Dan Abnett: Hereticus

Uverejnené 02. 10. 2017, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Dan Abnett
Názov diela: Hereticus
Séria: Warhammer 40 000 Eisenhorn
Vydavateľstvo: Polaris

Inkvizítor Eisenhorn prekročí hranicu, teraz ho už určite nič nezachráni. Kedysi radikalizmus kruto zatracoval, teraz sa k nemu sám skláňa. Skúsenosti ho naučili, že nič vo svete nie je tak čierno-biele ako si myslel. A vyvolať chaos len preto, aby ním porazil iný chaos je pomerne pochybná a nebezpečná metóda. V tom zlomku sekúnd sa to ale javilo ako najlepší nápad, pokiaľ chcel zachrániť seba aj jeho priateľov. Jeho rozhodnutia ho navyše začínajú dostihovať a pýtať si daň. Musí sa postaviť kacírovi, stúpencovi Chaosu, ktorý po ňom ide ako hladný tiger a čo je horšie, bol by už dávno mŕtvy, keby sa Gregor Eisenhorn v minulosti rozhodol správne.

Tretia kniha o inkvizítorovi Gregorovi Eisenhornovi prekonáva niektoré očakávania a nenecháva chladným žiadneho čitateľa. Znovu a raz sa ponoríme do temného sveta Warhammer 40k, kde inkvizítori bojujú proti chaosu a trestajú jeho temných prívržencov. Tentokrát je časovým rozdielom medzi Hereticom a predošlou knihou „len“ päťdesiat rokov, keď zoberieme v úvahu viac ako storočný skok medzi Xenos a Malleusom. Finálna kniha sa nesie v rýchlejšom duchu ako predchodcovia. Eisenhorn dostal zakončenie ako sa patrí.

Ak zoberieme, že druhá kniha Malleus bola o rozhodnutiach, Hereticus je o následkoch. Či už boli rozhodnutia správne alebo nie, ťažké alebo ľahké, jedno je isté – skôr či neskôr vás ich následky doženú. Kým Eisenhornova jediná iniciatíva je chrániť záujmy Impéria Boha-Cisára, konať v jeho mene určite nie je jednoduché. Na celom svete je práca inkvizítora zrejme tá najnevďačnejšia. Smrť vám stále dýcha na krk. A nebude tomu inak ani vo finálnej knihe trilógie. Za počet smrtí by sa tu nemusel hanbiť ani George R. R. Martin, aj keď to nám Abnett ukazoval už v Malleusovi a nešetril životmi ani v prvej knihe Xenos. Ako som už spomínala v recenziách predošlých kníh – svet Warhammer 40 000 je proste už raz taký. Sprevádzame Eisenhorna na jeho ďalšej nebezpečnej misii a sledujeme, ako pomaly nevedomky skĺzava do spárov Chaosu. Nie je to však žiadna situácia podobná Anakinovi Skywalkerovi, Eisenhornove rozhodnutia nie sú ovplyvňované jeho náhlymi emóciami ale čistou racionalitou.

Eisenhornov príbeh nie je len o hrdinstvách v nejakom sci-fi vesmíre, z knihy vyžaruje reálnosť žijúceho sveta. Autor znovu a zase vykonal perfektnú prácu pri opisoch prostredí aj bojov a konečne sa mu podarilo prekonať najväčšiu slabinu tejto série – lineárnosť. Prvýkrát čitateľa čakajú výborné neočakávané zvraty v deji, ktoré zamiešajú karty a konečne sa tak nebudete cítiť ako veštci Eisenhornovej budúcnosti. Je však trochu škoda, že koniec nie je natiahnutý o niekoľko strán navyše, pretože budúcnosť osudov postáv nám okrem datalogu ostáva skrytá. Abnett sa to očividne snaží napraviť ďalšími knihami v tejto línii, akou je napríklad trilógia o Eisenhornovom žiakovi Ravenorovi, ktorá vyjde v češtine ešte koncom tohto roka.