Andrzej Sapkowski: Zaklínač I.: Posledné želanie

Autor/ka: Andrzej Sapkowski
Názov diela: Zaklínač I. Posledné želanie
Séria: Zaklínač

Bola to skutočne výnimočná kniha a ja sa čudujem, prečo som po nej nesiahla už skôr. Autor majstrovsky nielen opisoval scenériu, vykresľoval postavy, ale aj dokázal čitateľa neustále držať v napätí a očakávaní toho, čo sa bude diať ďalej. Ale pekne poporiadku.

Už na prvý pohľad zaujme každého veľmi vydarená obálka, za ktorú vydavateľstvu skutočne tlieskam, pretože vidno, že si na nej dalo záležať. Poteší nielen kvalitná tvrdá väzba, ale aj reliéfne prevedenie názvu knihy a celková farebná kompozícia. Po jej otvorení hneď udrie do očí krásny snehobiely papier, nešetrilo sa tu teda na ničom. Keď som sa však začítala do textu, musím priznať, že mi trochu vadilo uvádzanie priamej reči cez pomlčky. Ale aj na to sa dalo zvyknúť. Vydavateľstvo by si však malo dávať pozor na preklepy, ktoré sa v knihe vyskytli viackrát a trochu rušili celkový dojem.

Čo sa však týka samotnej knihy, Geralt je naozaj vynikajúci hlavný hrdina, ktorého som si obľúbila už na prvých stránkach. Je múdry, mocný, prezieravý a odvážny, ale zároveň to nie je žiadny nezničiteľný superhrdina. Snáď z každého boja si odnáša nejaké zranenie, či už fyzické alebo také, ktoré poznačí jeho dušu. Ako každý iný robí chyby a zlé rozhodnutia, dokáže ich však následne vďaka svojmu odhodlaniu napraviť. A ten úžasný sarkazmus, ktorým ho autor obdaroval, je jednoducho nezameniteľný.

Čitateľ by sa mohol zľaknúť toho, že sa jedná len o zbierku poviedok, no nie je potrebné robiť si z toho ťažkú hlavu, pretože jednotlivé príbehy na seba logicky nadväzujú, rozprávač ich prepája a vysvetľuje, spomína si na ne vždy v pravej chvíli, takže v konečnom dôsledku vyznieva zbierka ako normálna kniha a popravde, ani by som nevedela, že sa jedná len o akýsi bonus k sérii vysvetľujúci, ako celý Geraltov príbeh začal, keby som si to niekde neprečítala.

V istých bodoch deja sa nedalo nevšimnúť si, že autorovou inšpiráciou boli nepochybne klasické rozprávky, ktoré sú nám už notoricky dobre známe. Sapkowski sa im však rozhodol dať nový šat a nebál sa experimentovať, čo sa mu naozaj vydarilo a daný motív tak naplno a neotrepaným spôsobom využil. Pridajte k tomu úchvatný svet plný rôznych bytostí, neustále napätie, dynamický dej, vďaka ktorému sa ani na chvíľu nebudete nudiť a Zaklínač sa pre vás stane ideálnym spoločníkom na voľnú chvíľu, ktorú ste sa rozhodli stráviť s knihou v ruke. Ak váhate, aká by mala byť tá ďalšia, tak Posledné želanie je tá správna voľba. Kniha bola naozaj vydareným štartom veľmi sľubnej série a ja sa už neviem dočkať pokračovania.