Edith Whartonová: Triumf noci

Autor/ka: Edith Whartonová
Názov diela: Triumf noci

„Nedávno jsem četla v knize jednoho módního esejisty, že duchové odešli, když přišlo elektrické světlo. Takový nesmysl! Ten autor se sice rád literárně babrá v otázkách nadpřirozena, ale zatím nedospěl ani na práh svého námětu. Kdybych si měla vybrat mezi věžatými hrady s cimbuřím, kde obcházejí bezhlavé oběti s řinčícími řetězy, a útulným předměstským domkem s ledničkou a ústředním topením, místo, kde bych, jakmile vejdu, cítila, že je tu něco v nepořádku, tak jsem vždycky pro tu druhou možnost: tam mě pořádně zamrazí! A jen tak mimochodem, nevšimli jste si, že duchy obyčejně nevídají nervní lidé s fantazií, ale věční kliďasové, kteří na ně nevěří a k tomu jsou přesvědčení, že by jim vůbec nevadilo, kdyby nějakého potkali?“ (Dušičky od Edith Whartonovej)

Edith Whartonová, popredná americká spisovateľka kvalitných moderných hororových príbehov 20. storočia a držiteľka prestížnej Pulitzerovej ceny, predstavuje aj dnes neodolateľnú a šarmantnú knižnú zábavu pre dlhé jesenné sychravé večery, ktoré sa oplatí tráviť v spoločnosti teplej deky, aromatického čierneho čaju a strach naháňajúcich preludov. Čaro jej rozmanitej poviedkovej tvorby ani po jej smrti nestratilo na svojej kvalite a hoci ubehlo od tejto smutnej udalosti takmer 76 rokov, Edith Whartonová, prvá lady anglo-amerických ghost stories, vás dokáže aj zo záhrobia presvedčiť o tom, že ak siahnete po akejkoľvek jej strašidelnej historke, budete sa báť až do špiku kostí.

Nakladateľstvo Plus (Albatros Media a.s.) prinieslo v roku 2012 na slovenské a české knižné pulty zbierku Strašidelných príbehov od Henryho Jamesa, ktorá práve milovníkom dobrej duchárskej literatúry vyčarila úsmev na tvári. A ani nie o rok neskôr sa rozhodlo pokračovať v dobre zabehnutej tradícií a čitateľom (aj tým menej a aj tým viac náročným) prináša až 10 krátkych hororových poviedok pod názvom Triumf noci tento raz však od ženskej autorky, ktorá zodvihla latku kvality tohto žánru poriadne vysoko.

O Edith Whartonovej sa obyčajne zvykne hovoriť, že patrí k výrazným osobnostiam svojej doby. Napriek tomu, že väčšinu svojho detstva strávila pripútaná k lôžku a so strachom zo strašidelných knižiek, dokázala vniesť do hororového žánra, ktorý začal svoju púť práve pri Edgarovi Allanovi Poovi, nezabudnuteľne príťažlivú modernú podobu. A tá tak trošku časom stereotypné viktoriánske sídla a obyvateľov v nich okorenila poriadnou dávkou nového spoločenského rozmeru. Zatiaľ čo väčšina jej rovesníkov – spisovateľov (napr. už raz spomínaný Henry James) riešila otázky existencie, príp. neexistencie duchov a viery v nich, Edith Whartonová problematiku sveta duchov doplnila o ezoterický a magicko-náboženský formát či napínavý rozprávačský postup. Napriek tomu, že sa aj ona výrazne zamýšľa nad tým, ako sa isté nepredvídateľné a tajuplné situácie dokážu nami vnímať a po čom všetkom sme ochotní siahnuť, aby sme ich racionálne zdôvodnili, nevtieravo a prirodzene nám podsúva svoj názor, že: „... člověk by měl prostě své strašidelné historky podat co nejméně přikrášlenými slovy a „ostatní ponechat přírodě“, protože vypravěč nadpřirozených příběhů by měl při vyprávění sám pociťovat náležitý děs. Pak možná dokáže svým čtenářům sdělit onen pocit čehosi divného a cizího, o čem se nesnilo ani Horáciově filozofii“ (Edith Whartonová, předmluva).

O výber poviedok do Triumfu noci sa postaral „výbor ze strašidelných povídek“, ktorý vsadil na Whartonovej tematickú rozmanitosť a typologickú pestrosť, takže každý jeden príbeh, ktorý sa vám do rúk dostane, tvorí samostatný uzavretý unikátny celok plný všelijakých fantastických mrazivých príhod vo farbistom prostredí s nádychom zašlej viktoriánskej éry. Statické prostredie, ktoré rozprávanie vsádza do ťaživej gotickej atmosféry pánskych honosných sídiel, Whartonová odľahčuje na prvý pohľad úplne stereotypným vzťahom medzi hlavnými aktérmi. Obyčajne ide o postavy vzdialených príbuzných, služobníctva, roztopašných pánov a dám z vysokej spoločnosti, ktorých ťaží vlastné imanie či stratené roky mladosti, ale aj o tuctových podomových obchodníkov, ktorí sa akýmsi nedopatrením ocitli vo víre neuveriteľných situácií, či o manželské dvojice bažiace po vlastnom duchovi. Avšak postupne, tak ako si príbeh sám plynie, odhaľuje Whartonová pravý zámer svojej strašidelnej historky. Takže to, čo sa nám na prvý pohľad zdalo byť niečím jednoduchým, priamočiarym a predvídateľným, naberá kontúry premyslene zosnovanej zápletky, ktorá si ani zďaleka nebude pokojne plávať v oceáne ľudského strachu. Edith Whartonová vás citlivo a nebadane lapí do vlastnej pavučiny snov. A tie vás nielen slušne vystrašia, ale aj prinútia dumať nad tým, či aj vy ste len tak náhodou toho svojho ducha už raz nestretli.

