Cressida Cowellová: Ako zradiť dračieho hrdinu a Ako premôcť dračiu zúrivosť

Uverejnené 21. 01. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Cressida Cowellová
Názov diela: Ako zradiť dračieho hrdinu a Ako premôcť dračiu zúrivosť
Séria: Ako si vycvičiť draka

Svoje životné jubileum slávia nielen draky, ale aj kráľ Západodivočiny. Štikút Strašný Šťukovec III. sa narodil pred neuveriteľnými osemnástimi rokmi. Aj keď stále nie je veľmi vysoký a všetky šaty na ňom visia, zmúdrel a zosilnel. Dokonca sa o ňom šepká, že pomohol drakom z nášho sveta zmiznúť. Ako to však urobil, vám rozpovie úplne iný príbeh. My sa teraz zahryzneme do toho, na ktorý sme si museli počkať štyri dlhé roky.

Britská spisovateľka Cressida Cowellová sa už naveky bude spájať s dračou sériou Ako si vycvičiť draka. Autorka sa môže pochváliť množstvom krásnych kníh pre deti, za ktoré získala veľmi veľa prestížnych cien, ale len tie o Štikútovi vyvolali v našom svete rovnakú vlnu nadšenia ako sám Harry Potter či Percy Jackson. Jej dvorným vydavateľstvom na Slovensku sa stalo vydavateľstvo Slovart. Dračiu sériu nám prinieslo len s malým sklzom, s úžasným prekladom Otakara Kořínka a pôvodnými ilustráciami od samotnej autorky, ktorá sa už v prvej časti pasovala za osobného kronikára nášho dračieho hrdinu. Nakoniec, kto iný by dokázal tak dôveryhodne a autenticky zaznamenať všetko, čo sa na ostrove Berk a v jeho blízkom i vzdialenom okolí odohráva, ak nie práve ona?

Štikút Strašný Šťukovec III. si svojho draka stále nedokázal vycvičiť. Malý hnedý záhradný drak bez zubov (s príznačným menom Bezzubý) je stále príjemne ironický, taktne nevychovaný, chorobne naviazaný na svojho pána... jednoducho je to drak ako sa patrí a práve so Štikútom čelí dračiemu besneniu. To na krajinu uvrhol sám drak Zúrivec a nasledujúce dve časti Ako zradiť dračieho hrdinu a Ako premôcť dračiu zúrivosť zaznamenávajú (nielen) posledných 48 hodín pred veľkou bitkou. V nej sa má rozhodnúť, či draky vymrú, alebo prežijú. A ako to už v rozprávkach býva zvykom, osud všetkých má v rukách hrdina, ktorý prišiel o všetky Stratené veci a na čele mu svieti značka otroka.

Cowellovej dračia séria bola, je a stále bude unikátna. Svet, ktorý pred mnohými rokmi vytvorila, hýri farbami, je ľudský, panenský a veľmi, veľmi divoký. Na každom kroku na vás číha nebezpečenstvo! Podobné je tomu, čo na vás čaká aj v bežnom živote. Draky sa síce tu u nás hľadajú o čosi ťažšie, no ak sa nájdu, budú presne také, aké sme si ich spolu s autorkou vysnívali – budú nepoddajné, voľnomyšlienkárske, zlomené, uväznené, vďačné, nápomocné, oddané, lenivé či len spoločensky unavené. Ak ste po celý čas pozorne sledovali osudy našich hrdinov, už dávno viete, aký drak sa vo vás ukrýva a že je niekedy veľmi ťažké s ním bojovať. Ak ho prijmete za svojho, skrotíte podľa Štikútovej rady, stane sa vašim najlepším priateľom.

Viete, všetky rozprávkové knihy majú spoločné isté kúzlo. Môžete si ich kedykoľvek otvoriť a pohrúžiť sa do ich príbehu, ktorý vám ponúkne rozmanité možnosti cestovania po rôznych známych alebo fiktívnych krajinách a s hrdinami od výmyslu sveta. Prežijete v ich spoločnosti neopakovateľné dobrodružstvá, z ktorých možno časom vyrastiete, ale stále za ne budete vašim obľúbeným spisovateľom vďační. Všetko to magické, čo ste v nich našli, z vás nevedomky urobilo lepšieho človeka, pretože každý jeden spisovateľ oplýva istým darom – darom reči, darom niečo reálne zmeniť, hoci napíše úplne obyčajný príbeh pre deti. A Cressida Cowellová jeden taký príbeh vytvorila pred osemnástimi rokmi.

