Christian a Florian Sussner: Měsíční oheň

Uverejnené 29. 07. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Christian Sussner a Florian Sussner
Názov diela: Měsíční oheň
Vydavateľstvo: Mytago
E-shop: Fantasyobchod.cz

Patríš k nočnej hliadke. Za bežných okoľností si plníš svoje povinnosti hliadkara. Ale tentokrát je to iné. Pred prvým rozbreskom počuješ výkriky o pomoc a následne už bojuješ o svoj holý život. Táto noc ti zmení život.

O stvoření, které tě napadlo, vyprávějí anmarské legendy. Nazývají jej Služebník stínů. Dokud budeš živ, bude ti v patách.

Neostáva ti nič iné, ako bojovať s kliatbou, ktorú na teba služobník tieňov uvalil. Kliatba havrana sa dá zlomiť len vlastnou zásluhou, a tak sa musíš vydať mimo mesta do nebezpečného kraja, aby si sa schoval svojim nepriateľom a zároveň sa postavil osudu čelom. Prejdeš pralesom, aj temným severným lesom, stretneš mnoho ľudí aj magických bytostí a na konci toho všetkého budeš stáť zoči voči najhoršiemu anmarskému čarodejovi.

Vítej v Anmaru, poutníče!
V této zemi jsi cizincem. Tvé oči ještě nespočinuli na špicích Zornorijského pohoří, na divých vodách řeky Ruskin či zelenavých vrcholcích Holmingenských. A přesto jsi sem už jednoi zavítal. Kdysi. Toto je země, o níž jsi snil. Vzpomínáš? Země, v níž můžeš nýt,. kýmkoliv si zamaneš. Země kouzel a zázrak
ů.

Mechaniky a hrateľnosť

Pri kadžom gamebooku patria k najdôležitejším aspektom pravidlá hry. Ak je nápad pekný, ale pravidlá zle postavené, nedotiahnuté alebo skrátka slabé, pravdepodobne sa vám daná hra bude zle hrať, alebo ju vôbec nerozohráte. Dobrá správa je, že pravidlá tejto knihy sú spracované dobre. Sú ľahko zapamätateľné a krátke, ideálne sú preto aj pre začiatočníkov, pretože sa v nich veľmi rýchlo zorientujú. Základné pravidlá sú uvedené úplne na začiatku knihy, všetko ďalšie sa potom nachádza na jej konci, kam vás vždy text počas hry odkáže.

Celý príbeh sa delí na tri knihy. Zatiaľčo tá prvá má na starosti vybudovanie pevného základu sveta a deja samotného, ďalšie dve sú adventúry s cieľom nájsť informácie alebo artefakty. K tomu vám bude pomáhať váš výcvik. Aký výcvik to bude, to vám priblížia dve dve jeho varianty: výcvik drápu a výcvik perute. Dráp je klasický bojovník, kým peruť využíva aj mágiu. Bojovník je o trošku jednoduchší a aj keď nemá žiadnu magickú schopnosť, môže využívať luk (ak sa rozhodnete lukostreľbu naučiť). Oba výcviky dovedností sú dobre vyvážené, takže záleží len na vašej preferencii, na čo sa dáte zlákať. Magické predmety sú tiež dobre vyvážené, oproti napr. Rytíři temného slunce, kde obrovské množstvo magických predmetov (mnohé z nich sú navyše dosť silné) ničilo určitý balans mechaník aj príbehu.

Slabou stránkou knihy je jej znovuhrateľnosť. Pri gamebooku je to veľmi dôležitý aspekt, na ktorom tento žáner stavia svoje základy. Bohužiaľ Měsíční oheň neobsahuje príbeh, ktorý by vás nejak nabádal, aby ste stránky prelistovali ešte niekoľkokrát. Samotné postavy sú veľmi neoriginálne, ide o klasických zástupcov ústnej ľudovej slovesntosti či folklóru, a teda rusalku, harpyju, obora, gnóma, nymfy, zombie... Interakcie s nimi sú pomerne krátke. Dej je stavaný lineárne s cieľom vydať sa na cestu získať informácie a silu, a doputovať postupne za určitým cieľom. Predvídateľnosť tak ochabuje príbeh a rozhodnutie čitateľa zahrať si Měsíční oheň ešte raz.

PS.: Veľkú dôležitosť prikladajte vlastným poznámkam. Bez nich sa môže stať, že vám kniha dá v džungli alebo lese dosť preplesk. Najlepšie je kresliť si malú mapku alebo šípkami znázorňovať rozhodnutia a ich cesty. Bez nich sa môže stať, že sa budete točiť v kruhoch, jedno a to isté miesto navštívite tak 5x alebo iné podobné záľudnosti. Do hlbokého lesa predsa tiež nejdete len tak, treba poznať cestu a keď neviete kam ísť, treba aspoň vedieť, kde ste už boli.

Spracovanie

Měsíční oheň zaujme na prvý pohľad. Má rovnaké spracovanie ako Rytíř černého slunce, čo teda pre nás znamená tvrdé dosky a kvalitné viazanie. Narozdiel od spomenutého gamebooku je však podstatne menšieho formátu. To síce niektorých milovníkov veľkých tehlovitých kníh zamrzí, ale je to vlastne výhoda. Malá veľkosť znamená ľahká prenosnosť (alebo aj lepšia skladnosť v preplnenej knižnici). Cestovná veľkosť je pri gamebookoch ideálnym riešením. Pokiaľ vám ale vadí, že nemôžete písať do deníku postavy, ktorý je v tomto formáte primalý, môžete si všetky prílohy, vrátane máp, zadarmo stiahnuť na stránkach Mytaga. Vydavateľstvo sa zo svojich chýb učí a tlačové či iné chyby sú tentokrát zanedbateľné. Pre mňa to znamená, že až nabudúce budem robiť proofreading, musím si dať ešte väčší pozor!

Zhodnotenie

Knihu by som zaradila do young adult žánru, prípadne aj nálepka dark fantasy je na mieste. Dej je priamočiary aj najpriek žánru gamebooku, a jednoduché pravidlá z nej robia ideálny materiál pre mladších začiatočníkov s gamebookmi. Postavy, s ktorými sa stretnete, sú veľmi tradičné a ničím špeciálne výnimočné, výnimku môže tvoriť práve Služobník tieňov, ktorý je o niečo drsnejší. Lokalita džungle a lesa dodáva všetkému akýsi nádych starých rozprávok, kde sa obyčajný človek musí vydať na nebezpečné dobrodužstvo do divočiny a následne sa vypracuje na hrdinu. Linearita príbehu však uberá na znovuhrateľnosti, ktorá je u gamebook žánru kľúčová.