Cressida Cowellová: Ako sa zmocniť dračieho drahokamu

Autor/ka: Cressida Cowellová
Názov diela: Ako sa zmocniť dračieho drahokamu

Dračia séria Cressidy Cowellovej a vydavateľstva Slovart má šmrnc – dračí!

Bude to ťažké. Možno ešte ťažšie, ako si myslíte. Zabudnite na malý a stále mokrý ostrov Berk a jeho hŕstku obyvateľov. Ani Nočný bes nikdy neexistoval. O uštipačných dvojičkách či dračej jazdkyni Astrid nikto nikdy nepočul. Štikút, náčelníkov syn, má dve zdravé nohy. A aj jeho otec Chladnobrv sa teší celkom slušnému zdraviu. Možno trošku zhodil zo svojej váhy, ocitol sa so všetkými chuligánmi vo väzení na Jantárovom otrokárskom území a v istom momente prišiel nielen o svoje postavenie, ale aj dedinu, ktorú mu vypálili draky. Nakoniec, mali na to právo.

Vlastne, ani náš odvážny hrdina Štikút Strašný Šťukovec III., nádej a dedič kmeňa Chlpatých chuligánov, na tom nie je dobre. Prenasleduje ho vlastná mama, pretože sa na jeho hlavu vypísala slušná tučná odmena, i skupina veľmi nebezpečných drakov, ktorú vedie drak Zúrivec. Práve on je zodpovedný za veľké dračie povstanie. Za povstanie také gigantické, až osud ľudí visí na vlásku. Tom Štikútovom.

Viete, ak by kedysi istý človek nezlomil Zúrivcovi jeho priateľské dračie srdce, a ak by Štikúta nezajal kmeň Amokov, a ak by Štikút draka Zúrivca z jeho väzenia nevyslobodil, pretože Štikút má vo všeobecnosti rád všetky draky na tomto svete, nič z toho, čo sa stalo, by sa vlastne nestalo. A možno by Štikútove dobrodružstvá nabrali na úplne inom rozmere, ak by si v ten osudný deň, kedy si mala skupinka vystrašených chlapcov počas nie dvakrát teplej zimy ukradnúť a vycvičiť svojich drakov, nebol býval uchmatol Bezzubku (– prvú stratenú vec z celkom slušného množstva stratených Kráľových vecí Temnobrada Desivého, ktoré môžu zachrániť obyvateľov dračej ríše pred zúrivým dračím besnením a po dlhý čas opäť korunujú právoplatného kráľa Západodivočiny)...

Dračie dobrodružstvá, ktoré väčšina detských a menšina dospelých čitateľov pozná ako Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III., sa začali písať pred mnohými rokmi. Vtedy bola Cressida Cowellová ešte malá a rada trávila detstvo na takmer neobývanom ostrove blízko západného pobrežia Škótska. Práve tu sa po prvý raz stretla s drakmi a práve tu sa zrodil príbeh, ktorý má v súčasnosti 14 celkom hrubých malých kníh. Aj keď sa 14-dielna dračia séria narodila v roku 2003, začalo sa o nej oveľa intenzívnejšie hovoriť až o 7 rokov neskôr, kedy filmová spoločnosť DreamWorks Animation priniesla do kín na prvý pohľad nádherný rodinný animovaný film.

Naozaj to bude ťažké. Najlepší Štikútov priateľ Rybonoha má astmu, sem-tam ním o zem bude hádzať amok a jeho drak, Hrôzokrav, je nielen vegetarián, ale ak by si niekedy na svojho ľudského priateľa - majiteľa sadol, zrejme by ho zlomil. V súčasnosti sa Rybonoha stratil. A stratila sa aj Kamikadze, dcéra náčelníčky Močiarnych lupičov, najlepšia a vlastne jediná priateľka Štikúta Strašného Šťukovca III., ak ide o dámske osadenstvo. Kamikadze sa viac-menej a akože na oko stratila iba preto, že ju jej priateľ sklamal. Nie, nebola to Štikútova vina. To len Alvin Zradný a jeho matka, striga Excellinor, vymysleli taký krutý plán, ktorý vieru drakov v ľudí i vieru ľudí v drakov úplne zlomil.

