Vydavateľstvo Ikar – edícia Stonožka: Robert Starling, Oliver Jeffers, Eric a Terry Fan

Uverejnené 24. 07. 2019, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová

Tri úžasné knihy v troch nezabudnuteľných prevedeniach

Nie nadarmo sa hovorí, že edícia Stonožka je knižná kamarátka pre malé, väčšie a aj také trošku dospelé deti – symbol zvieratka, ktorý vyjadruje tematickú a žánrovú pestrosť literatúry na Slovensku pre tých najmenších čitateľov, ich aktívnych rodičov, ale aj tvorivých pedagógov.

Stonožka (knižná edícia, ktorá vznikla vo vydavateľstve Ikar) ponúka každému správnemu milovníkovi kníh beletriu, poéziu a populárno-náučnú literatúru domácich aj zahraničných autorov, a to v rozmanitej podobe – leporelá, riekanky, rozprávky, pracovné zošity, prozaické príbehy, povesti i prvé encyklopédie. Kreatívny tím, ktorý za týmto takmer stonohým projektom stojí, verí, že dobre naladená a vytrvalá Stonožka dokáže zaviesť svojich čitateľov krok za krkom a rok za rokom do knižného sveta plného fantázie a storakých zážitkov, ktoré sa uchovajú po celý život. Stonožka a spolu s ňou aj šikovní ľudia z redakcie spoločne snívajú o tom, že každé dieťa od tejto chvíle prečíta aspoň sto kníh (ročne?)!

Robert Starling: Dráčik, nehnevaj sa!

Prvou autorskou knihou Roberta Starlinga, ktorá v roku 2018 bola zaradená do úzkeho výberu najlepších detských kníh každoročne oceňovaných anglickým kníhkupectvom Waterstones, bola 32-stranová obrázková príručka o tom, ako zvládať svoj hnev. Sympatický Angličan najprv desať rokov zbieral rôzne skúsenosti v materskej škole, kde pôsobil ako pedagóg, aby ich následne mohol zužitkovať vo svojej tvorbe. Dráčik, nehnevaj sa! predstavuje jeho debut a venuje sa celkom bežnej téme, s ktorou má ale problém i nejeden dospelý. Čo robiť, keď nás niečo nahnevá, ale aj to, koľko rôznych techník na zvládnutie hnevu môže existovať, vám a hlavne deťom od 18 mesiacov vysvetlí obrázok po obrázku snáď najobľúbenejší knižný hrdina všetkých čias -  dráčik Rúfus.

Hoci po svete, našom či tom fantastickom, chodí, behá, skáče, lieta, vznáša sa, pláva, nadnáša sa, ponáhľa sa... jednoducho je tu veľmi veľa menej či viac magických tvorov, ktorí by mohli byť vhodnejšou hlavnou postavou prvej Starlingovej knihy, vyhral to v každom smere práve drak. A to nielen preto, že je zaujímavý z pohľadu mytológie a pre rozprávky je svojou premenlivosťou takmer idylický, ale aj z dôvodu, že ak sa rozzúri, keď nie je po jeho vôli, čo býva pomerne často, chrlí oheň. A s podobným problémom sa potýka aj Rúfus, ktorý je väčšinou milým chlapíkom, akonáhle mu však niekto káže, čo má robiť, tak sa veľmi... VEĽMI nahnevá.

Starlingova kniha je síce tenká a sprievodný text v nej iba dopĺňa ihravé ilustrácie, ktoré čitateľom odovzdávajú tie najdôležitejšie informácie, avšak autorovmu zámeru poslúži ideálne. Prakticky konfrontuje deti s rôznymi modelovými situáciami, v ktorých dochádza ku konfliktom vyúsťujúcim do hnevu. A to či už  v domácom prostredí, v škole počas vyučovania, ale aj pri voľnočasových aktivitách či v meste, kde má Rúfus, podobne ako deti čítajúce jeho príbehy, možnosť stretnúť rozmanitých ľudí a zažiť s nimi všelijaké príhody. Spájajúcim a stále sa opakujúcim prvkom je tu hnev, ktorý Rúfus púšťa von v podobe ohňa, čo ničí všetko vo svojom dosahu. A práve Rúfusova povaha a hnev v rôznych svojich podobách nútia postavy prichádzajúce s dráčikom do styku k prirodzenej interakcii. Takže hlavný hrdina je časom nútený prehodnotiť s pomocou okolia svoje správanie, ak nechce prísť o priateľov.

Fáza Rúfusovej premeny je vykreslená rovnako citlivo ako vzťah Rúfusa k svojmu okoliu. Najmenším čitateľom vysvetľuje, že každý z nás je iný a to, čo Rúfus robí, vníma rovnako tak odlišne. Milými, občas aj vtipnými komentármi učí deti zamyslieť sa nad vyobrazeným výjavom a nájsť spolu s hlavným hrdinom riešenie, ktoré by mu pomohlo zmeniť sa a hlavne skrotiť svoj malý veľký hnev. Kniha je sama o sebe priamočiara, rozprávkovým nádychom odľahčuje tému, ktorej sa venuje a prirodzene vťahuje detského príjemcu do svojho diania. Celostránkové ilustrácie sú miestami kompozične rozmiestnené do panelov s príjemnou dynamikou, čím nepriamo využívajú schému komiksového média. Príbeh sa rozdelil do niekoľkých krátkych celkov, ktoré na seba postupne nadväzujú a vytvárajú tak komplexný celok s edukatívnym podtónom. Hoci autor s touto témou pracuje v základnej rovine, čiže ponúka primárne modelové situácie s konkrétnym riešením, otvára tak pre rodičov či pedagógov, ktorí s knihou pracujú, aby svojich dráčikov trošku skrotili, priestor pre ďalšiu prácu s načrtnutým problémom hnevu a jeho zvládania.

Detská kniha s názvom Dráčik, nehnevaj sa! od Roberta Starlinga je výbornou vyučovacou pomôckou pre každého dospelého s jedným alebo niekoľkými drakmi doma. Pozor, kniha vám iba pomôže ukázať deťom (predškolského a aj školského veku), ako zvládať svoj hnev, a čo je na ňom vlastne zlé. Ďalej už s nimi musíte pracovať predovšetkým vy. Nechcete predsa, aby po svete chodili obrovitánske draky, ktoré všetko ničia...

Autor/ka: Robert Starling

Názov diela: Dráčik, nehnevaj sa!

Vydavateľstvo: Ikar – edícia Stonožka

Oliver Jeffers a Drew Daywalt: Deň, keď pastelky našli domov

Oliver Jeffers nemusí byť opakovane predstavený, pretože patrí k tým šikovným autorom píšucim pre deti, ktorí sa v súčasnosti už prehliadnuť nedajú. Jeho detské knihy Deň, keď pastelky dali výpoveďTu sme – poznámky k životu na planéte Zem predstavilo vydavateľstvo Ikaredícii Stonožka minulý kalendárny rok (2018). Čitateľov rôznej veľkosti i vekovej kategórie zaujali predovšetkým tým, akým jednoduchým a zároveň pútavým spôsobom sa im vedia vyobrazené témy prihovoriť.

Detská kniha, v súčasnosti najpredávanejší titul vo svete, Deň, keď pastelky dali výpoveď uviedla najmenšieho čitateľa do sveta farieb, ich miešania, významu, ale aj zodpovedného starania sa o obyčajné umelecké potreby, ktoré každého z nás sprevádzajú obdobím detstva od momentu, kedy sme schopní niečo uchopiť a kreatívne použiť. Spolu s Danielkom a jeho pastelkami, ktoré sa skladali zo základných farieb podľa Johannesa Ittena, sme sa vybrali za dobrodružstvom rozprávajúcim historky o využívaní farieb vo výtvarnom umení, nástrahách medziľudskej komunikácie a ťažkostiach v hľadaní kompromisu. V pokračovaní, ktoré sa volá Deň, keď pastelky našli domov zavítame do sveta takých pasteliek, ktorých farby vznikli zaujímavými farebnými kombináciami, a Danielko ich chtiac či nechtiac stratil, odložil alebo zabudol. Zoznámime sa teda s novou farebnou škálou, ktorá dokáže svietiť aj v tme, pozrieme sa na zaujímavé exotické miesta, pretože nové pastelky majú veľmi dobrodružného ducha, a aj keď ich náš malý hrdina použil iba raz, a aj to vo výnimočných situáciách, plnia rovnako dôležitú funkciu ako ich „retro“ predlohy.

