Cynthia Handová: Nadpozemská

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Ella
Autor/ka: Cynthia Handová
Názov diela: Nadpozemská
Séria: Nadpozemská

V poslednej dobe akoby sa roztrhlo vrece s krásnymi obálkami. Už len kvôli nim stojí za to mať niektoré knihy v knižnici. No Nadpozemská našťastie nepatrí k tým, ktorých kvalita končí pohľadom na vydarený obal.

Pokiaľ ste už mali tú česť s anjelskými sériami, môžem vás uistiť, že táto je iná. A to z jednoduchého dôvodu. Rozprávačka príbehu, 16-ročná Clara, nie je žiadny padlý anjel ani nevinné stvorenie zoslané z neba na zem. V žilách jej napriek tomu koluje anjelská krv, pretože je v podstate vnučkou skutočného anjela. S tým sa však nespájajú len úžasné nadprirodzené schopnosti, fyzická krása a šikovnosť v takmer všetkých oblastiach. Najdôležitejšie je totiž jej poslanie, ktoré musí splniť ako každá anjelská bytosť. S týmto sa zoznámime už na začiatku knihy a stane sa aj vodiacou dejovou líniou. Už na prvých stranách zisťujeme, že Clarinou úlohou bude zachrániť neznámeho chlapca z horiaceho lesa. Kvôli tomu sa musí aj so svojou mamou a bratom presťahovať do malého mestečka v horách a nastúpiť na novú školu.

V tomto bode je dej dosť predvídateľný a v podstate ani nemá priniesť čo nové, lebo sa drží starého známeho scenáru: nová škola - hrdinka na okraji študentskej spoločnosti s veľmi úzkym okruhom priateľov - úžasný, krásny a obľúbený chlapec (Christian), ktorým je od prvého momentu takmer posadnutá. Prekvapivé nie je ani to, že sa na scéne objavuje ďalší chalan (Tucker), vďaka čomu vzniká povestný ľúbostný trojuholník, ktorý všetko zamotá a nakoniec sa stane aj riešením celej hlavnej zápletky. Zlom tradičného scenára však prichádza, keď Christian na leto opúšťa Wyoming a Clara zostane sama s Tuckerom. Áno, presne to sa stane. Clara postupne vytesní dokonalého Christiana zo svojho zmäteného srdca a vrhá sa do náručia Tuckerovi, čo je celkom príjemnou a vítanou zmenou. No vydrží to takto stále? To je otázka, ktorá bude čitateľa nepochybne mátať až po poslednú stranu.

Počas celého príbehu sa Clarine vízie opakujú a zároveň odhaľujú stále viac a viac z jej poslania, vďaka čomu autorka drží čitateľa neustále v napätí. A to doslova až do poslednej chvíle, kedy spraví hlavná hrdinka rozhodnutie, z ktorého vám isto padne sánka. A ak náhodou aj nie, tak o pár strán ďalej zaručene, pretože vás bude čakať také prekvapenie, že sa tomu jednoducho nevyhnete.

Čo možno knihe vytknúť, je jej pomalý štart. Kým sa veci rozbehnú tým správnym smerom, aby vás skutočne zaujali, budete mať za sebou už takmer polovicu. Avšak vzhľadom na zvyšok sa tým naozaj oplatí prehrýzť.

Skutočne oceniť možno fakt, že Clara nie je typom hrdinky, ktorá všetko zvláda ľavou zadnou, preto pôsobí jej postava vierohodnejšie. Rovnako ako bežní tínedžeri robí chyby a občas sa aj háda s mamou (napriek tomu majú spolu pekný vzťah, čo je ďalším pozitívnym prvkom), no okrem nich sa musí pripravovať aj na svoje poslanie. Učí sa lietať, odhaľuje tajomstvá anjelov, čelí prekážkam, ktoré sa jej stavajú do cesty a musí robiť ťažké rozhodnutia.

Cynthia Handová tu dokázala naozaj zaujímavo a originálne spracovať rôzne legendy o anjeloch a predstaviť v Clarinom osude otázku, ktorú si kladie v súčasnosti snáď každý: Prečo som na tomto svete? My zrejme nedostaneme odpoveď tak jednoducho ako Clara, no aj ona nás môže v niečom inšpirovať.

Nadpozemská je veľmi príjemným spoločníkom na chvíle, keď si chce človek jednoducho oddýchnuť a zabudnúť na všetky starosti. A hoci neoplýva práve akciou, koniec vás zaručene dostane a bez váhania sa vrhnete na pokračovanie.