Uverejnené 01. 10. 2017, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Dan Abnett
Názov diela: Malleus
Séria: Warhammer 40 000 Eisenhorn
Vydavateľstvo: Polaris
E-shop: Polarissf.cz

Inkvizítor Gregor Eisenhorn sa vracia v druhej knihe o celé storočie neskôr. Kým jeho predošlá veľká misia spojená s Nekroteuchom bola nebezpečná, to ešte netuší, čo si pre neho osud prichystá tentokrát.

Uplynulo už celé storočie od udalostí spojené s kacírskym rodom Glawov a diabolskej knihy Nekroteuch. Eisenhornovi sa viac než darí, jeho tím sa rozrástol, má šikovného žiaka Ravenora, na ktorého je veľmi hrdý. Alizabeth Bequin založila Ženstvo, organizáciu určenú pre Nedotknuteľné, ktoré Eisenhornovi priamo pomáha v jeho práci a i keď pár ľudí už Eisenhorna navždy opustilo, dalo by sa povedať, že je naozaj úspešný. Jeho vyšetrovanie hostiteľa démona je však už o niečo menej plodné. Ani po desiatich desaťročiach jeho tím nenašiel žiadne poriadne stopy po Cherubaelovi a čo je horšie, niekto začne šíriť zvesti o Eisenhornovi, že je kacír...

Taký veľký časový skok v deji asi nečaká žiadny čitateľ. Na druhú stranu ale nikto z nás, dokonca ani postavy z Warhammer 40k vesmíru, nemajú tak extra zaujímavý život plný neustálych dobrodružstiev. Je to síce prekvapivé, ale vlastne aj opodstatnené. Abnett nám ale dodá dostatok informácií k tomu, čo sa zmenilo za tie desaťročia, takže nikto nevypadne z obrazu. Objaví sa tu tak mnoho známych mien, pribudne ale aj dosť nových. Z času na čas to môže spôsobiť malý zmätok v hlave, informáciami sa naozaj nešetrí. Navyše, človek ráta so smrťou postáv, je to predsa Warhammer. Tým pádom máte zaručenú prirodzenú obmenu charakterov a dodáva to akýsi pocit skutočného, bohatého sveta, ktorý sa netočí len okolo pár vyvolených.

Ak by som mala Malleusa zhodnotiť jedným slovom, bolo by ním MASAKER. Lovec sa stane loveným, puritán sa začína radikalizovať, nádielku od osudu tu Eisenhorn dostane naozaj štedrú. Celá kniha je narvaná akciou, je tu o niečo menej detektívnej práce ako v prvej knihe Xenos a opisy bojov sú jednoducho nádherné. Vojenská prehliadka miliónov vojakov a techniky, rovnako ako neskoršie rozpútané peklo a surové krviprelievanie boli vykreslené naozaj veľkolepo. Autor vytvoril presne taký obraz Warhammeru, v aký každý fanúšik dúfa.

Čím viac stránok z trilógie čítate, tým viac si vás Eisenhorn získa. Nielen, že je to presne taký človek, akým by ste v tomto svete chceli byť, ale sledujete aj jeho trápenia a víťazstvá, ktoré postupne sceľujú a menia jeho charakter. Väčšinou si myslíte, že čím dlhšie žijete, tým viac toho viete a dokážete včas odhaliť, ale Gregor naopak začína chápať, že jeho minulé ideály sa pomaly rozpadajú a nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdalo, dokonca ani Chaos, s ktorým celý život bojuje.

Plus tu pre mňa majú občasné ironické a humorné scény. Tie ma veľmi nečakane prekvapili. Aj v depresívnom svete neustálych vojen sa predsa niekto raz za čas usmeje a vystrelí si z kopýtka. Nie je dôvod, aby to v tomto fiktívnom svete bolo inak. O to lepšie to je, keď si predstavíte plno ozbrojeného bojovníka v životu nebezpečnej situácii s humornou hláškou.

„Kasrkini. Ti nejlepší z Cadie, a dokážeš si jistě představit, co to znamená. Svatá Terro. Jsou to rození zabijáci!

„Jak to víš?“

„Ale no tak... jen se podívej na jejich krky. Cejch caducadského mořského orla. A když už jsme u toho, podívej se na ty jejich krky. Už jsem videl slabší kmeny stromů!

Knihu som zhltla na dve posedenia, dychtivo som obracala stránku za stránkou. Prostredie 40k je proste geniálne, hlavne opisy planét sú veľmi vydarené a keď do toho dáte napratanú akciu, nemôže snáď byť už nič lepšie. Kým prvá kniha bola dobrá, druhá ju predbehla míľovými krokmi. Jedinou slabinou je tu znovu predikcia deja, ale keď proste viete, že Eisenhorn má ešte tretiu knihu, je tak trocha jasné, že v tej druhej asi nezomrie alebo misiu nedokončí. Akým štýlom ale dopadne celý koniec, to je už o inom.