Ben Aaronovitch: Měsíc nad Soho

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Jan Procházka
Autor/ka: Ben Aaronovitch
Názov diela: Měsíc nad Soho
Vydavateľstvo: Argo
E-shop: Kosams.cz

Jmenuje se Peter Grant a ještě nedávno byl obyčejným četnickým zelenáčem v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci se však při vyšetřování vraždy zapletl s duchem, a díky tomu si ho všiml vrchní inspektor Nightingale - poslední čaroděj Anglie. A teď stojí jako člen dvoučlenné speciální policejní jednotky v márnici nad tělem zavražděného jazzmana a snaží se z jeho mrtvého těla získat záznam melodie. Tedy důležitou stopu ve vyšetřování jeho vraždy. To fakt umí. A nejen to. A tak ví, že v Soho řádí vrah, který má nadpřirozené schopnosti a jedině on je schopen ho zastavit.

Měsíc nad Soho sice přímo navazuje na předchozí Řeky Londýna, ale je v mnohém jiný a díky Mámě Temži lepší. Stejně jako v Řekách nás celým příběhem provází policejní konstábl Peter Grant, rodilý Londýňan, čarodějnický elév a syn kdysi opravdu dobrého jazzového muzikanta. A o jazz tu jde především. Protože „Hudba, stejně jako zločin, nikdy nespí.“

Zdá se, jako by se Ben Aaronovitch poučil z předchozích chyb a ubral hodně ze zdlouhavých exkurzí do historie metropole nad Temží. Navíc jsou zmíněné exkurze prodchnuty ironickými a suchými komentáři pana Granta. Právě humor a úcta k jazzu jsou největší devizou knihy. Autor pochopil, že v tom je jeho síla, a já si vlastně až při čtení této knihy uvědomil, že Peteru Grantovi ich forma perfektně sedne. K detektivní zápletce snad jen několik poznámek: moc se mi líbilo zasazení příběhu do známé čtvrti Soho a celá ta záležitost s úmrtími jazzových hudebníků mi přišla jako skvělý nápad. Jen mi trochu vadilo, že se Ben neudržel a rozjel dva případy zároveň. Dva případy, a tudíž i dvě vyšetřování a do toho ještě exkurze do minulosti Peterova čarodějnického mentora Nightingalea, to už je podle mého skromného úsudku na jednoho čtenáře trochu moc a občas se může ztratit. Dozvědět se něco o historii čarodějnické komunity, jejíž součástí Peter Grant je, by bylo fajn a já jsem rád, že se mi Měsíc nad Soho poodhalil nejen kouskem jazzovým, ale i kouskem magickým. To a jedna detektivní linie by mi ke štěstí bohatě stačilo.

Hodně čtenářů si chválí popis policejních postupů a vhled do policejní mašinerie. To považuji u detektivky (byť fantasy) za standart. Naopak s nadšením jsem kvitoval těch několik akčních scén a honiček, které celému příběhu dodaly správný spád. Navíc autor svůj svět obohatil o skvělou jazzovou kapelu, či úžasnou femme fatale Simone.

Vypadá to, že Ben Aaronovitch autorsky dospěl a stává se z něj suverénní vypravěč, stejně jako se z četnického ucha Petera Granta stává ostřílený policajt, který dokáže bez větší pomoci svého učitele či kolegyně Lesly vyřešit zapeklitý případ.

Osobně se těším na Šepot podzemí.

Ďakujeme vydavateľstvu Argo za poskytnutý recenzný výtlačok.