Kolektív autorov: Batman - Evropa

Uverejnené 18. 10. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Matteo Casali (scenár), Brian Azzarello (scenár), Giuseppe Camuncoli (kresba), Jim Lee (kresba), Diego Latorre (kresba), Gerald Parel (kresba)
Názov diela: Batman: Evropa
Séria: Batman
E-shop: Crew.inshop.cz

Bruce Wayne umiera! Dostal ho záhadný vírus a má len týždeň života. Určite sa však nenakazil len tak, rovnaký vírus postihol aj jeho najväčšieho nepriateľa Jokera. Dva protipóly musia spojiť sily a vydať sa do Európy nájsť proti liek.

Nemám rada pridlhé komiksové série, kde sa jeden stratí v tom, čo čítať. Hlavne u superhrdinov je ťažké ostať pri pár knihách, pretože informácie sú niekedy roztrúsené po viacerých sériách a to platí aj o deji. Tým možno jednoduchším príkladom pre menej ostrieľaných čitateľov je Deadpool vs. Spiderman. K pochopeniu tejto série potrebujete sériu Deadpool (tá sa neobišla bez odbočky k jednorazovke Deadpool: Drákulova výzva, ktorá je pre Deadpoolov dej kľúčová a i tak nie je priamou súčasťou série!) a tiež ideálne aj Spidermana. Proste svet Marvelu aj DC je prepletený kade-tade. Začať teda so superhrdinami s dlhou históriou je trochu oriešok. Preto je vždy veľmi uspokojujúce držať v ruke knihu mimo celého dejstva naprieč kvantami kníh.

Batman slávil 80 rokov. Je to už teda deduško. Ale pozor, deduško vo forme takého toho dedka chodiaceho do posilňovne čo vám pri jednej facke otočí celým krkom. Jeho narodeniny sú síce 30. marca (ročník 1939), ale sviatok vo forme Batman Day sa slávi vždy v iný dátum. Tento rok to bolo 21. septembra a ako každý rok, aj tento si vydavateľstvo Crew pripravilo batmanovský špeciál pre fanúšikov. Okrem Batman v černé a bílé vyšla práve aj Evropa. A pretože Batman je bez Gothamu nepredstaviteľný, musela som vedieť, ako celé dielo vyzerá.

Berlín, Praha, Paríž a Rím. Štyri metropole, z toho jedna nám je neskutočne blízka. Stovežatá Praha sa dočkala dôstojného zobrazenia, pozrieme sa na Václavák aj Karlov most, spomenú sa nejaké tie české mená... Je trochu škoda, že každá sekvencia daného mesta je relatívne krátka, veľmi by ma zaujímalo, čo by vyobrazili tvorcovia ďalej.

Dejovo mi prišiel komiks trochu uponáhľaný. Má niečo cez 140 strán aj s bonusmi a naša hlavná dvojka v ňom veľmi rýchlo precestuje vlastne celú Európu. Koncept siedmich dní do konca života tak ospravedlnil krátku dĺžku titulu, je však trochu škoda, že každé mesto nedostalo aspoň takých tých 10 stránok navyše. Rýchly postup nedal veľa miesta k nejakým dlhším konverzáciám či zamysleniu postáv. Hlavne, prvýkrát Batman s Jokerom spolupracujú! Toľko premrhaného potenciálu je naozaj na škodu. Vyvrcholenie a odhalenie sú priemerné, chýba tomu akýsi wow efekt, ktorý by vás presvedčil, že dielo je vynikajúce. Určite si však nebudete myslieť, že je zlé.

Kresba sa mení každou kapitolou. U Paríža dá trochu zabrať, ako Bruce tak aj Joker sú na pokraji svojich síl a kresba to zachytáva veľmi dôverne. Spolu s rozmazaným videním postáv sa tak musíte pripraviť na svet videný ich očami. Snáď vás z toho nebude bolieť hlava. Iný štýl v každej kapitole taktiež pôsobia trochu nesúrodo, čo je na škodu. Niekedy bolo hlavne veľmi ťažké vyčítať, čo sa na paneloch vlastne deje, práve pre experimentálne zobrazenie sveta očami človeka napadnutého smrteľným vírusom.

Kniha má tvrdé dosky a lesklý prebal, niečo, čo ocení každý pôžitkár. Brožovaná väzba by pravdepodobne taktiež pôsobila skvelo, ale prečo si nedopriať niečo lepšie? Komiks je naozaj spracovaný nádherne. Keď ho máte v rukách dostaví sa pocit že držíte niečo s umeleckou hodnotou. Všeobecne je to docela podarená knižka, škoda len, že príbeh nemal trochu väčšiu hĺbku.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Youko Akira