František Kotleta: Hustej nářez (audiokniha)

Autor/ka: František Kotleta
Názov diela: Hustej nářez (audiokniha)
Vydavateľstvo: Audioteka.cz
E-shop: Audioteka.com

Server audioteka.cz si pro fanoušky mluvené fantastiky připravil lahůdku v podobě knihy Hustej nářez od bruntálského řezníka Františka Kotlety. A již na úvod musíme říci, že tenhle audiobook je přesně to, kvůli čemu mluvené slovo milujeme. Vždyť jen první věta narátora Richarda Fialy „Mluv, zmrde!“ dává příslib jedinečnosti, lásky k audioknihám a obrovského umu, který z textu čiší minutu po minutě.

Hustej nářez představuje knižní prvotinu Františka Kotlety. A to prvotinu překvapivě povedenou a čtivou. Jedná se o klasický příběh vzdávající hold mistru českého splatterpunku, Jiřímu Kulhánkovi. Radost z psaní, surového a syrového násilí i nikdy neumírajících hlášek se na čtenáře valí z každé strany příběhu o upírech, mimozemské invazi a boje za svobodu světa, kterému by hlavní protagonisté opět rádi vládli. Na rozdíl od Štěpána Kopřivy nevyužívá Kotleta uhlazený styl psaní, a jednoduše do čtenáře valí všechno, co máme rádi na Kulhánkovi. A tak to má být, protože právě díky tomu je příběh rychlý, akční a plný zábavy vyhledávané různorodými čtenáři.

Tolik ke všeobecně známému příběhu a přiblížení knihy, podle které vznikl tento audiobook. Nyní se zaměřme na to, co zajímá všechny – má cenu si pouštět audiobook, když už jsem četl knihu? Odpověď je jednoznačná – ano. Jak již bylo řečeno výše, zpracování je na velmi vysoké úrovni, a může za to hlavně nezaměnitelný hlas Richarda Fialy, který příběhu vtiskl duši. A je to právě hlas tohoto muže, který člověka zaboří do křesla a nechá ho unášet vírem předkládaného textu.

Obrovskou výhodou je fakt, že kniha byla původně napsána v ich formě, takže vypravěč má svým způsobem ulehčenou práci. Na druhou stranu se jedná o profesionála, který si jistě dokáže poradit s jakýmkoli textem. Na to posluchač přijde hned po prvních minutách této skvělé audioknihy. Narátor mění hlasy u jednotlivých postav, když někdo křičí, křičí i on, pokud někdo mluví skuhravým hlasem, vypravěč nezůstává pozadu. Příkladem budiž vyslýchaný právník hned v úvodu knihy. Přesně takhle má vypadat profesionálně namluvená audiokniha, která má posluchače uchvátit a nepustit. Pokud bych si měl vybrat, raději si pětkrát pustím Kotletu v této úžasné verzi, než ještě jednou Hvězdné honáky Jiřího Procházky, kde vypravěč, ač geniální Darth Vader, používá monotónní uspávající hlas. Tuhle chybu Fiala nedělá. Je akční a dynamický, přesně tak, jak si to žádá literární předloha.

Za mě osobně se jedná o počin, který si zaslouží pozornost nejen běžných posluchačů audioknih, ale také všech ostatních fanoušků fantastického žánrů. Richard Fiala má pěkný hlas, s nímž umí výborně pracovat. Jeho vyprávění nepůsobí nudně, hlavní postavě dodává jistý nádech cynismu, jenž se od ní očekával. Působivá je také změna rychlosti vyprávění podle děje, jenž se ve čtené pasáži zrovna odehrává. Menší vadou na kráse je dabování ženských postav, ale vzhledem k již zmíněné ich formě jde o detail, který jde velmi lehce přehlédnout. Navíc v porovnání s celkovým vyzněním a profesionalitou je to zanedbatelné. Protože celek je vážně úchvatný, a to jsem již nejednu audioknihu slyšel.

Závěrem lze říci jen jediné – pokud snad váháte nad koupí tohohle skvostu, okamžitě ten nerozum napravte, objednejte, vychutnejte a těšte se na další díly, které jistě budou stejně dobré jako tento. Nedostanete totiž obyčejný audiobook. Dostanete hustej nářez podaný s takovou lehkostí a vtipem, až budete překvapeni…

Ďakujeme vydavateľstvu Audioteka.cz za poskytnutý recenzný výtlačok.