Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Jana Hlavinková
Autor/ka: George Raymond Richard Martin
Názov diela: Bouře mečů (audiokniha)
Séria: Píseň ledu a ohně
Vydavateľstvo: Tympanum a Audioteka.cz
E-shop: Audioteka.com

Nechte promluvit svou oblíbenou ságu již potřetí. Po audioknihách Hra o trůny a Střet králů je zde i třetí díl kultovní série Píseň ledu a ohně, který rozhodně dostojí svému jménu. Bouře mečů se stahuje nad Západozemí a přináší ještě více dramatu. Oblíbenci se nedoporučují, protože v duchu hesla Valar Morghulis všichni muži musí zemřít a ženy nemají nárok na život dvakrát jistý.

George R. R. Martin je oceňovaný americký spisovatel, původně vystudovaný žurnalista, jenž působí dojmem milého starého pána. Avšak jeho díla, převážně fantasy, science fiction či horrorového žánru, jsou zatíženy temnou a ponurou atmosférou a postavy nejen v této nejznámější sáze, ale i v autorově prvním vydaném románu Soumrak na Worlornu či v jiných dílech často bojují za své sny i o holý život a jako správní tragičtí hrdinové jsou často neúspěšní.

Na co se tedy těšit a o čí život se bát v Bouři mečů?

Počet nárokovatelů trůnu se nám již o jednoho snížil a zbývající čtyři splétají intriky a bojují vlastní krvavé bitvy. Na horkém křesle, nebo chcete-li železném trůnu, sedí rozmazlený a sadistický Joffrey, který společně se svou krásnou a nevypočitatelnou matkou trápí Tyriona, asi jediného sympatického příslušníka rodu. Skutečnou hlavou rodiny Lannisterů je však stále ještě lord Tywin, který má s jejich osudy vlastní plány.

Na severu má pro změnu Catelyn Stark velké plány s Králokatem a Rob musí vzdorovat expanzivním snahám Greyjoyů. John Sníh se za Zdí blíže seznamuje s divokými a prožívá citová dilemata, zatímco hrozba útoku je den ze dne reálnější. A zatímco mocní kují více či méně malicherné pikle, zima se blíží…

Ne však do horkých, pískem zasypaných končin, v nichž Daenerys se svými draky vede tažení za osvobození všech zotročených a utlačovaných. V duchu šlechetného záměru však také teče krev a třesk mečů věští bouři.

Na více než tisíci stranách převedených do šedesáti tří hodin a devatenácti minut mluveného slova číhá mnoho zvratů a osudy postav naberou často nečekaný směr. I díky tomu je odtrhnutí ucha od reproduktoru či sluchátka úkolem zcela nemožným.

Vydavatelství Tympanum, které tuto audioknihu vytvořilo, funguje od roku 2006 a v současnosti nabízí nepřeberné množství titulů rozmanitých žánrů, a to na jak na CD, tak i ke stažení online. Ve spolupráci s občanským sdružením Mluvící kniha a Knihovnou a tiskárnou pro nevidomé Karla Emanuela Macana podporuje také značku „blind-friendly“. Druhá jmenovaná se podílela právě i na audioknize Bouře mečů.

Při tvorbě Tympanum spolupracuje s předními českými herci, režiséry a hudebníky, v tomto případě byla volba interpreta jistě na místě, hlas vypravěče se ke knize velmi hodí a dobře se poslouchá, ale nedoporučila bych poslech ve stavech větší únavy, protože je velmi uklidňující, a to i navzdory akčnímu ději knihy. Hudební efekty prakticky chybí, což ale nepovažuji za závadu. Ve srovnání s jinými audioknihami, kde působí instrumentální sekvence často spíše rušivě, je tato varianta lepší a umožňuje příjemný konzistentní poslech rozsáhlého díla.

Provedení obálky je dost svérázné. Nutno říci, že vyobrazený jelen připomíná více než cokoli jiného zebru a růžovofialová obloha posetá blesky působí poněkud kýčovitým dojmem, přesto však do celé série svým způsobem zapadá.

Myslím, že audiokniha bude příjemně stráveným (i když rozhodně ne krátkým) časem jak pro fanoušky knižní série, tak pro všechny, kteří sledují seriál, ale nemají čas nebo chuť číst, případně pro kohokoli jiného, toužícího poznat Píseň ledu a ohně na vlastní uši.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Jana Hlavinková
Ďakujeme vydavateľstvu Audioteka.cz za poskytnutý recenzný výtlačok.