Vidíte? Je to veľmi, naozaj veľmi ťažké. Po tajomnom a krutom krotiteľovi drakov, zlom a obávanom Dragovi, nie je ani chýru a ani slychu. Ostrov Berk už roky rokúce susedí nielen s Južným ostrovom, na ktorom prebývajú Dubohlavovci, ale aj so Severným i Ľudožrútskym ostrovom, ako aj s Ostrovmi osudu. A medzi týmito ostrovmi sa denno-denne plavia či už majestátne otrokárske lode Oškilotrov, nenápadné a takmer neviditeľné lode Znebezpečeného surovca, ale aj malé, občas rozbité a trošku nepraktické lode Pútnikov, Hysterikov, Visilotrov, Lávovcov, Vražedníkov, Amokov i Pochmúrnych. Ostrov Berk leží na území, v ktorom to žije. Niekedy priateľsky, inokedy na krátky čas celkom nepriateľsky. Keď sa však urážky Vikingov utrasú a každý Viking dostane to, na čo má právo, je tento kúsok dračieho sveta celkom mierumilovný. A hlavne nie je taký malý, ako si to myslí Dean DeBlois, režisér dvoch celovečerných animovaných filmov, ktoré síce populárnu dračiu sériu objavili pre čitateľov všelijakého druhu, veku či náročnosti, avšak s knižným svetom Štikútovej dvornej prekladateľky majú toho pramálo spoločné.

Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III. sú unikátne. Svojou ľudskosťou, nebojácnosťou a hlavne veľkým srdcom statočne konkurujú Harrymu Potterovi od J. K. Rowlingovej. Dobrodružnými výpravami dávno zatienili Kroniky Narnie, aj keď Nekonečný príbeh je stále o jednu fantastickú výpravu napred, časom ich však dračie dobrodružstvá určite doženú. Vo vykreslení postáv sú rovnako čarovné ako stratené deti v Petrovi Panovi a detskí hrdinovia vo Flanaganových hrdinských príbehoch o Hraničiarovom učňovi. Nie sú také abstraktné ako Čarokraj dievčatka September, ale za to ponúkajú magickú dávku všednosti, ktorá nám skrášľuje náš každodenný život.

Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III. sú jednoducho o nás. Rozprávajú obyčajné príbehy o obyčajných hrdinoch, ktorí nepotrebujú tri roztopašné sudičky ani kliatby a prekáračky gréckych bohov, len aby sa hrdinov život niečím okorenil. Nie sú závislé ani na čarovných prútikoch, metlách, Hop-šup práškoch, vysávačoch, lietajúcich zámkoch pána Howla alebo Nemovej začarovanej postele. Nepotrebujú okrasných čierno-bielych úhlavných nepriateľov, aby sa neprajníkom a pochybovačom ukázalo, že výber hrdinu bol správny. Správny a jediný. A zďaleka nie sú vystavané na oslnivých charakteroch, ktoré sem-tam upustia zo svojej cnosti (alebo počestnosti), aby sa mohli za svoje prehrešky očistiť či už splnením náročnej úlohy, alebo spontánnym sebaobetovaním.

Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III. pripomínajú ten typ rozprávkových kníh, ktoré k nám obyčajne prídu v nejaký ten sviatočný čas. Mágia je len sprievodným javom, dôvtip na dennom poriadku a svojskí spoločníci, ktorí sa nehanbia báť sa, panikáriť, strácať sa, pretože chcú, ale aj bojovať za to, čo je podľa nich správne, aj keď to správne vlastne nie je, podmienkou, bez ktorej by hrdina, čo hrdinom byť nechcel, len to jednoducho zle vypálilo, nemohol existovať. Oni totiž predstavujú hybnú silu celého príbehu a nádej hrdinu, aj keď sa práve vzdal, pretože potrebuje nájsť niečo, čo by v ňom opäť prebudilo k životu chuť bojovať za ľudí a ich svojské povahy.

Anglická spisovateľka pre deti a mládež Cressida Cowellová má jeden zvláštny dar. Na to, aby vás do svojho dračieho sveta vtiahla, nepotrebuje veľké lexikóny kúziel, ktoré s potešením kradnú zasnívané Saxany. Nečaká na milé zvráskavené babičky s batôžkom plným korenia a soľničkou bez dna. Ani na čarodejníkov, ktorí nikdy nechodia neskoro. Cressida Cowellová má drakov. Tí draci sú veľkí, ale aj malí. Sem-tam pekne guľatí, tam a sem len kosť a koža. Niektorí sú bájni, iní obyčajní. Nájdu sa aj draci domáci, aj divoko žijúci, aj veľmi vzácni, aj celkom slušne vycvičení do boja. Inokedy natrafíte na drakov chovaných na ťažké manuálne práce a pomerne často svojimi majiteľmi s potešením zneužívanými na okrasu. A aby sa jej draci žijúci a hynúci tam niekde na severe nebodaj nenudili, rozhodla sa im dopriať kúsok potešenia v podobe tvrdohlavých vikinských národov, ktoré by hádam udržiavali prímerie, ak by nebolo bývalo ich lačnosti po dobývaní sveta.

