Uverejnené 30. 05. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Blake Crouch
Názov diela: Temná hmota
Vydavateľstvo: Zelený Kocúr
E-shop: ZelenyKocur.sk

Milovníci originálnych a vedecko-fantastických thrillerov – POZOR! Blake Crouch je späť...

V našich, aj v blízkych (českých) končinách je Blake Crouch takmer neznámy autor, ktorého kvality ste mohli oceniť v knihe Mestečko Wayward Pines – Brovice. Prvý diel tohto mysteriózneho thrilleru s prvkami soft sci-fi sa dočkal českého (JOTA) aj slovenského (Zelený kocúr) prekladu. Vzhľadom na to, že sa u nás knižný titul nedočkal takého ohlasu, ako v zahraničí, môžeme sa zatiaľ tešiť len z prvej časti. Tak trošku dúfam, že sa to zmení.

Čoskoro...

Temná hmota už teraz na seba púta pozornosť, a to nielen obálkou, svojím názvom, ale aj témou ako takou. Pútavý štýl Blaka Croucha, ktorý dokáže nielen budovať atmosféru, ale aj prekvapiť nápaditosťou či zaujímavými zvratmi, vás vtiahne do centra diania už prvým odsekom. Kto čítal Mestečko Pines, určite vie, o čom hovorím. Temná hmota predstavuje knihu vhodnú či už pre náročných, alebo nenáročných čitateľov, zaujímavé čítanie pre sci-fistov i realistov, ale aj čosi pútavé pre tých, ktorí radi experimentujú. A opäť vychádza v českom a slovenskom preklade, pričom každá verzia má svoju vlastnú kreatívnu obálku a osloví vás tak trošku inak. Ku mne sa však dostala kniha z vydavateľstva Zelený kocúr, v ktorom sa pre zmenu prekladu chopil Peter Macsovszky. Navonok pôsobia obe časti ako od jedného prekladateľa, ktorý sa poučil z predošlých chýb. V tomto prípade však hovoríme o dvoch odlišných osobách, ktoré sa chopili jedného autora. Podobnosť prekladu iba dokazuje, že časť osobitosti Blacka Croucha sa podarilo preniesť do obidvoch častí bez väčších nedostatkov, čo je samo o sebe veľmi zaujímavé. Po jazykovej stránke však Temná hmota strčí Mestečko Wayward Pines hravo do vrecka.

Temná hmota je jednou z tých kníh, po ktorých sa budete na svet pozerať s určitým nadhľadom...

Dôkazom autorovej zručnosti, originálnosti, vkusu, ale aj prezieravosti je príbeh univerzitného profesora Chicagskej univerzity. Bývalý fyzik Jason Dessen (kapacita vo svojom odbore), ktorý sa kedysi rozhodol uprednostniť rodinu pred kariérou, bude musieť čeliť „svojej“ minulosti. V dôsledku svojich rozhodnutí žije so svojou manželkou Danielou a synom Charliem obyčajný a pomerne šťastný život.

Čoby sa však stalo, ak by sa Jason rozhodol pre kariéru? Ak by zanevrel na rodinu a chcel svetu ukázať, že žiadna prekážka nepredstavuje niečo, s čím by si nevedel dať rady? Ak by pomocou grantov a naozaj tvrdej práce vytvoril hyperkocku, ktorá sa riadi tzv. Schrödingerovým experimentom? Hádate správne, z hlavného hrdinu sa stáva únosca i obeť zároveň.

Náš Jason Dessen sa ocitá v alternatívnom svete, v ktorom ho rodinný život obišiel. Nebyť laboratórnej psychiatričky Amandy Lucassovej a „svojej“ hyperkocky, nikdy by sa odtiaľ nedostal. Po tom, čo odhalí pravdu o svojom únoscovi, vydáva sa spolu Amandou na prapodivnú púť piatym (pravdepodobnostným) rozmerom. Aby sa však vrátil do svojej reality, potrebuje vkĺznuť do zostrojenej kocky a vziať si sérum s hodinovým účinkom, ktoré pred ním otvára nespočetné množstvo realít. Ako sami neskôr zistíte, pred vstupom do každej reality je potrebné poriadne si utriediť myšlienky, a hlavne na nič nezabudnúť.

Hovorí sa, že vo dvojici sa cestuje lepšie. V prípade Jasona Dessena a Amandy to, žiaľ, neplatí. Paralelné svety sú totiž zdrojom ich spoločných rozhodnutí. Ampulky sa míňajú, realita sa vzďaľuje a paradox tvorí ďalší paradox, tak ako myšlienka tvorí svety...

Nemusíte sa báť, Blake Crouch je zručný autor a príbeh sa preto nezmení na žiadnu prehnane bláznivú paralel-road-movie. Práve naopak. Ku koncu dostanete skutočne atmosférický thriller a ukážka niektorých realít nebude ani zďaleka to jediné, čo vás prekvapí.

Temná hmota interpretujúca kvantovú mechaniku prostredníctvom románu Blaka Croucha sa dá považovať za bestseller hodný akejkoľvek reality a možno práve to je tajomstvom jej úspechu. Naskočte teda na vlak, čaká na vás jedno z mnohých nezabudnuteľných dobrodružstiev.

Ďakujeme vydavateľstvu Zelený Kocúr za poskytnutý recenzný výtlačok.