Dominik Landsman: Lapuťák a kapitán Adorabl

Uverejnené 26. 03. 2018
Autor/ka: Dominik Landsman
Názov diela: Lapuťák a kapitán Adorabl
Vydavateľstvo: Pikola

Dominik Landsman je otcem knih Deníček moderního fotra 1-3 a Továrna na debilno. Tu jsem nečetl, ale postřehy otce na „mateřské dovolené“, moc hezky a pravdivě korespondovaly se zážitky s naší dcerou Haničkou, která není o moc mladší než autorův syn Čeněk. Tomu se také jeho tatínek rozhodl napsat dobrodružnou knihu (a na rozdíl od mnoha jiných otců ji dotáhl do konce, tedy k vydání).

Ale teď k samotné knize.

Příběh začíná jako klasická fantasy. To znamená popisem světa Sedmimoří a jeho historie. Pak už začíná Čeňkova cesta k moři. Ta díky potrhlému a ztřeštěnému otci připomíná frašku či grotesku. Ostatně i první hodiny pobytu u moře působí spíš jako film Účastníci zájezdu křížený s komediemi režiséra Trošky. A bavit se u nich budou nejspíš víc rodiče, než děti.

Naštěstí Čeněk záhy potkává na opuštěné pláži lovce odměn a bývalého pirátského kapitána Adorabla, který našeho malého hrdinu vezme na skvělou, dech beroucí a dobrodružnou cestu po Sedmimoří. Díky chytře vymyšlenému smazání rozdílu mezi časem stráveným v Sedmimoří a dobou, která uplyne u nás v Soběsvětě o Čeňka nemusí mít rodiče strach a malý plavčík se vždy vrátí domů včas, aby si mohl užít otcových stížností na spálená záda.

Ovšem za tu dobu se v Sedmimoří setká s draky, rytíři, šílenými vědci a spoustou dalších skvělých lidí a potvor. Tady autor rozhodně nešetřil nápady. A já ho musím pochválit. Protože tohle je fakt skvělá jízda, při níž jde o záchranu světa, a užijí si ji všichni čtenáři. Jak malí, tak i ti velcí. Závěrečné rozuzlení s výchovným poselstvím pro mě jako rodiče pak bylo velice milým překvapením.

Co mě naopak trochu zamrzelo, jsou nejapné, až trochu puberťácké fórky a rádoby výchovné rady v rámečcích. Princ Blbeček ještě ušel, ale pomočující se rytíř Bouřka, vyhazování řízků z okna, nebo všechny ty deskové hry jako ekvivalent sexuální výchovy, to bylo spíš na škodu celé věci. Ovšem velkým plusem jsou povedené ilustrace, o které se postaral Peter Stankovič. A jak už jsem uvedl výše, samotné dobrodružství a kreativita autora.

Dobrodružství malého Čeňka a kapitána Adorabla je dobrodružná knížka pro děti 7+ a jejich rodiče. Naší Hanče je šest a půl a bavila se možná o trochu míň než já.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísali: Jan Procházka a Hanička Procházková

P.S.: Hanička dává pět hvězdiček z pěti. A nejvíc se jí líbila pirátská loď. Hádejte proč?