Vydavateľstvo Slovart ponúklo prvý diel z populárnej anglickej dračej série deťom od 7 rokov už v roku 2004. Minulý rok ich potešilo novou reedíciou. Tento rok sa síce ešte nevie, kedy príde na knižné pulty do slovenčiny preložený 11 diel, avšak o to viac sa detskí čitatelia môžu tešiť na pokračovanie. Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III. sú nielenže čím ďalej hrubšie, ale aj temnejšie. Sú i poriadne napínavé a predovšetkým plné neočakávaných zvratov. Aj keď ide o knihy pre deti, zaľúbia sa do nich (celkom vážne) aj dospelí čitatelia. Hlavne tí, ktorí ešte stále kreslia po okrajoch poznámkových blokov ovečky, alebo netrpezlivo čakajú na list z Rokfortu.

Čaro, ktoré tieto vzrastom malé knihy v sebe ukrývajú, nie je ničím zvláštne. No napriek tomu vás očaruje. Jednotlivé dračie príbehy majú úplne jednoduchý dej. Najčastejšie pojednávajú o vzťahoch medzi rodičmi a ich deťmi. Zároveň sa intenzívne venujú i vykresleniu strachu z neznámeho, a aj tomu, ako tento strach prekonať. Snažia sa veľkým ľuďom ukázať, že deti by si mali vypočuť, a to aj vtedy, ak prídu s úplne banálnou vecou. A, naopak, malých ľudí presvedčiť, že rozdiely, ktoré môžu objaviť medzi sebou a svojimi priateľmi, sú prirodzenou súčasťou ich dospievania. Učia o zodpovednosti, ktorú musíme prijať za všetky svoje rozhodnutia, a to vrátane tých, ktoré síce boli správne, no aj napriek tomu niekomu ublížili alebo sťažili niečí život. Prinášajú praktické riešenia na prvý pohľad nepríjemných bežných konfliktov, ktoré vyvolali smiešne nedorozumenia či bezhlavé hádky. A, čo je najdôležitejšie, snažia sa vám vysvetliť, že láska má naozaj rôzne podoby, preto by ste nemali nikoho zatratiť bez toho, aby ste si ho najprv nevypočuli, aj keď sa na neho veľmi hneváte, pretože vám zlomil vaše dračie srdce na tisíce drobných kúskov.

Pamäti Štikúta Strašného Šťukovca III. predstavujú praktický návod na prežitie. Príručku dospievania a manuál, ktorý vám pomôže vyznať sa či už v sebe, alebo v iných ľuďoch. Napriek tomu, že väčšina detských kníh sa uberá presne týmto smerom, a to už od nepamäti, podarilo sa týmto spratným dračím príbehom posunúť význam a samotné posolstvo kníh pre deti ešte ďalej.

Možno pri prvej časti trošku zaváhate, predsa len si potrebujete na trošku netypické postavy zvyknúť, tie dračie si vaše sympatie získajú naozaj až časom. Ale aj tento faktor závisí od toho, či máte radi rozprávky a aký ich typ najčastejšie vyhľadávate. Avšak s novým dielom bude narastať nielen vaše nadšenie z ešte neprebádaných zákutí vášho detského sveta, ktorý k vám nostalgicky zaveje spisovateľkina bezhraničná fantázia, ale aj vaša zvedavosť. Zvedavosť, ktorá vám nedovolí opustiť hrdinov, aj tých sebeckých, aj tých viac chamtivých, aj tých nepraktických, otravných, neschopných, úplne nemotorných... presne tá istá zvedavosť, ktorú pomaly dva roky trápi v poradí 10 diel dračej ságy „Ako sa zmocniť dračieho drahokamu“. Štikút je totiž v nebezpečenstve. A so značkou otroka na svojom čele to nebude mať v dračom svete ľahké. Dvaja jeho najlepší priatelia sa stratili. Chladnobrv aj s hŕstkou chuligánov, ktorá dračie besnenie prežila, je vo väzení. Alvin Zradný má pomaly všetky stratené Kráľove veci a drak Zúrivec povolal do boja svojho najlepšieho draka. Ba čo viac, ide mu po krku vlastná mama!

Vidíte? Stále je to ťažké (zabudnúť na filmy). Knižná séria sa radí medzi klasiky, nebyť druhého animovaného filmu, asi by na ňu chvíľu padal prach. Čo je trošku smutné. Ak ju však máte, radi sa k nej vrátite kedykoľvek a v akomkoľvek veku!

Počet preložených knižných titulov z dračej série do slovenčiny: 10
Názvy knižných titulov chronologicky:

(1) Ako si vycvičiť draka, (2) Ako sa stať pirátom, (3) Učíme sa dračtinu, (4) Ako oklamať dračiu kliatbu, (5) Ako zmeniť dračí osud, (6) Ako prežiť dračí útok, (7) Hrdinov sprievodca smrtiacimi drakmi, (8) Ako zlomiť dračie srdce, (9) Ako ukradnúť dračí meč a (10) Ako sa zmocniť dračieho drahokamu

Ďalej vyšlo (do slovenčiny zatiaľ nepreložené) v tejto sérii:

(11) How to Betray a Dragon’s Hero (2013)

Bonus: