Božena Lenčová: Planina snov

Uverejnené 29. 08. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Božena Lenčová
Názov diela: Planina snov
Vydavateľstvo: Pars Artem
E-shop: Pars Artem

Medzi popredné slovenské spisovateľky pre deti a mládež v súčasnosti patrí i Božena Lenčová, vyštudovaná bábkoherečka, ktorá svoj umelecký život venovala tvorbe pre najmenších čitateľov. Jej spisovateľské portfólio je preto bohaté na rôzne rozprávkové knihy s rozmanitými fiktívnymi motívmi, zbierky povestí všakovakého druhu, či niekoľko zaujímavých textov pre dospelých, vrátane pútavých rozhlasových hier. V druhej polovici 70. rokoch 20. storočia napísala pár poviedok, ktoré sa vymykali z jej komfortnej zóny a boli vydané vydavateľstvom Pars Artem iba nedávno. V duchu Raya Bradburyho, Uršule K. Le Guinovej, Matildy Woodsovej alebo Isaaca Asimova (Azazel) nám Božena Lenčová v útlej knihe prináša šesť fantastických príbehov so zaujímavým žánrovým presahom. Planina snov svojím spôsobom osloví každého, kto má rád a pomerne často vyhľadáva netradičné knižné projekty s nádychom dávno zabudnutej doby.

Rukopis tejto atypickej zbierky vonia príjemne žensky, a aj keď má väčšina poviedok melancholický nádych, čelia jej hrdinovia reálnym problémom svojej doby, ktoré riešia spontánne, a teda tak, ako je to pre nich čo najprirodzenejšie. Príbehy sú možno priamočiare, hlavné postavy majú občas nádych stereotypnej fantastickosti, prostredie je viac realistické ako vybájené, a, povedzme si pravdu, napätie z neznámeho k vám prinesie znepokojivú ťaživú atmosféru Ecovho románu Meno ruže. Nič to však nemení na tom, že každá jedna historka vás dokáže svojím spracovaním osloviť, upútať, trošku podusiť, a potom s grandióznym záverom prepustiť na slobodu, ktorá je odrazu akási pochmúrna. Božena Lenčová ukryla do Planiny snov nielen utópiu, prichádzajúcu apokalypsu, abstraktné nazeranie na ľudskú pominuteľnosť, ale aj odkazy typické pre velikánov svetových klasikov vo fantastickom žánri. A ukryla ich tak, ako sa to na pomery našej, slovenskej, fantastiky patrí.

Planinu snov tvorí šesť textov, ktoré sú obsahovo aj rozsahovo pestré. Zvony našej minulosti, Planina snov, Nenávratnosť návratu, Ticho, ČakanieVládca sveta vás zavedú do krajín, kde nič nie je nemožné a ktoré takpovediac vznikli z naivnej ľudskej predstavivosti, mýtov a legiend o stvorení sveta (minimálne poviedka, podľa ktorej je kniha pomenovaná, vám pripomenie strastiplný príbeh o Mesačnej princeznej z ihravého gréckeho bájoslovia) a sú plné farbistých emócií. Jazyk je decentný, miestami archaický, odráža verne obdobie, v ktorom texty vznikali, čím dodáva rozprávaniu zvláštnu starobylú iskru. Výborne zapadá do kontextu celej zbierky, pretože vás drží v očakávaní, a to po celý čas, ktorý trávite spolu s postavami na rýchlo sa meniacej scéne. Snáď najzaujímavejším prvkom, ktorým táto zbierka disponuje, je práve žánrové miešanie. Zatiaľ čo vás úvodný príbeh vovedie do vzdialenej budúcnosti bez perspektívy v rýdzo fantastickom šate, každý ďalší k tomuto žánru pridá niečo z typickej rozprávky, klasického hororu (avšak v réžii M. R. Jamesa alebo Ch. Dickensa a nie E. A. Poa) aj folklóru, ktorý si v podaní K. J. Erbena nedá neobľúbiť.

Je pravdou, že Božena Lenčová nepatrí medzi mladé a nádejné slovenské spisovateľky. Predstavuje starú a dobrú školu autoriek, ktorých tvorba prešla niekoľko ráz nejdeným prerodom, aby si dokázala udržať krok s dobou a nárokmi čitateľov, pre ktorých bola určená. V súčasnosti by sa podobne ladená zbierka krátkych próz označila za všednú, bez dôvtipu, možno trošku naivnú, ba až infantilnú, pretože nenesie znaky modernej fantastiky a sem-tam vycítite z príbehu autorkine zanietenie dôverne známe z jej kníh pre deti. Ale vadiť by vám to nemalo. Celá zbierka je jednoducho u k á ž k o v á.

Planina snov je predovšetkým určená ženským čitateľkám, pretože dokáže pohladiť ich ubolenú dušu, a to tak trochu inak, ako im to ponúka súčasná červená knižnica. Planina snov patrí aj všetkým fanúšikom fantastiky a hororu, ktorým nie je cudzí svet Petra Beagla, Tanith Leeovej, Guya G. Kaya, J. R. R. Tolkiena či Wiliama Nolana. Planina snov dokáže učarovať klasikom, milovníkom retra, hľadačom nevšednej kvality z dôb minulých, avšak so stále aktuálnymi témami, o ktoré v tejto zbierke nie je núdza. Nemali by ste sa preto nechať odradiť obálkou, ktorá pôsobí nepatrne detsky, ani útlosťou tejto zbierky. Svet Boženy Lenčovej vám úprimne učaruje a doslov Gorana Lenča vyčaruje hrejivý úsmev na tvári. Čo viac si teda želať?

Ďakujeme Goranovi Lenčovi nielen za poskytnutý recenzný výtlačok, ale aj zaujímavý knižný tip.