Ľudia stále nevedia prísť na to, či sú draky reálne, alebo nie. Tie v knihách od Cressidy Cowellovej tak trochu skutočné sú a predstavujú rovnakú hrozbu ako každý iný menej magický tvor na tejto zemi. To, že sa snažíme draky zotročiť, máme z ich hnevu strach a stále im odmietame rozumieť, je naším ľudským zlyhaním. A vidí to nielen drak Zúrivec, Štikút a jeho priatelia, ale aj autorka – kronikárka, ktorá dvanástimi knihami o tom, ako si správne vycvičiť draka, chcela povedať len jedno: je normálne, ak niekoho nemáme radi, alebo ak niekto nemá rád nás. Je normálne báť sa či zlyhať. Je normálne spadnúť na dno, vstať a skúsiť žiť ešte raz. A úplne normálne je chcieť sa zmeniť na poslednú chvíľu, pretože iní v nás veria aj vtedy, ak sme ich už veľa ráz sklamali či zradili. Veď o tom je náš život. O tom je aj dračí život. O tom je aj ten rozprávkový život Štikúta Strašného Šťukovca III., ktorý sa stal nechtiac hrdinom, keď si za draka vybral draka obyčajného záhradného. Vtedy ešte nevedel, že o malú chvíľku sa všetko zmení a on bude musieť prežiť nejednu pohromu, aby mohol statočne stáť pred drakom Zúrivcom.

Posledné dve knihy z dračej série uzatvárajú príbeh o Štikútovi a jeho drakovi majestátne. Nezabúdajú na žiadnu kľúčovú postavu, s ktorou sa Štikút na svojich dračích cestách stretol (a bolo ich veruže požehnane). Všetci hrdinovia (dobrí či zlí) dostanú v knihách miesto opäť zažiariť, rezko príbeh posunúť ďalej a naplno využiť dynamiku rozprávania, ktorá nestráca dych ani v samotnom závere veľkej dračej bitky. I záporné postavy sa s vami rozlúčia vo veľkom. Bojovať a intrigovať budú do posledného dychu. Prekvapia vás svojou vytrvalosťou, skazenosťou, vypočítavosťou aj tuhým korienkom. Vy ich za to budete nenávidieť a tešiť sa z toho, že ste sa konečne dovolali spravodlivosti, hoci to bolo v hodine dvanástej. Samozrejme, ani draky vám neostanú nič dlžné. Sprievodca ich svetom vás zoznámi s poslednými typmi, ktoré vám do zbierky ešte chýbali, a dokonca poodhalí aj malé tajomstvo Bezzubého, ktorý sa už teraz môže tešiť na veľmi dlhý a príjemný dračí život v tmavých zákutiach obrovského oceánu.

Možno vás zamrzí, že rozprávkový Štikút zostarne len trošku, ale celá dračia séria mapuje iba jeho život bojovníka. A ním sa snažil stať v jedenástom roku života, kedy nastúpil do vikinskej školy Pahlta Grgavého. Takže to, čo má prísť po tom, ako sa ukončí dračie besnenie a spolu s ním aj jeho výcvik, patrí do úplne inej rozprávky.

Obe knihy, Ako zradiť dračieho hrdinu a Ako premôcť dračiu zúrivosť, sú nielen poriadne hrubé, ale pohrávajú sa aj so silnými spoločenskými témami. Prostredníctvom rôznych reálnych situácií rozoberajú silu priateľstva a jeho úskalia, nahliadajú do duší malých detí, ktoré bojujú s vlastným strachom, vychovávajú statočných rodičov a poukazujú na nezmyselnosť akejkoľvek vojny. Všetko, o čom Cowellová píše medzi riadkami, alebo o čom rozpráva práve cez postavy, splýva s fantastickou dejovou líniou úplne prirodzene. Je teda úplne normálne (áno, opäť), že knihy, ktoré od nej teraz držíte v rukách, sú skôr sprievodcami životom obyčajného človeka, ktorý jedného dňa musí vyrásť. Ale kým sa tak stane, kým naozaj dá svojmu detstvu zbohom, musí objaviť sám seba, nájsť svoj cieľ a prežiť nejednu veľkú patáliu!

Ak ste nebodaj nič z tohto v Cowellovej knihách doteraz nenašli, potom si pozorne prečítajte aspoň posledné slová jej hrdinu, ktorými sa svoje dračie memoáre rozhodol ukončiť. Povedia vám všetko, čo by ste o drakoch, ľuďoch a rozprávkach mali vedieť:

Knihy sú ako draky, ak v ne veríte a nečítate ich, prestanú existovať...

Nebojte sa preto vojsť do kníhkupectva, z ktorého na vás žmurká drak. Nerobí to preto, že vás chce zjesť, ale preto, aby si deti vašich detí raz spomenuli na to, že aj v našom svete kedysi existovali draky! A boli poriadne „husté“!

Počet preložených knižných titulov z dračej série do slovenčiny: 12
Názvy knižných titulov chronologicky:

(1) Ako si vycvičiť draka, (2) Ako sa stať pirátom, (3) Učíme sa dračtinu, (4) Ako oklamať dračiu kliatbu, (5) Ako zmeniť dračí osud, (6) Ako prežiť dračí útok, (7) Hrdinov sprievodca smrtiacimi drakmi, (8) Ako zlomiť dračie srdce, (9) Ako ukradnúť dračí meč, (10) Ako sa zmocniť dračieho drahokamu, (11) Ako zradiť dračieho hrdinu a (12) Ako premôcť dračiu zúrivosť

Bonus:

How to Train Your Viking by Toothless the Dragon, The Day of the Dreader a The Complete Book of Dragons: A Guide to Dragon Species

Ďakujeme vydavateľstvu Slovart za poskytnuté recenzné výtlačky.