Jeffersova nová detská kniha s názvom Deň, keď pastelky našli svoj domov sa bude venovať hlavne problematike zaobchádzania s vecami, ktoré sa bežne používajú. Deťom ukáže, aké dôležité je upratať si za sebou a odložiť veci na to isté miesto, z ktorého sa vzali. Rovnako tak otvorí trošku pálčivý problém, a tým sú obrázky, ktoré tak trochu nemusia potešiť okolie, ale deťmi sú vnímané ako prirodzená súčasť ich bežného dňa (napr. hnedá pastelka a jej nie práve lichotivá príhoda s medveďom, ktorý súrne potreboval ísť na záchod, no... nestihol to). Samozrejme, spolu s autorom sa najmenší čitatelia naučia čosi o emóciách, ktoré jednotlivé farby vyvolávajú, ale aj niečo o ľudskej povahe zhmotnenej práve do netypických sprievodných postáv – pasteliek. Keďže Jeffers ostal verný rozprávačskému štýlu, ktorý si zvolil pre prvé pastelkové dobrodružstvo, aj pokračovanie sa bude niesť v rovnako príjemnom duchu. Listová korešpondencia, výrazná koláž, interaktívne celostránkové ilustrácie a nezameniteľná Jeffersova komiksovosť, pohltia čitateľa natoľko, až sa z nevšedného výtvarného sveta vráti iba vtedy, keď sa autorove rozprávanie definitívne skončí.

Svet pasteliek v podaní Olivera Jeffersa je hravý, vnímavý a nesmierne empatický. Podobne ako väčšina kníh určená pre deti predškolského a školského veku s úmyslom čitateľov vzdelať, primeraným spôsobom zasvecuje do tajov výtvarného výchovy a jej základov odvíjajúcich sa práve od farieb, ich hodnoty nielen v tomto vizuálnom umení, ale aj vo svete ľudí ako takom, či bezhraničnej predstavivosti a fantázie. V mnohých smeroch sa mení na praktickú vyučovaciu pomôcku, s ktorou sa dá aktívne pracovať ďalej v akejkoľvek vyučovacej forme. Čo je ale najdôležitejšie – kniha deti baví. Vyvoláva v nich nadšenie z nových vecí a ich bežného využitia, vedie ich ku kritickému mysleniu, ale aj zodpovednosti, a to v podobe snahy upratať si po sebe. Inak im raz podobne ako Danielkovi príde hromada pohľadníc od pasteliek, ktoré sa rozhodli podať hodinovú výpoveď.

Autor/ka: Oliver Jeffers a Drew Daywalt

Názov diela: Deň, keď pastelky našli domov

Séria: Deň, keď pastelky dali výpoveď

Vydavateľstvo: Ikar – edícia Stonožka

Eric Fan a Terry Fan: Medzi nebom a morom

Eric Fan je príbuzný Terryho Fana. Eric a Terry sú totiž bratia, ktorí získali umelecké vzdelanie na vysokej škole Ontario College of Art and Design v Toronte. V súčasnosti ich zastupuje agentúra Catbird, pretože obaja sa intenzívne venujú výtvarnej činnosti. Ich nezameniteľný rukopis, ktorý s láskou kombinuje tradičné techniky s tými súčasnými, pričom ľúbezne necháva vyznieť stopy po tuši a uhlíku, zdobí obaly mnohých kníh, vrátane tých pre deti. Terry trávi pomerne veľa času vytváraním snových magických obrazov, portrétov či grafík, ktorými rozjasňuje všetko navôkol seba. A Eric sa zase našiel v starých bicykloch, starobylých hodinách a málo skutočných snoch. Obaja bratia sú rozdielni, avšak spája ich jedna a tá istá vec – láska k umeniu.

Debutová kniha týchto dvoch nadaných bratov The Night Gardener (Nočný záhradník) vyšla v roku 2017 a neopakovateľným spôsobom vyrozprávala príbeh o malom meste plnom farieb, v ktorom si spokojne nažíval chlapec menom William. Ten sa jedného dňa, podobne ako zvyšní obyvatelia mestečka, prebudil do rána, ktoré jednotlivé verejné priestranstvá skrášľovalo nádhernými neskutočnými výtvormi neznámeho záhradníka. Naozaj nevšedný umelec bol aktívny predovšetkým v noci, a tak, ako sa z ničoho nič objavil, tak aj zmizol. Jeho práca však navždy poznačila životy obyvateľov neveľkého mesta a predovšetkým zvedavého Williama.

Úplne jednoduchý príbeh plný ľudského porozumenia, tepla a magického realizmu započal éru plodných spoluprác s poprednými zahraničnými autormi (Dashka Slater, Beth Ferry, Linda Otman High, Leslie Connor...). A prácu oboch bratov posunul do roviny, ktorú dnes zbožňujú takmer všetci čitatelia, a to bez ohľadu na to, že sú pre ich tvorbu už priveľmi starí. Nočný záhradník ale obom bratom ukázal, že ich bezhraničná fantázia vie čitateľom priniesť rovnako intenzívne zážitky ako ich maľby. A možno aj pre tento dôvod vydalo vydavateľstvo Ikaredícia Stonožka pod taktovkou Lucky Hlubeňovej druhú autorskú knihu bratov Fanovcov, ktorá nesie prozaický názov Medzi nebom a morom.

