Gail Carriger: Etiketa a špionáž

Autor/ka: Gail Carriger
Názov diela: Etiketa a špionáž
Séria: Akadémia pre mladé dámy

Etiketa a špionáž je prvou časťou 4-dielnej steampunkovej série Finishing School obľúbenej americkej autorky Gail Carrigerovej, v ktorej sa mladé dievčatá učia, ako sa správne ukloniť, ale aj ako sa vyporiadať... so všetkým a s každým. Je to škola pre špiónky, ktorá však kladie dôraz aj na správne vychovanie, pretože to je rovnako dôležité ako schopnosť odhaliť zradu alebo získať niečo skôr ako nepriateľ.

A práve sem sa dostáva 14-ročná Sophronia ako členka tajného náboru, ktorú niekto odporučil na základe jej neposednej a roztopašnej povahy, ale aj veľkej vynaliezavosti a šikovnosti.

Príbeh sa odohráva v rovnakom svete ako známejšia autorkina séria The Parasol Protectorate, len o 25 rokov skôr. Tentoraz sa však autorka rozhodla zamerať na mladšie publikum a prišla s novou sériou sršiacou vtipom o prešibanej 14-ročnej špiónke v zácviku.

Okamžite po prečítaní prvých riadkov každý zistí, že Carrigerová nie je v písaní žiaden nováčik. Jej predchádzajúce série si už vo svete stihli získať tisíce fanúšikov a inak tomu nie je ani v prípade Etikety a špionáže. Ľahký, vtipný a svieži štýl, akým je kniha napísaná, vás nenechá chladnými a s pobaveným úsmevom na perách budete otáčať jednu stranu za druhou, pretože Sophroniino šibalstvo a vynaliezavosť, akou obchádza všetky možné pravidlá, vás nielen rozosmejú, ale vezmú vás aj do výnimočného sveta, v ktorom sa spájajú tradičné prvky fantasy so steampunkom. Pokiaľ ste čítali aj autorkine predchádzajúce série, určite vás poteší fakt, že sa v knihe stretnete s mladšími verziami niektorých vašich obľúbených hrdinov. Pripravte sa však zároveň aj na to, že prostredie, v ktorom sa dej odohráva, vás už ničím extra prekvapiť nemôže.

Musím oceniť skutočnosť, že autorka nezabudla, že jej hlavná postava má len 14 rokov a nesnažila sa z nej spraviť žiadnu novú bondgirl. Bola pochabá ako skoro každé dievča v jej veku, no aj pohotová a prefíkaná. Napriek tomu som sa, zrejme už kvôli značnému vekovému rozdielu, s ňou akosi nedokázala zžiť a stále bola pre mňa len postavou na papieri, ku ktorej som si nevytvorila žiadny vzťah.

Samotný dej vyzeral spočiatku veľmi sľubne. Sophronia sa dostala na školu pre mladé špiónky, kde sa má spolu s ďalšími dievčatami učiť tomuto remeslu a to za využitia všetkých dostupných prostriedkov, či už sa jedná o vejár alebo obyčajnú vreckovku. Niektoré opísané hodiny tak pôsobili príjemne komicky. Zápletka je jasná hneď na začiatku. Jedna zo starších študentiek ukryla dôležitý čip a ani učitelia z nej nevedia dostať informáciu, kde je. O túto poslednú a najdôležitejšiu súčiastku do prístroja, ktorý môže zásadne zmeniť možnosti dovtedajšej komunikácie, majú však záujem mnohí, od členov parlamentu až po lietajúcich banditov. Poviete si: Uau! Super! To vyzerá skvele. No bohužiaľ, ostane to len pri tom "vyzerá", pretože postupom deja zistíte, že zápletka len vyzerala bombasticky, no z knihy nedostanete viac ako obyčajnú petardu. Avšak vzhľadom na to, že sa jedná len o úvodný diel a autorka sa už v minulosti osvedčila, dá sa jej to pre tento raz prepáčiť.

Čo však hodnotím negatívne a nad čo som sa nejak nedokázala povzniesť, bol spôsob, akým bolo v knihe prezentované zabíjanie. Jednoducho mi nesedí, keď, ešte v podstate, dieťa vyhlási, že sa nevie dočkať, kedy zabije svojho prvého manžela. Neviem, možno som zaujatá, pretože som sa s týmto už, bohužiaľ, stretla v praxi, no proste to nedokážem ignorovať a len sa nad tým pousmiať. Myslím si, že do knihy pre tínedžerov takéto zľahčovanie a banalizovanie tak závažných vecí jednoducho nepatrí.

Odhliadnuc od toho sa však kniha môže stať príjemným spoločníkom na zahnanie dlhej chvíle, pri ktorej sa celkom zabavíte, hoci poriadnej akcie sa čitateľ nedočká, pretože nakoniec sa všetko vyrieši až príliš ľahko. Na pilotný diel série to však nebol zlý začiatok a nevylučujem, že pokračovanie má ešte stále čím prekvapiť a zaujať.