Diana Mašlejová: Stratený Zajko v Paríži

Uverejnené 03. 01. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Diana Mašlejová
Názov diela: Stratený Zajko v Paríži
Vydavateľstvo: Albatros
Hodnotenie autorom recenzie: 65%

Slovenská spisovateľka pre deti a mládež Diana Mašlejová je všestranný človek, pokiaľ ide o literatúru. V magickom svete detských kníh debutovala v roku 2015 rozprávkovou knihou Tajný cirkus. S jej textami sa však môžete stretnúť celkom často, pretože už roky prispieva do Knižnej revue, rádia Devín, kultúrneho magazínu InBa alebo mesačníka Adamko, v ktorom pre deti od X do Y rokov vymýšľa rôzne fantastické rozprávky. Rok 2017, hlavne mesiac december, priniesol pre všetkých štedrú nádielku čarovných detských kníh, medzi ktorými ste mohli nájsť aj Strateného Zajka v Paríži. Ide o druhú rozprávkovú knihu Diany Mašlejovej, ktorú vydalo jej dvorné vydavateľstvo – vydavateľstvo Albatros.

Stratený Zajko v Paríži má niečo spoločné s Opicami z našej police či s Jakubom a čarovnou kolobežkou. Hlavným hrdinom je plyšový zajac, ktorému sa podarí stratiť sa v malej posteli v neveľkej hotelovej izbe vo veľmi veľkom meste. A svoj zaujímavý zážitok vám vyrozpráva podobne ako Zuzkin Jakub – pomocou denníkovej formy a vtipnej cestovateľskej horúčky, čo ho zachváti v ten pravý čas!

Ďalší dobrodružný príbeh Diany Mašlejovej vás zavedie o 1089 km ďalej od hlavného mesta Slovenska. Na výlet do Paríža sa vydáva Janka, jej otec a Jankin plyšový kamarát Zajko. A ten Janke zmizne ihneď v prvý deň. Nebojte sa, nebola to jeho vina. Požičala si ho iba Alica, hotelová chyžná a Antoanova mama, ktorá chcela rozveseliť svojho syna. Toho totiž čaká náročná operácia a plyšová hračka, o ktorú nikto nemá odrazu záujem (aspoň to si Alica myslela), mu môže pomôcť lepšie znášať pobyt v nemocnici. Presne v tej, v ktorej sa o Zajka pobijú kuchynský potkan Otto, futbalistka Evička či chamtivá straka. Na malého plyšového zajačika sa odrazu zvalil celý svet!

Stratený Zajko v Paríži dýcha multikultúrnosťou a pokúša sa búrať stereotypy v medziľudských vzťahoch. S pomocou malej plyšovej hračky (dokážu jej rozumieť len zvieratá) vám Diana Mašlejová priblíži kúsok iného sveta. V ňom jazyková bariéra nepredstavuje žiadnu prekážku a inakosť je úplne prirodzená. So Zajkom a jeho novými priateľmi si teda prezriete kúsok z Paríža, spoznáte francúzske móresy, na vlastné oči sa presvedčíte, že všetky nemocnice na svete sú viac-menej rovnaké, a že priateľstvo sa dá nadviazať kdekoľvek a za akýchkoľvek podmienok. Stačí, ak budete stále otvorení novým príležitostiam a nejeden úžasný zážitok si vás nájde sám od seba.

Nová kniha Diany Mašlejovej vám ponúka kopu zábavy, trochu strachu, niekoľko exotických momentov, ale predovšetkým snahu poučiť deti o tom, že sa netreba báť niečoho, čo je nové. Hoci príbeh o stratenom Zajkovi v sebe nesie niekoľko smutných momentov (smrť, strata, choroba, chudoba), v konečnom dôsledku ide o pozitívnu rozprávku s klasickým rozprávkovým dobrodružstvom a hrdinami, ktorých nájdete v každej dobrej fantastickej detskej knižke. Samozrejme, Stratený Zajko v Paríži sa od iných magických dobrodružstiev musí trošku líšiť. Okrem rozprávkového príbehu ponúka čitateľom ľubovoľného veku a so srdcom cestovateľa autorkinu spoveď o tom, čo ju v dnešnom svete trápi. Čitateľ je tak konfrontovaný so známou realitou, ktorú tvoria obyčajní ľudia a ich obyčajné príbehy. V súčasnej dobe ide Diana Mašlejová s knižným trendom, a tak nám ponúka presne to, čo je teraz v móde, in či len uponáhľanými rodinami s deťmi také vyhľadávané.

Napriek tomu, že sa Diana Mašlejová snaží uchopiť svoj príbeh originálne (a v konečnom dôsledku sa jej to aj podarilo), chýba jej textu detská hravosť, ideová obmena a predovšetkým hĺbka. Príbeh na vás z 80% pôsobí umelo, z tých 20% všedne. Počas celého rozprávania máte problém sústrediť sa na hlavného rozprávača, ale aj na spôsob, akým sa vám Zajkove dobrodružstvo rozpráva. Všetko plynie buď rýchlo, alebo pomaly. Väčšina zaujímavých vecí sa nerozvíja, ak sa o ne nebodaj zakopne, záujem malej plyšovej hračky sa stráca hneď, ako sa jeho pozornosť upriami na ďalší podnet, ktorým sa ho autorka snaží zaujať. Podnetov je, bohužiaľ, veľa. Nedokážete ich však vstrebať a ani sa nad nimi zamyslieť, pretože vás príbeh ženie dopredu – k šťastnému rozuzleniu, z ktorého namiesto veselej emócie ostane akási zvláštna prázdnota... pocit, že ste už niečo podobné niekde niekoľko ráz čítali.

Stratený Zajko v Paríži bude pre tých z vás, ktorí ešte v rukách nedržali žiadnu rozprávkovú knihu, alebo len niekoľko rozprávok, bombastickým zážitkom. Nečudujte sa tomu. Stratený Zajko v Paríži pre vás bude príťažlivý práve preto, že sa venuje témam, čo už nie sú tabu. A tým žiadne zvedavé dieťa nevie odolať. Aj keď si naňho časom nespomeniete, lebo vaše zážitky pohltia oveľa lepšie knihy, určite sa k nemu radi opäť vrátite. Pre nás, milovníkov fantastických knižiek, bude Stratený Zajko v Paríži predstavovať jedno milé dopoludnie, na ktoré si hádam raz spomenieme. Za to na Opice z našej police od Kristy Bendovej alebo Smelého zajka od Jozefa Cígera-Hronského sa zabudnúť nikdy nebude dať! A vy už teraz viete, prečo.

Ďakujeme vydavateľstvu Albatros
za poskytnutý recenzný výtlačok.