Anthony del Col, PJ Kaiowa: Assassin's Creed - Origins

Uverejnené 01. 02. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Anthony del Col, PJ Kaiowa
Názov diela: Assassin's Creed: Origins
Séria: Assassin's Creed
E-shop: Crew.inshop.cz

Prastarí majú väčší vplyv ako si Bayek s Ayou pôvodne mysleli. Toto odhalenie bolo očividné na konci hry, a tak trochu vedie k horkastej príchuti osudu týchto dvoch životom skúšaných jedincov. Namiesto sĺz sa však obrnili vražednými skúsenosťami a skrytou, rýchlo smrtiacou čepeľou. Nakoniec, ich cieľ je jasný – majú zabrániť ovládnutiu mienky širokej spoločnosti tajomnými Prastarými.

Bayek a Aya sa rozhodli svoje životné cesty rozdeliť, aby sa každý z nich mohol venovať vybudovaniu bratstva Skrytých. Kým Bayekov vplyv sa zameral na Egypt a Sinaj, Aya sa vydáva až do ďalekého Ríma, kde sa plánuje postaviť diktátorovi Júliovi Cézarovi. Ten prahne po moci čím ďalej viac a začína byť hrozbou pre jeho vlastný ľud. Pri jej práci v tieňoch sa okrem Cézara stretáva aj s jej vzorom z minulosti, ptolemaiovskou faraónkou Kleopatrou. Kam ich ale ich ambície a snaha zabrániť najhoršiemu dovedú, si musíte prečítať sami. Nebudeme vám predsa kaziť radosť z niečoho, čo máme tak radi!

Pod tento krátky komiks sa podpísali Anthony Del Col (scenár) a P. J. Kaiowa (ilustrátor). Anthony je známy predovšetkým ako producent, spolutvorca a scenárista známej série Kill Shakespeare, ktorá bola v roku 2011 nominovaná na kanadskú Joe Shuster Award a americkú Harvey Award. Preto o jeho scenáristických kvalitách niet pochýb.

Dej sa preto odohráva v dvoch časových úsekoch, 30 rokov p. n. l. a 40 rokov p. n. l. Medzi týmito úsekmi sa stále skáče, čo spôsobuje menší chaos, kým si teda človek nezvykne na spôsob uchopenia príbehu v Anthonyho podaní. Anthony nás totiž mätie zámerne. Informácie, ktoré nám servíruje, a to aj upozorneniami na začiatku každej kapitolky, postupne a s gradáciou odhaľujú autorov zámer schválne sa hrať s čitateľom a jeho predstavivosťou. Ten je nútený prevteliť sa do imaginárneho pátrača a hľadať ukryté odkazy či odpovede na otázky kedy a či sa obe dejové línie vôbec pretnú a ak sa tak stane, čo to spôsobí, oveľa pozornejšie, než je to pri bežnom komiksovom médiu zvykom. A to je plus!

Spomenula som už, že komiks predstavuje uzatvorený krátky príbeh z univerza našich Assasssinov. Aj preto označenie tejto časti číslom 1 od vydavateľstva CREW môže tak trochu zavádzať. Žiadne pokračovanie nie je, minimálne ak hovoríme o tejto konkrétnej série. Štyri zošity v jednom zväzku však nie sú dostatočne dlhé na jeden príbeh. Teda, sú, ale s malinkou výhradou. Tou je, samozrejme, nedostatočné rozvinutie charakterov postáv. Príbeh za tých 112 strán musel rýchlo napredovať, a tak vývoj postáv nie je dotiahnutý, aj keď vyslovene zanedbaný nie je.

Klasickou prednosťou asasínskej série je historická fikcia. Kto by predsa nemal rád stretnutia s veľkými osobnosťami? Či už vám pomáhajú, alebo stoja proti vám, sú historicky presné ako len medze tvorby zábavného materiálu dovolia. Teda, aspoň tak presné, ako to písomné pramene umožňujú. Komiks tento fakt vzal vážne, a tak sa fikcia prelína s históriou veľmi prirodzene a bez úskalí. A keď už je reč o možných úskaliach, komiksu sa podarilo nielen slušne podať konkrétny príbeh, ale zároveň ostalo verné hernej predlohe, čo poteší nejedného fajnšmekra.

Nedá sa nehodnotiť komiks a nepristaviť sa pri jeho výtvarnej stránke. Omámi a úplne si vás omotá okolo svojho fiktívneho prsta práve svojou farebnosťou. Tá si povedala, že ak je už raz príbeh verný predlohe a histórie, bude sa s ním snúbiť ruka v ruke. A tak sa vaše oči pokochajú nielen starovekým Rímom prostredníctvom textu, ale aj obrazu. Výtvarná stránka je na vysokej úrovni. Kresby sú naozaj dynamické, dekapitácia nepriateľa zo mňa dostala proste len „wow“.  Chybou krásy sú len výrazy postáv, tie sú menej detailné a s tým nepriamo súvisí aj podobnosť Rimanov. Ako keby ich všetkých jedna mať mala (Mor ho!) :) U rôznych postáv využitých na vyplnenie pozadia scenérie to, samozrejme, veľký problém nie je, ale keď sa vám podstatnú časť knihy pletú dve hlavné postavy v príbehu, predsa len to nie je ideálne.

Komiksy zo série Assassin's Creed majú hodnotenia všakovaké. Väčšina čitateľov sa však zhodla, že ich kvalita býva horšia, ako by mohla byť. Origins ale na tom vôbec nie je tak zle, ako jeho iní bratia v sérii. Obrovskou škodou je len to, že ho predstavuje len jedna kniha. Origins by si určite zaslúžilo viac. Hlad po ďalšom príbehu plnom akcie tak ostáva, pravdaže, neukojený. Čo už s nami.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Aneta Youko Akira Brežáková
Ďakujeme vydavateľstvu Crew za poskytnutý recenzný výtlačok.