David Petersen a kolektív autorov: Legendy o Myší hlídce (kniha první)

Uverejnené 17. 06. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: David Petersen a hostia
Názov diela: Legendy o Myší hlídce (kniha první)
Séria: Myší hlídka

Medzi obdivovateľov fantastického sveta myšej hliadky v podaní Davida Petersena patria aj poprední ilustrátori, komiksoví autori, spisovatelia či redaktori. Poniektorí z nich podporovali Petersenov projekt už od začiatku, iní sa k nemu pridali postupne. Nadšenie, ktoré Myší hlídka priniesla medzi súčasné komiksy, sa časom zhmotnilo do plodnej spolupráce, ktorú v roku 2016 podporilo i Petersenove dvorné vydavateľstvo Archaia. Pôvodná komiksová séria sa tak rozrástla o zberateľské albumy s novými dobrodružstvami a hrdinami. Dominujem im príjemný rozprávačský talent, plastická kresba, dobový kolorit a sviežosť „čerstvých“ charakterov, ktorými Petersenov svet obohatili Jeremy Bastian, Ted Naifeh, Terry Moore, Jason Shawn Alexander či Mark Smylie. Legendy o Myší hlídce vás teda opäť zavedú do dôverne známej krajiny, ale vyrozprávajú vám úplne iné historky.

Časové a kauzálne podanie deja zbierky je jednoduché. Otvára ho majiteľka miestneho hostinca výzvou, ktorá má úspešnému rozprávačovi najpútavejšieho príbehu priniesť splatenie podlžností. Na prvý pohľad obyčajná súťaž v rečníckom umení ponúka veľký priestor na to, aby sa vám predstavila práca šestnástich umelcov, ktorých David Petersen pri zostavovaní tejto komiksovej antológie oslovil. Aby ale rôznorodosť umeleckej výpovede Petersenových hostí nepôsobila na čitateľa nekonzistentne, dovolil si jej zostavovateľ zakomponovať do konceptu hneď niekoľko zaujímavých prvkov. Na jednej strane veľmi pekne vyvážia jednoduchosť hlavnej dejovej línie, ktorá po obsahovej stránke neprináša nič prekvapujúce. Na druhej strane nenásilne vyzdvihnú kvalitu práce na žánrovo pestrých scenároch oslovených umelcov.

Legendy o Myší hlídce sa pohrávajú s rôznymi témami. V nich si svoje čestné miesto nájdu motívy priateľstva, cti, oddanosti, lásky, ale aj odvahy, prefíkanosti, vypočítavosti a myšacej naivity. Zároveň experimentujú s osobitými modelovými štruktúrami stredovekej literatúry, medzi ktorými vyniká trubadúrska poézia (Balada o Kopřivové dolince) a elégia (Havran). Nájsť tu samozrejme môžete aj malý ale za to príjemný nádych anakreontskej poézie (Zlatá s stříbrná koruna, Viktrínův příběh), bohatierskeho spevu (O veliké bitvě mezi jestřábovou a lišákovou myší), bájky (Lev a myš), nonsenosvej rozprávky (Dovětek) či povesti (Oleg Modurý). Táto príjemná hra so známymi žánrovými modelovými štruktúrami dovoľuje umelcom detailne sa vyhrať aj s formou, aj s obsahom ich príbehu. A Petersenovu antológiu stavia do úplne nového svetla. Nie je (a ani nebude) fádna, nudná, praobyčajná či stereotypná.

Stieranie hraníc medzi snom a realitou, rovnako ako trošku asketický život niektorých myšacích hrdinov nielenže príjemne vyburcujú vaše prežívanie, ale naozaj vás unesú do temného stredoveku. Vyvolávajú vo vás pocit nebezpečenstva, pochmúrnosti a, paradoxne, aj nadšenia z dobrodružstva, ktoré na vás číha na každom kroku. Dovolia vám navštíviť kuriózne miesta, prežiť výpravy odsúdené na zánik, zaspomínať si na staré dobré časy, ale aj nostalgicky rozjímať nad pochmúrnou prítomnosťou. A všetky tieto šarmantné možnosti vám ponúknu stáli štamgasti v jeden jesenný podvečer roku 1154...

Komiksová antológia Legendy o Myší hlídce uspokojí akékoľvek nároky. Milovníkov literatúry osloví svojou žánrovou pestrosťou. Hoci ide o žánre „klasické“ a v súčasnosti veľmi málo vyhľadávané, budú pre vás atraktívne minimálne kvetnatým jazykom, trefnou pointou, zmyslom pre humor a dobovými kulisami. Zberateľov komiksov priláka výberom umelcov. Zvučné mená, akými sú napríklad Alex Kain (Space Miner, Ninjatown), Sean Rubin (RedWall), Alex Sheikman (Robotika) alebo Gene Ha (Captain America, Green Lantern), sú zárukou nádhernej výpravy svetom tušu, pastelu, akvarelu, drevorytu, perokresby, počítačovej grafiky či inej kombinovanej techniky, ktorá pôsobí naozaj fenomenálne na akejkoľvek ploche. Budete mať radosť z čítania, zamilujete si vizuálnu stránku celej zbierky, ako aj jej českú úpravu, o ktorú sa postaralo komiksové vydavateľstvo Comics Centrum. To, podobne ako David Petersen, nešetrilo na kvalitnom papieri, preklade, prezentácii či reklame. Návrat do sveta myších hrdinov pod taktovkou Davida Petersena a jeho hostí sa vydaril. Nakoniec, Myší hlídka sa stala vyhľadávanou atrakciou súčasného popkultúrneho sveta. Veď, kto z vás by odolal hrdinom veľkým ako vaša dlaň?