Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Jan Procházka
Autor/ka: Albert Balatka
Názov diela: Řeky Londýna
Séria: Řeky Londýna
Vydavateľstvo: Argo
Hodnotenie autorom recenzie: 65%

Bena Aaronovitche, rodilého Londýňana křtěného vodou z Temže, u nás donedávna znali jen skalní fanoušci kultovního seriálu Doctor Who, na němž spolupracoval jako scénárista, a možná ani oni ne. To se však změnilo minulý rok, kdy k nám díky vlajkové lodi Argo připlul první díl jeho urban fantasy série s názvem řeky Londýna. Příběhem nás provází hlavní hrdina konstábl Peter Grant, který donedávna byl obyčejným pěšákem v soukolí mašinérie londýnské Metropolitní policie. Kdyby nebylo jeho daru, byl by jen dalším z mnoha nevýrazných Londýňanů, ale on má možnost vidět duchy a mluvit s nimi. Což je schopnost, kterou objeví zcela náhodně hned na začátku knihy po té, co se účastní vyšetřování brutální vraždy v centru města. Shodou okolností je přidělen jako učedník k jedinému žijícímu a praktikujícímu mágovi londýnské Metropolitní policie, jímž je záhadný inspektor Nightingale. Pod jeho vedením se Peter učí nejen používat kouzla a poznávat zdroje magické síly, ale také najít příčinu vzmáhající se vlny brutálního násilí, která zaplavuje celý Londýn. Při svém pátrání se setkává jak s duchy, tak s „bohy a bohyněmi“ Londýnských řek a potoků, jejichž mocenský boj mu značně komplikuje život.

Na knihu Řeky Londýna jsem se hodně těšil a ještě více od ní očekával. Je to způsobeno tím, že urban fantasy mám rád a Londýn od dob Gaimanova Nikdykde doslova miluji. Přesto musím říci, že po přečtení Aaronovitchovy prvotiny nešílím nadšením. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá - hlavní hrdina je na můj vkus příliš pasivní, nechává se okolnostmi vláčet sem a tam, a i když žije ve světě, kde je magie tabu a doposud se s ní nikdy nesetkal, nemá absolutně žádný problém ji akceptovat. To i Harry Potter blahé paměti ze sebe vypotil víc emocí, než pouhé smíření se s tím, že je „čarodějovým učněm“. Detektivní zápletka je sice zábavná a k městu nad Temží pasuje jako přilba na hlavu londýnského strážníka, ale než se pátrání pořádně rozjede, trvá to dost dlouho a i pak působí spíš jako pěna pohupující se na hladině řeky, než silný dravý proud schopný čtenáře strhnout. A tak nám zůstává jen Londýn se svým geniem loci, řeky Londýna se svými bohy a bohyněmi a anglický humor. To první se často utápí v suchopárných místopisných a historických vsuvkách, to druhé zůstává až trestuhodně nevyužito. Protože jestli něco mohlo z průměrné urban fantasy udělat nadprůměrnou urban fantasy, je to právě personifikace řeky Temže a jejích přítoků. Matka Temže, otec Temže a jejich synové a dcery jsou to, co je na celé knize nejzábavnější a nejoriginálnější. Právě jim měl Aaronovitch dopřát mnohem více prostoru.

Zkrátka a dobře - docela chápu, že se v Anglii stala kniha i celá série, kterou odstartovala, bestselerem. (Já také hltám každou novou knihu odehrávající se v Praze). Ale na mě řeky Londýna působily, jako kdyby mě někdo naložil do doubledeckeru, vozil po Londýně a k tomu mi nadšený a erudovaný průvodce vyprávěl zanícený výklad, ale často zapomínal na to, kde je hranice mezi kvalitním románem a bedekrem. Přesto si myslím, že si Řeky Londýna najdou své čtenáře i u nás a sám dám konstáblu Grantovi šanci, až vyjde Měsíc nad Soho.

Ďakujeme vydavateľstvu Argo za poskytnutý recenzný výtlačok.