Catherynne M. Valenteová: Dievča, ktoré spadlo pod Čarokraj a zažilo tam Veselice

Autor/ka: Catherynne M. Valenteová
Názov diela: Dievča, ktoré spadlo pod Čarokraj a zažilo tam Veselice
Séria: Čarokraj
Vydavateľstvo: Albatros Media

Od prvého ihravého dobrodružstva, ktoré dievča menom September zažilo vo zvláštnom Čarokraji, ubehlo 1095 dní. Nie je to dlhá doba, ale nie každé dievča, čo raz niekam spadne a niečo zažije, vie trpezlivo čakať na deň, kedy si ho čarovný svet povolá opäť do svojich služieb. A keďže ani September nepatrí k tým dievčatám, ktoré na niečo trpezlivo čakajú, nemal tajomný Čarokraj veľmi na výber a voľky či nebodaj nevoľky musel September privolať späť. Nakoniec, obyvatelia Pandemónie sú v ohrození a kto iný, ako naša September, by im vedel pomôcť?

Populárna americká spisovateľka pre deti, mládež a dospelých, Catherynne M. Valenteová, si našla svojich skalných čitateľov aj vo vydavateľstve Albatros, ktoré koncom októbra roku 2012 ponúklo všetkým usmievavým deťom od 9 do X rokov prvý príbeh o nebojácnom dievčati September, ktorú do rozprávkového Čarokraja uniesol istý Zelený vietor. A pretože všetky dievčatá v Septembrinom veku je potrebné nejako prevychovať, a to aj v prípade, že sa im podarilo niečo zachrániť, brány Čarokraja aj po dovŕšení trinásteho roku života ostávajú pre väčšinu z nich stále otvorené. Nové dobrodružstvo si po September priplávalo na neveľkej veselici koncom augusta minulého roku. Napriek tomu, že ju takmer prešlo, našla September cestu do Čarokraja oveľa ľahšie ako vo svojich snoch, ktoré sa k nej zakrádali vždy cez deň, kedy mávala najviac práce. Preto, úplne pochopiteľne, snívala nielen o svojich priateľoch či takmer priateľoch, ale aj o manželstve, ceste na Mesiac, rozprávkovom jedle i rádiu, pomocou ktorého možno v nasledujúcich minútach opraví pokazený Čarokraj.

Vrátiť sa do akejkoľvek čarovnej krajiny alebo iného sveta, ak chceme znieť trošku dospelo, sa nedá len tak. Väčšinou má tá či oná rozprávková zem na to svoj dôvod. Bastian musel nájsť spôsob, ako nás presvedčiť o tom, že Detská cisárovná je z mäsa a kostí a že snívanie je neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Lucy a Edmund Pevensiovci nemali inú možnosť ako dospieť a nájsť v Narnii to, čo im v ich svete zatiaľ chýbalo – vieru v nemožné i v samých seba. Alica si potrebovala za Zrkadlom pripomenúť to, kým je, Harry Potter zase objaviť svoju minulosť a zmeniť prítomnosť a naša September, bohužiaľ, sa pokúsi napraviť dobrý skutok, ktorý denno-denne berie obyvateľom Čarokraja ich tiene. A keďže bez tieňa sa každý z nás cíti nesvoj, vrátane Petra Pana, cesta pod Čarokraj by sa nemala dlho odkladať. Áno, pod Čarokrajom exituje Podčarokraj a v ňom mesto navlas rovnaké, hoci trošku temnejšie od toho nad ním. A aj keď má toto mesto viac odtieňov tmavých farieb, než si viete predstaviť, zaslúžia si aj jeho obyvatelia právo slobodne sa rozhodovať. Ak teda chce September uspieť a zobudiť Spiaceho princa v krajine pod Podčarokrajom, nebude mať veľmi na výber. Za dverami v tvare dievčaťa na ňu už netrpezlivo čaká sibyla, nový účes i kabát a temnota, ktorá ju predstaví nielen miestnej smotánke, ale aj tak trochu iným priateľom...