Okrem obyčajných duchárskych historiek, točiacich sa okolo duší zosnulých, ktoré pre nejakú špecifickú príčinu odmietajú opustiť miesto, v ktorom umreli alebo čoskoro umrú (Zvonek na komornou, Později a Triumf noci), ponúka vám zbierka Edith Whartonovej aj také príhody, ktoré sú neodmysliteľne späté či už s násilnou históriou konkrétneho pánskeho sídla (Pan Jones a Kerfol), alebo so schopnosťou predvídať vlastnú smrť (Oči). Samozrejme, zostavovatelia zbierky mysleli aj na čitateľov, ktorí sa sem-tam radi zasmejú (Slečna Mary Pasková) alebo majú v obľube jemne romantizujúce rozprávania o spolunažívaní si dvoch spriaznených duší, z ktorých sa jedna stále nedokáže zmieriť s trpkou príchuťou vlastnej minulosti (Zrnko granátového jablka). A pre tých najnáročnejších si pripravili pútavú mystickú poviedku pod príznačným názvom Dušičky, ktorá nielenže výber krátkych hororových próz z rozsiahlej tvorby prvej lady anglo-amerických ghost stories úderne uzatvára, ale ponúka vám i možnosť vstúpiť do sveta mŕtvych a zažiť zimomriavky prinášajúci nadprirodzený zážitok priamo na vlastnej koži. Či tak trošku prehodnotiť váš doterajší postoj k prichádzajúcemu dňu všetkých svätých, ktorý by ste nemali stráviť v akomkoľvek obydlí z viktoriánskej éry. Teda v prípade, že sa vám v predvečer „Dušičiek“ pošťastí stretnúť... (Ha! Už sa bojíte?)

Edith Whartonová, predchodkyňa Elizabeth Bowenovej a nasledovníčka Mary Eleanor Wilkinsovej-Freemanovej, sa narodila v roku 1862 a písaniu sa venovala prakticky od útleho veku. Napriek tomu, že jej literárny fond tvoria úplne jednoduché príbehy, príhody či historky, vyniká medzi všetkými známymi aj menej známymi anglosaskými autormi duchárskych príbehov 20. storočia svojou invenciou, ľudským rozmerom a nepopierateľnou originalitou. Je teda len a len na vás, či jej príbehom aj uveríte, alebo ich zaslúžene oceníte a vyčleníte pre jej tvorbu čestné miesto vo svojich malých – veľkých, hranatých – oválnych, súkromných – verejných, za to však vždy pestrých knižniciach!

„Nedostal jste so dovnitř? Co se prosím vás stalo? Ta rodina se může zbláznit, jen aby dům prodala, a starý kastelán má příkazy -“
„To je docela pravděpodobné. Ale žádný starý kastelán tam nebyl.“
„To je škoda, asi jel na trh. Ale jeho dcera - ?“
„Nebyl tam nikdo. Aspoň jsem nikoho neviděl.“
„To je neobvyklé! Doslova nikoho?“
„Nikoho, jen spoustu psů – celou smečku. Zdálo se, že jim to tam patří.“
Madame Lanrivainová nechala výšivku sklouznout do klína a ruce složila na ni. Několik minut ne mě zamyšleně hleděla.
„Smečku psů – vy jste je viděl?“
„Jestli jsem je viděl? Neviděl jsem nic jiného!“
„Kolik jich bylo?“ ztišila hlas. „Vždycky jsem byla zvědavá -“
Překvapeně jsem se na ni podíval: domníval jsem se, že to tam zná. „Vy jste v Kerfolu nikdy nebyla?“ zeptal jsem se.
„Ale ano, častokrát. Ale nikdy ne tohoto dne.“
„Jakého dne?“ (Kerfol od Edith Whartonovej)

Poznámka autorky textu: Súčasťou zbierky 10 hororových poviedok je aj rozsiahla štúdia od Aleny Dvořákovej, ktorá čitateľom ponúka komplexný rozbor zverejnených prozaických textov od Edith Whartonovej. Niektorými recenzentmi je väčšinou označovaná za „zdĺhavé a málo podnetné nadbytočné čítanie“, ktoré si však dovolíme odporučiť. A to aj z toho poetického dôvodu, že pár slov o tom, ako Edith Whartonová svoje strašidelné historky vytvorila, čím všetkým sa inšpirovala a po čom všetkom siahla, aby ste sa aj vy mohli spolu s ňou príjemne báť, je celkom obohacujúcim zážitkom pre každého duchárskeho knihomoľa :).