Aleš Kot: Zero 1: Krize

Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Tomáš Dostál
Autor/ka: Aleš Kot
Názov diela: Zero 1 Krize
Séria: Zero
E-shop: Crew.Inshop.cz

Americký sen po česku, i tak by se dal nazvat životní příběh moravského scénáristy Aleše Kota, jenž se díky svému talentu proslavil za oceánem a dnes působí ve velkých komikových vydavatelských domech. A díky komiksovému vydavatelství Crew se jeho série Zero konečně objevila i v jeho domovině, kde byla dlouho očekávanou záležitostí.

Jak je patrné z předchozích řádků, Aleš Kot není žádná nula. A za nulu nelze považovat ani jeho netypickou sérii Zero představující slovy vydavatele „Bonda pro tohle století“. První kniha série, nesoucí název Krize, je zajímavá nejen tím, že je napsána Čechem, ale také tím, že v ní Aleš Kot spojil síly s různými kreslíři. Vznikla tím přitažlivá mozaika různorodých stylů a pojetí. Každý z pěti sešitů, které kniha obsahuje, kreslil někdo jiný, takže je na co koukat. Jmenovitě se jedná o pány Mateus Santolouco (Americký upír 2) – na obálce knihy špatně uvedený jako Santalouco, Michael Walsh (Comeback), Tradd Moore (All-new Ghost rider), Morgan Jeske (Liberator), a Will Tempest (Zero).

Příběh nám představuje agenta jménem Zero, Edward Zero, a odehrává se v blízké budoucnosti. Jedná se o thriller s prvky akčních a špionážních dramat, tedy kombinace, kterou máme rádi jak u Toma Clancyho, tak u moderních filmových Bondů. Jednotlivé sešity tvoří uzavřené příběhové linky, které však při spojení dávají výsledný obraz života hlavního hrdiny. Kniha jako celek oplývá mnoha silnými pasážemi – například Zerovo dětství, kdy je z něj pomocí manipulace vytvářen stroj na zabíjení schopen splnit jakýkoli rozkaz, je velmi dobře provedená vsuvka s obrovským psychologickým i sociálním přesahem. A nespornou výhodou je fakt, že čtenář, kterého tyto věci zajímají, je uspokojen, kdežto obyčejný konzument si jich ani nevšimne. Nepůsobí totiž rušivě a nejsou na text našroubovány násilně. Jednoduše klobouk dolů před Kotovým talentem.

Dle příběhu máme při čtení co dočinění s mužem, který má zachránit svět.

Tento fakt je však v náznacích několikrát vyvrácen, ale těžko říct, jakým směrem se dobrodružství Zera budou odvíjet dál. Navíc když je příběh vyprávěn člověku, který hlavnímu hrdinovi míří na hlavu. Tak jako tak máme co do činění s propracovaným světem nesoucím prvky politického thrilleru a jistých náznaků klišovitosti – agent, jenž se vzbouří proti vlastní agentuře. Avšak v podání Aleše Kota jde veškerá klišovitost stranou. Příběh má dynamiku a hloubku, čte se na jeden zátah a člověk s radostí přijímá dějové zlomy a zvraty. Přesně takhle by měla vypadat moderní špionážní literatura.

Co se týká grafického zpracování, je různorodé jako kreslíři, kteří na něm pracovali. Některé sešity jsou příjemné, jiné působí až karikaturistickým dojmem. Avšak jako celek vše funguje a vypadá působivě. Někomu možná změna kresby nesedne, ale dá se na ni překvapivě rychle zvyknout. Pro mě osobně graficky nejvíce vyniká hned první kapitola kreslíře Michaela Walshe. Ne, že by zbytek byl špatný, ale zrovna u téhle pasáže mi vyhovuje její hrubý styl podpořený naturalistickými výjevy v akčních scénách. Létající zuby i rozervaná ústa působí na čtenáře silným dojmem. Navíc chválím odvahu zobrazit v komiksu mužské i ženské genitálie bez hloupých předmětů stojících v cestě tak, aby nebylo nic vidět. Co se týká dalších kreslířů, zaslouží si pochvalu též. Jde o pečlivě zvolený mix žánrů a stylů, který jako celek přináší uspokojení.

Až na již zmíněnou chybu ve jménu na obálce je zpracování knihy dobré. Jedinou výtku bych měl k lepené vazbě, která se u obou knih, které jsem měl v ruce, hned po prvním otevření na první straně rozlepila. Knihy však drží, a nevypadá to, že by se rozpadly úplně. Překlad, jak je u vydavatelství Crew zvykem, je na vysoké úrovni, bez zbytečných a dojem kazících slov.

Zero – Krize přináší na českou scénu dlouho očekávaný projekt jejího krajana. Příběh se rozjel správným směrem a nám nezbývá než čekat na pokračování. Pokud si Aleš Kot udrží vysokou laťku, máme zaděláno na jednu z nejlepších sérií poslední doby. Jen tak dál…