Obálka knihy hovorí:

„... a dielo si okamžite získalo mnoho nadšených čitateľov.“

S výrokom sa hádať nebudeme, do istej miery je pravdivý. Čarokraj, a to v akejkoľvek svojej podobe, vás vie osloviť. Napriek tomu, a to sme už raz túto skutočnosť spomínali, že dobrodružstvá malej September neprinášajú nič, čo by aj tie všakovaké rozprávkové krajiny mohli označiť za „nové“, „nevšedné“, „aj originálne“, „viac hravé“, „inak nonsensové“, má knižný svet Catherynne M. Valenteovej istý pôvab. Ten sa ani tak neukrýva za miestami trošku prehnanými fantastickými opismi istej monotónnej skutočnosti alebo všednej veci, ktorá v Čarokraji naberá na magickom rozmere, avšak práve tým, ako sa autorkou podáva, vás sem-tam extrémne irituje, ale v úplne jednoduchej sekundárnej dejovej línii, ktorú môžete nájsť priamo pod touto opojnou rozprávkovou vatou. Za príbehom o Dievčati, ktoré spadol pod Čarokraj a zažilo tam Veselice, sa ukrýva citlivo podaný príbeh o neľahkom dospievaní vo svete zmietanom vojnou. Vo svete, v ktorom vám každý večer príde dať pusu na dobrú noc iba rozprávka, pretože kráľovná ťažko pracuje od rána do večera a kráľ bojuje vo vopred prehranej bitke za susedné kráľovstvo... vo svete plnom malých dievčat bez tieňov a topánok, spiacich princov a takých trošku iných detí, ktoré sa cítia byť samé a svoj smútok ponúkajú za pár grošov každej tichej nočnej drontke či Goblike s prehnaným obchodným duchom, postávajúcej na rohu Čarokraja a ponúkajúcej vám všelijaké hlúposti od výmyslu sveta, len aby ste prišli na iné myšlienky.

Dievča, ktoré spadlo pod Čarokraj a zažilo tam Veslice je celkom hrubou a veľkou detskou knihou, ktorá vám dovolí nahliadnuť do vášho vnútra a na malú chvíľu, naozaj veľmi malú chvíľu, obzrieť sa aj za vašou minulosťou. Bude sa spolu s vami smiať, niekedy vás prinútiť i poplakať si, nájdu sa momenty, kedy si zanôtite či nadšene zavýskate a ponúkne vám témy vážne aj veľmi, veľmi vážne. Aj keď poniektorí z vás budú mať isté ťažkosti so spracovaním príbehu, ktorý sa niekedy nečíta ľahko práve kvôli výstavbe, po ktorej autorka siahla, predsa len nie každá maličkosti si žiada strany a strany vyumelkovanej jazykovej polemiky, nebudete mať výrazný problém s vychutnaním si knihy a jej obsahu.

Nepopierame, že detských kníh s podobným konceptom je na svete neúrekom a že sa medzi nimi nájdu oveľa väčšie skvosty. Avšak rozprávkové knihy od Catherynne M. Valenteovej, hoci sú veľké, nepraktické a ťažké, by sa zatratiť určite nemali. Majú svoje muchy, niekedy je ich viac ako pazúrov na dračej labe, ale aj napriek tomu sa snažia upozorniť na niekoľko dôležitých vecí. A čitateľov malých či veľkých, ktorí už zabudli na to, aké to je mať svoje tajomstvá a dôkladne si ich strážiť, zase presvedčiť o tom, že je úplne normálne, ak sa v niečom líšia a že ani tá či oná kapitola sa nemusí skončiť iba dobre, pretože nie všetky rozprávky majú šťastný koniec, nie to ešte priebeh.

Catherynne M. Valenteová v preklade od Mateja Krajčoviča a s ilustráciami od Anny Juanovej predstavuje príjemnú zmes všetkých známych a miestami aj okázalých rozprávkových motívov. Aktívne bojuje s dobrom, pasívne víťazí nad zlom. Kradne srdcia zranených ľudí a rozdáva ich spiacim tieňom v mestách pod Čarokrajom a pod Podčarokrajom, aby sa necítili také samé. Knižná séria o Čarokraji síce nie je iná, ale tým, že je trošku známa a niekedy niečo pripomína, predstavuje ideálne trávenie voľného času, a to aj v prichádzajúcom septembri.

Mimochodom, naša September nám ešte nevyrozprávala všetko. Čaká na ňu ďalšie dobrodružstvo, nie posledné, ale ani nie také pekné ako to prvé, ale o tom až inokedy. Netreba zbytočne predbiehať.