David Petersen: Myší hlídka 3: Černá sekera

Uverejnené 04. 06. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: David Petersen
Názov diela: Myší hlídka 3 Černá sekera
Séria: Myší hlídka

S odvážnymi prieskumníkmi, stopármi, vyjednávačmi či ochrancami myšieho teritória sme začali prežívať spoločné dobrodružstvá na sklonku mája minulého roku. Boli a aj sú knižné, ale pri troške šťastia, s pomocou odvahy a so základnými znalosťami angličtiny, sa možno časom začnú rozrastať. Štvordielna komiksová séria Davida Petersena, ktorú na náš knižný trh uviedlo vydavateľstvo Comics Centrum, už dávno nepatrí medzi obyčajné komiksy. Jej autor ponúka nielen svojim fanúšikom, ale aj nadšenými čitateľom so zmyslom pre neobyčajnú avantúru svet, ktorý vystúpil z obrazu a stal sa skutočným.

Myší hlídka, tzv. metaséria, vie priniesť komukoľvek, kto v sebe nájde odvahu stať sa aspoň na chvíľku jej súčasťou, rôzne varianty prežívania jedného neopakovateľného príbehu za druhým, a to či už v podobe klasickej doskovej hry, tradičného RPGčka, antistresových omaľovánok, zberateľských hračiek alebo lega, ktoré vzniklo pri príležitosti 10 výročia existencie Myšej hliadky. Možno sa raz dočkáme aj filmu, ale do tej doby sa musíme zabaviť inak.

Svet myších hliadok je priveľmi plastický. Žije si vlastným životom, plynie si svojím tempom, je vždy o krok vpredu pred čitateľom, a toto všetko si David Petersen uvedomuje. Autor ovenčený hneď niekoľkými prestížnymi cenami zručne udržiava svoju bohatú predstavivosť vo forme, a to tak, že sa z jeho niekoľkoročnej práce stala značka kvality. Myší hlídka, napriek tomu, ako nevinne vyzerá, osloví kohokoľvek, kto má blízko ku komiksom, high fantasy, mýtom a fiktívnej cestopisnej próze. Nemusíte sa báť stereotypu, ten totiž David Petersen nepozná.

V poradí tretí diel tejto myšacej série, Černá sekera, konfrontuje čitateľa s minulosťou múdreho Čakana, ktorý od istého momentu sprevádzal hlavných hrdinov na ich ťažkej výprave v predchádzajúcich častiach. Z vedľajšej postavy sa teda stáva hlavná, a my sa prostredníctvom farebne bohatých ilustrácií môžeme pozrieť do prístavného mesta Škupm, za úplne obyčajnou myškou Konradom. Tento morský vlk s ostrým jazykom, prchkou povahou, záľubou v alkohole a spupným správaním, je jediná nádej posledných potomkov legendami opradeného bojovníka Okuju. Pátranie po čiernej sekere zavedie staručkú Emu, oddaného Čakana aj svojského Konrada na miesta, ktoré sa nikto nikdy neodvážil navštíviť a k nepriateľom, ktorým sa malá myš postaví iba vtedy, keď nemá inú možnosť, ako sa dožiť ďalšieho leta.

David Petersen nemusí nikoho presviedčať o tom, že vytvoril komiksové dielo v klasickom fantastickom šate, ktoré vás už prvým obrázkom zavedie do krajiny hodnej Tolkienovho obdivu. Rovnako ako táto ikona fantastickej literatúry aj autor Myšej hliadky vie, že ak chce čitateľa uspokojiť, musí to urobiť zručne. O to ťažšia je to úloha, ak sa siahne po netradičnej forme. David Petersen komiksom žije, a tak má jeho poetiku v malíčku. Neprekvapí vás, ak sa v jeho práci objavia menej typické prvky, ktoré sa s vnútornou štruktúrou jeho diel hrajú do posledného detailu. To, čo pritiahne vašu pozornosť, je autorova nápaditosť v miešaní známych literárnych žánrov, typov rozprávača alebo historických reálií.

V prípade Davida Petersena sú to tzv. myšie teritória a neprebádané kraje s obyvateľstvom, ktorého kultúra, spôsob odievania sa alebo architektúra mnoho ráz odkazujú k rôznym historickým prameňom istého spoločenstva. Prvky germánske, galské či slovanské objavíte zakomponované v každom jednom obrázkovom poli. Sú neprehliadnuteľné, pekne kontrastné, dotvárajú obraz o celkovej postave a dej príjemne ozvláštňujú. O to viac vás poteší, ak si vďaka nim spomeniete na iné kultové dielo, ktoré ste niekedy dávno čítali (napr. Crichtonovi Netvori z hmiel) a David Petersen vám ho pripomenul.

Dobrodružná literatúra má s fantastikou veľmi veľa spoločného. Či už je to Stratený svet, Biely tesák, Kniha džunglí, alebo Myší hlídka. Ani David Petersen neodolal vábeniu Cooperovho Červeného piráta a v duchu nefalšovaného pirátskeho príbehu sa vydal spolu so svojimi hrdinami na strastiplnú cestu neľútostným morom. Hoci piráti v tomto príbehu absentujú, alebo sú prítomní len veľmi zľahka, niekedy iba prostredníctvom jemnej symboliky, druhá tretina veľkého myšieho dobrodružstva vonia po soli, ostrom vetre, čerstvom suchom vzduchu a obáv z toho, čo prinesie ďalší deň. Plavba za čiernou sekerou nie je vonkoncom idylická a bolo by naivné myslieť si, že David Petersen bude svoje postavy držať v bavlnke.

Myší hlídka je síce komiks, ktorý svoj príbeh postavil na zvieracích postavách, a tie sú typické hlavne pre rozprávky, ale tak, ako to už Petersen urobil x-krát pred tým vo svojich starších dielach, ani tu nepoľavuje. Zvieratá, tie malé, tie väčšie, tie veľké i tie najväčšie, preberajú na seba rôzne ľudské vlastnosti natoľko reálne, až z nich v ten správny okamih máte strach. Samozrejme, vedia vás aj rozosmiať, rozcítiť, nahnevať, prekvapiť a vytočiť rovnako prirodzene, ako ktokoľvek z nás – skutočných ľudí. Ale narozdiel od bežného človeka sa hrdinovia v Petersenovej ságe predsa len niečím líšia. Všetky postavy ostali verné svojmu druhu. Uvedomujú si, kým sú, kam patria, aké je ich miesto v kolobehu života, kedy je najlepšie ustúpiť, kedy zase bojovať za to, čo im právom patrí.

Myší hlídka je rozprávkou, ktorú s čistým svedomím môžete čítať deťom na dobrú noc. Myší hlídka je napínavým cestopisom komiksovou Stredozemou, exotickou výpravou za čiernou sekerou v duchu kapitána Jacka Sparrowa či splnený sen každého, kto kedysi sníval o tom, že sa aj na staré kolená poriadne odviaže. David Petersen dýcha na krk J. K. Rowlingovej, Rickovi Riordanovi, Andrzejovi Sapkowskému, Stanvi Leeovi, Staošimu Tadžirimu a mnohým ďalším ikonám literárneho, komiksového i popkultúrneho sveta.

David PetersenMyší hlídku. Myší hlídkaComics Centrum. Comics Centrumfanúšikov, a tí aj teraz ocenia prácu, ktorú toto vydavateľstvo pre nich odviedlo, aby si mohli vychutnať ďalšie napínavé dobrodružstvo malých rozmerov vo veľkom formáte.