovým príbehom sa začala odvíjať premyslená spleť zločinov, ktorá jeho a nového spoločníka, kapitána Steina, privedie k vzájomnej spolupráci tiahnucej sa nielen naprieč veľkými a významnými mestami za čias Rakúska-Uhorska, životnými situáciami ľudí, s ktorými budú prichádzať pri svojej práci do styku, ale aj naprieč jednotlivými knihami, ktorých počet vzrástol na úctyhodných šesť!

Krv prvorodených síce nenadviaže na uplynulé okolnosti z prvej časti. Rozpovie vlastný príbeh, ktorému budú ale opäť dominovať obľúbení vyšetrovatelia. Osud ich tentoraz zavedie do Nového Mesta pražského, kde jednoduchých obyvateľov i bohatých mešťanov mátajú rituálne vraždy unesených detí. Pred unikajúcim zlosynom nie je v bezpečí ani povestná židovská štvrť. Z poverenia arcivojvodu Mateja z Viedne (brata panovníka Rudolfa II.) sa obaja páni ujmú vyšetrovania. To je potrebné zahájiť urýchlene, pretože čas sa kráti, obetí pribúda a ani kaprál Jaroš sa z toho, akým smerom sa celý tento spletití prípad uberá, neteší. Aj on má v ošarpanom veľkomeste svojich démonov, s ktorými sa musí vysporiadať.

Druhým dielom vstupujeme spolu s Červenákom a jeho postavami do nablýskanej pozlátky i dnes stále atraktívneho hlavného mesta. Prejdeme sa pražskými ulicami, uličkami i zašitými nehostinnými odbočkami, spoznáme maniere miestnej šľachty, ich zvrátené tajomstvá či nečestné pohnútky ťahajúce za nitky osudu väčšiny obyvateľov, vrátane našich hrdinov. Vnoríme sa do tajov okultizmu, židovskej mystiky, starovekých rituálov, spoznáme tváre pravých démonov, vychutnáme si úskalia novodobého mučenia, a to v nezameniteľnom detektívnom nádychu historickej fikcie, ktorá v mnohých prípadoch strčí do vrecka napr. aj taký Da Vinciho kód.

Knižnú sériu s prozaickým príznačným názvom Kapitán Stein a notár Barbarič vydalo v roku 2013 vydavateľstvo Slovart, ktoré má vo svojej ponuke aj ďalšiu Červenákovu ságu – Dobrodružstvá kapitána Báthoryho. Notár a kapitán nám robia spoločnosť pomaly šesť rokov, čiže každý rok od detektívneho debutu tohto autora sme mohli očakávať novú mrazivú avantúru z Rudolfínskej éry. Prostredie, zápletky, osudy prítomných postáv, ich poslanie, pohnútky, predsudky aj vízie, toto všetko prechádza rôznym prerodom a mení sa. Mení sa pomaly, primerane ére, v ktorej vyšetrovanie prebieha, prispôsobuje sa jej vlastnému pulzu, zvyklostiam, jazyku, spoločenskému bontónu, a tým ponúka čitateľovi bažiacom po niečom pestrom v detektívnom žánri neopozeranú originalitu. Tá je plná faktografických pasáží, ktoré ale odľahčuje Červenákov jazyk i zmysel pre humor, historizmov, dobových slov, presne vymedzených hrdinov v duchu Poovej typológie, ako aj dejepisných súvislostí s príjemnou kriminálnou zápletkou v očarujúcom (minulom) prostredí.

Notára Barbariča a kapitána Steina sme spoznali v druhom najväčšom meste v Rakúsko-Uhorsku, v Banskej Štiavnici. Tí čitatelia, ktorí sa nevedeli rozhodnúť, či sú im sympatickí a v ich spoločnosti sa oplatí vydržať nejeden plánovaný výlet, sa mohli v pokračovaní presvedčiť o tom, že je ich spoločnosť naozaj šarmantná. Juraj Červenák poodhalil niečo z ich minulosti, načrtol, kam sa ich profesionálny vzťah bude uberať, a aj to, v akých podmienkach môže také neobyčajné priateľstvo vykvitnúť. Na pozadí umne premysleného príbehu sa nám teda odohráva plejáda rôznych medziľudských vzťahov, ktorých skúmanie je, a to aj podľa Hercula Poirota, nanajvýš fascinujúce. Stať sa teda nepriamym účastníkom deja je natoľko lákavé, až mu podľahnú aj tí zarytí detektívni fanúšikovia.

Ohnivé znamenie, a teda tretí diel, na vás od roku 2015 netrpezlivo čaká v rôzne veľkých a žánrovo farebných predajniach. Pokiaľ vo vás táto detektívna séria vzbudila záujem a chcete si rozšíriť obzor o nové informácie, ktoré sú vám podávané prostredníctvom dobre vystavanej fikcie, neobchádzajte ho. Rozhodne sa je na čo tešiť aj v prípade, že si neviete poradiť s číslovaním kníh. Každý príbeh je samostatnou žánrovou jednotkou, ktorú spájajú v súčasnosti už traja hlavní hrdinovia. Je teda na vás, ktorej časti dáte prednosť.