Cormac McCarthy: Cesta

Autor/ka: Cormac McCarthy
Názov diela: Cesta
Vydavateľstvo: Argo, Slovart
Rok vydania: 2009

Ako rozoznáte dobrého človeka od zlého? Ten dobrý si vás nedá na večeru. Trochu čierneho humoru v knihe, kde inak nič vtipné ani pozitívne nenájdete. Toto nie je žiadna „cesta“ tam a späť. Vrátiť sa nie je kam a tam, kam kráčate, nič nie je. Len ďalšie zúfalstvo, zvyšky sveta pokryté popolom, kde smrť je posledným obyvateľom a ani ona sa už necíti najlepšie...

Po ceste kráčajú otec a syn. Zem zasiahla bližšie neurčená katastrofa, ktorá spôsobila, že svet, aký ho poznáme sa rozpadol. Chlapec si nepamätá časy pred katastrofou. Pozná len šedivé dni, chladné rána a ešte studenšie noci, prázdny žalúdok. Nikdy nevidel iné dieťa. Občas natrafí na pozostatky sveta, aký bol pred katastrofou. Colu zapadnutú v rozbitom automate, vozík zo supermarketu, konzervy s mäsom či kompótom, opustený vlak... Smrť je všadeprítomná. Skrýva sa v oknách opustených domov so šípmi a lukom, v pivniciach, kde biedne zvyšky ľudí slúžia ako strava pre kanibalov, na ceste, no hlavne v každom srdci. Tichučko čaká na svoj čas, ktorý príde.

„Jak se liší, co nikdy nebude, od toho, co nikdy nebylo?“

V tomto svete sa dá len prežiť ďalší deň. Niečo zjesť. Niekde prespať. Možno založiť oheň - ale iba ak ho nemôže nikto zahliadnuť. Nevládneho človeka, ktorý sedí na ceste a čaká na smrť, obísť. Nezastavovať.

Nemohli sme nic dělat.
Neodpovědel.
On umře.
Nemužeme se s ním rozdělit o to, co máme.
Ja vím.
Takže kdy se mnou budeš zase mluvit...
Mluvím s tebou teď.
Určite?
Ano.
Tak jo.
Tak jo.

V revolveri dva náboje. Pre syna. A potom pre seba. No jedného dňa jeden miniete na niekoho iného, ale čo potom?

Namiesto slnečných lúčov sa z neba znáša popol. Všetko je šedivé, farby sa zo sveta stratili. A vy len kráčate...

„Bůh není a my sme jeho proroci.“

Cesta je komorný, v istom zmysle intímny príbeh dvoch ľudí s hlbokým filozofickým podtextom. Nie je veľa kníh, ktoré by vo mne zarezonovali takýmto spôsobom. Spôsobili také prázdno a nútili ma zamyslieť sa nad svetom, ľuďmi či morálkou. A šťastím, ktoré máme, no často ho ani nevnímame.

Nič pesimistickejšie už pravdepodobne čítať nebudem. Pochybujem, že sa niekomu podarí vykresliť také prázdno. Toto je post-apokalyptický román vyhrotený na najvyššiu možnú hranicu. McCarthy stvoril svet bez nádeje, svet, kde nemožno zabrániť vymretiu, kde sa už nedá nič pestovať, všetky živočíchy sú mŕtve, a ľudia sa stali kanibalmi, aby prežili. Sem tam si stravu spestria nájdenou konzervu s broskyňovým kompótom, no konzervy už nie je ľahké nájsť.

V celej knihe nie sú spomenuté žiadne mená (no, len jedno a to je falošné), nedozvieme sa, aká katastrofa to všetko spôsobila, čo sa stalo s ľudstvom. Nedočkáme sa žiadneho vyvrcholenia príbehu, nekoná sa záverečný boj o osud sveta. To však ani nie je podstatné. Nie v knihe, kde cesta je cieľom a jediným osudom dvoch ľudí. Ich reč ani nepotrebuje úvodzovky. Dialógy ale i vety sú krátke a úderné, vystihujú temný a pochmúrny svet, kde na nič neostáva sila. Jednoduchosť a strohosť celého príbehu vytvára desivú atmosféru, z ktorej vyvstáva veľa otázok. Načo to všetko? Aký to má zmysel? Kde je Boh? A kam sa stratil človek? Dejová línia je jasná a prostá, dvaja ľudia a cesta, po ktorej kráčajú. Motívy sa opakujú, najčastejšou vetou, ktorá padá medzi otcom a synom je "Tak jo" s mnohými ukrytými významami. Napriek tomu sa každá scéna, každý výjav z pochmúrneho každodenného života, vrýva do pamäte. Cesta je jednoducho kniha, na ktorú len tak nezabudnete.