E-shop: Hostbrno.cz

Pokud vyrůstáte v rodině se silným zájmem o kosmické vědy jako Becky Chambers, je pravděpodobné, že váš první román bude space opera.

„Povstáváme ze Země,

žijeme na lodích,

doufáme ve hvězdy.“

Exodanské přísloví

Mladičká Rosemary Harperová opustila Mars a připojila se jako nový člen posádky vesmírné lodi Poutník, jejíž posádka se živí spojováním hvězd a planet pomocí tunelů, které pak slouží ostatním mezihvězdným plavidlům k překonávání jinak nepřekonatelných vzdáleností. Proč? Inu proto, že nutně potřebuje změnu a kapitán Poutníka Ashby Santoso zase potřebuje účetní, která se mu bude starat nejen o otravné papírování, ale i vyjednávání s úředníky Galaktického společenství. Záhy po jejím příchodu na palubu Poutníka dostávají kapitán Ashby a jeho posádka nabídku, která se neodmítá. Tak začíná Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu. Cesta plná překvapení.

Jelikož je Galaktické Společenství velikou aliancí různých ras, tak je i posádka Poutníka mezidruhově pestrá.

Kapitán Ashby je pozemšťan. Tedy spíš člověk, ale například pilotka Sissix je Ándriska, nemající naprosto žádný pojem o osobním prostoru, Navigátor je dvojjediná bytost… a tak bychom mohli pokračovat. Protože každý člen posádky je jiné „rasy“ a má jiné problémy, jiná trápení a také jiná tajemství o minulosti nemluvě, je těžké takový cirkus kočírovat. Možná ještě těžší než kočírovat mezidruhové Galaktické společenství, jehož je Poutník zmenšeným obrazem.

Pokud pracujete jako barmanka nebo asistentka produkce, je pravděpodobné, že vaše space opera bude především o vztazích. A o ty jde v prvotině Becky Chambers především.

Hlavní hrdinka (a spolu s ní čtenář) poznává osazenstvo lodi, odkrývá jejich ale i své slabé stránky, tajná přání a také mnohdy temnou minulost, spletité vztahy a osobní krize. Tak jako Poutník spojuje oddělené světy, snaží se i autorka řešit všechny krize a problémy pomocí domluvy, dialogu, přátelství. A je jedno, jestli se řeší vztah otce a syna, pocit viny za selhání rodičů, nebo třeba jen pouhý strach z něčeho nového.

Stejně jako se Rosemary seznamuje s jednotlivými členy posádky Poutníka, také čtenář postupně odhaluje universum Galaktického Společenství a jeho historii. A právě tady zaznívají ty temnější tóny, které jsou protiváhou přátelské tváře knihy. Zde se autorka věnuje takovým tématům, jako jsou xenofobie nebo náboženský fanatismus. Což je v dnešní době na místě.

Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je však v první řadě nádhernou oslavou přátelství. Možná na někoho bude působit až příliš sluníčkářsky, ale příběhů kde se všechny problémy řeší klackem, těch máme ažaž.

Ďakujeme vydavateľstvu Host za poskytnutý recenzný výtlačok.