Kniha, ktorú môžete dnes držať v rukách, lebo sa dočkala slovenského prekladu, bola preložená do 16 jazykov sveta. Bytostne sa dotýka rozmanitého hĺbavého sveta detí a ich spomienok na ľudí, ktorí vstúpili do ich životov a niečím ich ovplyvnili. V tomto príbehu bude preto vystupovať Finn, jeho magická loď a pamiatka na starého otca, ktorý by mal v tejto chvíli 90 rokov. Rovnako tak v ňom nájdete pútavý svet detských snov, nádejí i fantázie, ktorú neodmysliteľne podnecujú a pokope držia práve praobyčajné knihy. Knihy rôznych tvarov, veľkostí, farieb, tém, obrázkov, písmen či odkazov od autorov prirodzene vstupujúcich aj do našich životov, pretože nielen rodičia kedysi vedeli (a stále vedia), čo je pre nás dôležité.

Detská kniha Medzi nebom a morom je útla. Nie je bohatá na text, ale aj ten, keď už raz sprevádza samotný výjav zachytený celostránkovou ilustráciou, je natoľko úderný, že viac ho nie je ani treba. Rozpovie vám toľko, koľko môže a vlastne aj má, ten zvyšok dopovie už samotná ilustrácia. Ilustrácia veľká, mohutná, farbistá, nasiaknutá emóciami, pre ktoré sa len ťažko hľadajú slová, a tak sa v nej čitateľ pomaly stráca cez vlastné vizuálne prežívanie. Nachádza a objavuje v sebe ukryté reminiscencie na vlastné detstvo. Necháva svoju fantáziu voľne plachtiť po mori podobne, ako to urobil Finn, keď sa jeho loď rozhodla nájsť miesto, kde sa more spája s nebom.

Bratia Fanovci vytvorili knihu, ktorá sa inak ako za unikát označiť ani nedá. Najmenším čitateľom otvorí svet, do ktorého sa možno báli vstúpiť, alebo doň vstúpili trochu bojazlivo, pretože sa museli vyrovnať so stratou blízkeho človeka. Dospelým milovníkom kníh, a to je jedno, či sú všedné, staré, klasické, alebo sa snažia popierať všetky známe formy a rozprávačské postupy, umožní návrat do vlastnej minulosti. A knižným gurmánom neopakovateľným spôsobom ukáže, aké nádherné vedia byť naše sny aj vtedy, keď si po nás Peter Pan už viackrát nepríde.

Medzi nebom a morom predstavuje knižnú alegóriu pomalého dospievania, zberateľskú raritu výtvarného umenia, snovú pomôcku pre deti a dospelých, ktorí čelia smútku zo straty. Medzi nebom a morom je však aj kniha, akási abstraktná kronika v pozitívnom slova zmysle, ktorá pomocou známych rozprávkových motívov a slovesnej kultúry blízkej východným krajinám ďalekej Ázie, prirodzene vychovávajúca čitateľov tak, aby sa z nich časom a predovšetkým čo najskôr stali citlivejší a dobrosrdečnejší ľudia s otvorenou mysľou. Ľudia, ktorí si vedia vážiť to, čo majú, uchovať spomienky na krásne aj smutné zážitky, a prejaviť súcit, ktorý sa z nášho sveta práve v tejto chvíli akoby vytratil.

Autor/ka: Eric a Terry Fan

Názov diela: Medzi nebom a morom

Vydavateľstvo: Ikar – edícia Stonožka

Edícia Stonožka nemá síce sto nôh, ale snaží sa vydávať také detské knihy, ktoré by bavili všetkých čitateľov so vzťahom k písanému slovu. Úloha, ktorá pred ňou stojí, nie je ľahká, avšak z doteraz publikovaných kníh len málo bolo takých, ku ktorým sa deti (alebo dospelí s dušami detí) už viac nevrátili. Či už teda siahnete po dračej príručke o ovládaní vlastného hnevu od Roberta Starlinga, alebo si rozšírite svoj výtvarný obzor o nové farebné poznatky spolu s Oliverom Jeffersom a priateľkami pastelkami, prípadne si na chvíľu odskočíte do snového sveta bratov Fanovcov cez jedno veľké morské dobrodružstvo, váš výber nebude márny. Neoberie vás o čas, ktorý ste mohli stráviť pri inej plodnej činnosti, a nič na vás nebude hrať. Tri úžasné knihy v troch nezabudnuteľných prevedeniach na vás čakajú vo vydavateľstve, ktoré má štýl. A podobne ako bratia Fanovci miluje knižné umenie!

Ďakujeme vydavateľstvu Ikar - edícia Stonožka za poskytnuté recenzné výtlačky.