Tomb Raider Archivy S.4

Uverejnené 30. 01. 2019, Autor/ka: Ella
Autor/ka: Adam Hughes
Názov diela: Tomb Raider Archivy S.4
Séria: Tomb Raider Archivy
E-shop: Comicscentrum.cz

V záverečnom diele Archívov sa Lara Croft predstavuje v tej najväčšej paráde, akú si viete predstaviť. Musím priznať, že žiadny z predchádzajúcich dielov sa mi nepáčil tak veľmi ako tento. Každý jeden z Lariných príbehov bol nabitý akciou a pútavou zápletkou. To len dokazuje ich stúpajúcu kvalitu a zároveň mi je ľúto, že práve tu tá cesta končí.

V prvom rade musím oceniť, že Comics Centrum pristúpilo k zmene originálnej obálky, vďaka čomu tak všetky zbierky navonok tvoria lepší a jednotný celok. V knižnici vyzerajú naozaj úžasne.

Nedá mi na úvod neprevziať niekoľko slov Joea Juska, ktorý k záverečnému dielu Archívov S.4 napísal predslov. Podľa môjho názoru dokonale vystihol pocity každého Larinho fanúšika. Všetci sa nepochybne zhodneme na tom, že Lara je jednoducho fenoménom a to už fantastických dvadsať rokov. „Stelesňuje totiž vlastnosti, ktoré oslovujú tak mužskú, tak ženskú časť fanúšikovskej základne všetkých vekových skupín. Postava, ktorej vznik očividne inšpirovala séria filmov o Indiana Jonesovi, je nielen ženou vyhľadávajúcou dobrodružstvá, ale zároveň tiež vzdelanou šľachtičnou s nebojácnym duchom, sebaistotou, samostatnosťou a radou výnimočných schopností, ktoré z nej urobili vzor pre mladé dievčatá v dobe, kedy takmer všetci podobní hrdinovia boli muži. Okrem toho sa ju podarilo vizuálne stvárniť tak, že spolu so svojou akčnou povahou veľmi silno zapôsobila na mužskú časť fanúšikov. Pripočítajte si k tomu ešte navyše exotiku, nebezpečenstvo a mix historických mystifikácií a dostanete perfektný základ pre akčné dobrodružstvo.“ Sama by som to veru nepovedala lepšie.

Táto zbierka si u mňa získala prvenstvo aj tým, že kresba bola z môjho pohľadu najlepšia zo všetkých Archívov (ak nerátam Andyho Parka, ktorý je u mňa proste top). Mimoriadne ma oslovila najmä tá v poslednom príbehu „Největší ze všech pokladů“, ktorá pôsobila takmer ako fotografie. Na svedomí ju má práve Joe Jusko, ktorý napísal aj spomínaný predhovor. Spolupracoval pritom s nám už dávno nie neznámym Danom Jurgensom, ktorý k nemu napísal scenár. Tento príbeh sa mi však páčil aj preto, že spolu s prvým „Vše, jak má být“ priviedol späť jednu z mojich obľúbených postáv z prvých Archívov.

Poslednej zbierke však dominuje séria príbehov „Cesty za dobrodružstím“. Je rozdelená do dvanástich kapitol, ktorými sa prepletá hlavná dejová línia, ktorá ich spája do jedného mimoriadne zaujímavého celku. Lara v ňom čelí nielen jednej nebezpečnej situácii za druhou, ale aj celkom dôstojnému protivníkovi, ktorý je navyše veľmi sympatický a očarujúci. Niet sa čomu diviť, keď ho prvýkrát stretne na pirátskej lodi pri nečakanom skoku do minulosti. Tam ju zaviedla scenáristka Fiona Kai Averyová, ktorej ženská taktovka tejto sérii príbehov vládla skutočne dobre. O tom nepochybne svedčí aj jej práca na takých tituloch ako sú Amazing Spider-Man alebo X-Men.

Minulosť však ani zďaleka nebola tou najzaujímavejšou destináciou, ktorú na svojich cestách Lara navštívila. Objavila bájne El Dorádo, kráčala po Cestách piesní, rozprávala sa s Winstonom Churchilom, stretla sa so Šeherezádou a zachránila ruiny pradávnej Gomory.

Lara svojím trefným humorom opäť neraz pobavila. Nedalo mi nevšimnúť si aj jednu poznámku smerovanú na Indiana Jonesa, ktorá bola fakt podarená. Neskutočne ma však potešilo, keď sa k jej nezameniteľným pištoliam pridala aj nová zbraň a tou bol práve luk. Povedala som si, že aspoň niečo máme spoločné. :)

Záver zbierky opäť tradične tvorí galéria obálok. Neoceniteľným bonusom je ale tentoraz manga o Lare Croft, ktorá bola dlhé roky stratená a do vydania Archívov S.4 nepublikovaná. Jej tvorcom je Kris Renkewitz (ilustroval aj poviedku Air Tibet zaradenú do predchádzajúcich Archívov), ktorý má na svedomí napríklad aj hru Diablo II a spolupracoval na hrách Tomb Raider GoldTomb Raider II Gold.

Môžem len povedať, že Archívy S.4 sú dokonalou bodkou za celou sériou, ktorou si neraz rada zalistujem. Pokiaľ ste jej doteraz ešte neprepadli, je načase to napraviť. Zaručene to neoľutujete. Na záver úprimne ďakujem vydavateľstvu Comics Centrum za to, že som sa mohla opäť ponoriť do Lariných príbehov a prežiť s ňou ďalšie úžasné dobrodružstvá.

Na záver úprimne ďakujem vydavateľstvu Comics Centrum za to, že som sa mohla opäť ponoriť do Lariných príbehov a prežiť s ňou ďalšie úžasné dobrodružstvá.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Simona Ella Klučiarová