Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Jan Procházka
Autor/ka: František Kotleta
Názov diela: Vlci
Séria: Bratrstvo krve
Vydavateľstvo: Epocha
E-shop: Epocha.cz

František Kotleta vtrhl na scénu splatterové literatury s razancí tornáda v roce 2010 svou upírskou trilogií Bratrstvo krve. (Právě v prvním díle nazvaném Hustej nářez se poprvé setkáváme s upírem Gerhardem). Poté, co si tento záhadný Jesenický Mauglí odskočil mezi slovanské bohy řádící v současné Praze v dvoudílném románu Perunova krev, plynule přešel k povídkové tvorbě erotikou a magií sršící Příliš dlouhé swinegrs párty. Následně předčil všechna očekávání svým románem Lovci, který je snad kromě Žambochova Megapolis jediným opravdu českým superhrdinským eposem. Na konci roku 2015 se ovšem s novelou Vlci vrátil ke svému historicky prvnímu hrdinovi, kterým je právě upír Gerhard z trilogie Bratrstvo krve.

Vlci však nejsou pokračováním Bratrstva krve, ale vlastně jeho prequelem. Příběh zrady a pomsty, která zdaleka nejlépe nechutná za studena, se odehrává v šerém dávnověku, kdy česká kotlina připomínala tavící kotlík, v němž se mísili a více či méně úspěšně asimilovali (spíš asi, než milovali) Keltové, Germáni a Slované. No dobře. Ti posledně jmenovaní byli alespoň z počátku spíše lovnou zvěří, kterou děti bohyně Sangot - vlci a upíři - berou do otroctví, nebo rovnou vraždí. Ale to se brzy změní…

Příběh, jak už to u řezníka z Bruntálu bývá zvykem, nepostrádá akci, erotiku a především hektolitry krve. Hlášek citelně ubylo, což mnozí z jeho ctitelů budou nejspíše cítit jako velkou újmu. Ale jak říká sám autor „Je to jiné, protože je to v er formě, tím pádem tam nemohou mít žádné hlášky, komentáře a podobně. Hlavní hlášky vznikají tím, že si hrdina něco myslí, něco glosuje. V ich formě to jde prostě mnohem snadněji.“ Ostatně hlášky, které ve Vlcích přeci jen jsou (stačí se pořádně dívat), stojí za to.

Ve své podstatě jsou Vlci starým prostým akčním příběhem o zradě a pomstě zasazeným do vzdálené minulosti. Ale hlavní devizou je, že nám Vlci vysvětlí, kterak Gerhard ke svému jménu přišel a jak vznikla slovanská větev upírské rodiny, čímž pěkně doplňuje trilogii Bratrstvo krve.

Možná někomu bude vadit změna formy, vcelku krátký rozsah knihy či absence hlášek, ale pokud František říká: „Chtěl jsem si vyzkoušet něco jiného, zkusit trošku jiný styl,“ tak já říkám: „Ano!“ Je fajn, když autor experimentuje. Zvlášť, když to je v rámci jednoho univerza. To je ještě lepší. A já se těším na pokračování. Říká se, že se příště budou Jan Bezzemek s Gerhardem řezat u Stalingradu.

Ďakujeme vydavateľstvu Epocha za poskytnutý recenzný výtlačok.