Ahonen Jaako a Ahonen Lauri: Sojčák

Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Petra Slováková
Autor/ka: Ahonen Jaako a Ahonen Lauri
Názov diela: Sojčák
Vydavateľstvo: Argo

Knih z oblasti finské fantastiky u nás vychází velmi málo, proto se o vydání finské komiksové knihy Sojčák bratrské autorské dvojice Lauri a Jaako Ahonenových dá mluvit jako o výjimečném počinu. Tím spíše, že nám ho zprostředkovalo nakladatelství Argo, jehož oblast vydávání leží úplně někde jinde (ačkoliv i z jejich produkce se občasně dočkáme nějakého komiksu, zmiňme třeba Podprockého Divočinu). Přesto tím víc by měl čtenář zbystřit, protože pokud už se něco tak ojedinělého objeví, je jasné, že to bude stát za pozornost.

Malý sojčák žije ve velkém prázdném domě se svou starou matkou, o kterou se obětavě stará. Uklízí celý dům, vaří a bojí se toho, co by mohlo být někde venku za zatlučenými dveřmi a okny. Když se na to jednou zeptá matky, dozví se informace, které do něj zasejí strach a paranoiu. Jeho následná duševní proměna pak ukazuje, co dokáží s člověkem udělat vlastní myšlenky a emoce. Příběh je nám zprostředkováván pomocí panelů takřka beze slov. Pohledy shora či z rohů pokojů navozují stísněnou hororovou atmosféru. Dialogy i monology jsou zde jen párkrát, aby načrtly strukturu zápletky. Většina emocí i myšlenek je zde vyjádřena v detailech a je zde plno silných obrazových momentů podaných s až zarážející lehkostí.

Byť je Sojčák poměrně útlá kniha čítající pouhých 128 stran, může se chlubit už tím, že se dostal do nejužší nominace Eisnerovy ceny za rok 2015. Příběh je zde sice jednodušší, ale na daném rozsahu dostačující, a ač může některým čtenářům vadit různorodá interpretace některých načatých témat či nejednoznačností, základní linka je poměrně přehledně daná a jasná. Pro finální efekt však nejde ani tak o příběh samotný, ale spíše o temné vyznění a propracovanost psychologické stránky. Psychologický aspekt komiksu je jeho největší předností. Cílovou skupinou ani přes líbivé postavičky pochopitelně nejsou děti, ale dospělí a dospívající čtenáři. Sojčák je takovou melancholickou hororovou miniaturou, komorním lehce psychologickým dramatem, u něhož máte opravdu chvílemi pocit, že jste ve vzdálené ozvěně pocítili Kafku nebo díla od Philipa K. Dicka. Jak si vyložíte závěr a souvislosti, pak ponechávají autoři jen na vás. Možností jak knihu číst je hned několik, můžete se ji pokoušet šťouravě rozebírat a vymýšlet alternativy nebo si říct, že autorům se nechtělo promýšlet epický příběh s poselstvím, a tak načrtli jen neurčitý mustr, anebo se prostě nechat pohltit, knihu si užít a po dočtení zírat do zdi.

Zpracování nakladatelství Arga je bezesporu skvostné a propracované od pevné vazby se záložkou až po zpracování sazby a vnitřních stran. Kresba je temná, ponurá a přesto svým způsobem líbivá. Panely jsou přehledné a střídmě barevné. Vše je velmi specifické a umělecky pojaté. Rozhodně jde o typ knihy, který chcete mít v knihovně, protože je to zajímavé dílo po grafické i obsahové stránce. A navíc po dočtení o něm můžete přemýšlet znovu a znovu.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Petra Slováková
Ďakujeme vydavateľstvu Argo za poskytnutý recenzný výtlačok.