Ira Levin: Rosemary má dieťatko

Autor/ka: Ira Levin
Názov diela: Rosemary má dieťatko
Vydavateľstvo: XYZ (Albatros Media)

Televízna miniséria Rosemary's Baby (Rosemary má děťátko, rok 2014) od Agnieszky Holland(ovej) mala pôvodne rovnomennú filmovú verziu z roku 1968 kvalitatívne posunúť ďalej. Televízna kritika nový projekt neprijala vlažne, režisérke vyčítala nielen zmenu prostredia, ale aj kľúčových postáv, pomocou ktorých si tak trošku kontroverzný Roman Polanski získal srdcia nejedného filmového gurmána. Nečudo, filmová adaptácia nadčasového psychologického románu od ikony americkej literatúry 20. storočia vyniesla režisérovi v tom čase množstvo nominácií i ocenení a solídne našliapnutej kariére dodala nový punc. V druhom polroku tohto roku obohatilo vydavateľstvo XYZ (Albatros) ponuku rôznych knižných titulov letnej sezóny aj o reedíciu najlepšie predávanej knihy z roku 1967, po ktorej bude siahať ešte dlho nejeden nadšenec hodnotnej literatúry.

Pred 48 rokmi vydal Ira Levin, popredný románopisec, dramatik, televízny scenárista i skladateľ, svoj druhý román. Do roka z neho predal cez 4 milióny výtlačkov a v Amerike rozpútal bláznivý dopyt po horore. Aj keď jeho knihe s naozaj výstižným názvom Rosemary má děťátko bolo prisúdené označenie „strašidelná“ či „psychologická“, chválou sa zbytočne šetrilo. Na necelých 260 stranách vám Ira Levin prináša krutú až živočíšnu pravdu o svete, v ktorom žijete. Ak teda budete niekedy cítiť nutkanie vykričať mu, aký je skazený, tento román to už dávno urobil za vás.

Príbeh v duchu naturalizmu sa bytostne dotýka hneď niekoľkých aj dnes aktuálnych tém. Dovoľuje vám nahliadnuť do života bežnej mladej rodiny, ktorá sníva o novom bývaní i sľubne rozbehnutej kariére v New Yorku. Tvrdo pracuje na svojich snoch, a aj keď pôsobí úplne stereotypne a musí prekonávať bežné manželské problémy, či sa prispôsobiť rýchlemu a miestami až závratne neprirodzenému životu veľkomesta, naivne sa drží i naďalej svojich ideálov. Sem-tam je pre ne schopná urobiť čokoľvek a presne toto prekročenie istých morálnych hraníc vnáša do ich nažívania zlom, ktorý od základov zmení ich život.

Podobne tak ako väčšina gotických románov aj rozprávanie o Rosemary a Guyovi Woodhouseových začína zoznamovaním sa s históriou budovy, v ktorej si manželia kúpili svoj vysnívaný byt a plánujú v nej prežiť možno zvyšok svojho života. Napriek harmonicky pôsobiacej lokalite a rustikálnemu nádychu celého komplexu, odkrýva jeho minulosť niekoľko znepokojivých príhod. Ignorujúc rôzne výstražné znamenia zoznamujú sa manželia s obyvateľmi bytov na siedmom poschodí a následne sú niektorými z nich zámerne vtiahnutí do nového sveta meniaceho ten ich na nočnú moru. Aspoň pre nastávajúcu mamičku.

Fikcia, s ktorou vás Ira Levin konfrontuje, je skutočná. Väčšina mien hlavných i vedľajších postáv je síce vymyslená, ale vy od začiatku príbehu nepochybujete o tom, že niečo podobné sa už niekedy stalo a možno sa ešte aj stane. Reálne sú miesta, reálni sú ľudia, reálna je aj náhoda či pocit, ktorý vo vás istá situácia, osobná skúsenosť alebo prežívanie práve prečítaného vyvolá. Verne na vás bude pôsobiť aj vykreslenie ľudského egoizmu, náboženského fanatizmu a s ním ruka v ruke kráčajúceho sadizmu, ale aj pomätenia, posadnutia i zlomenia krehkej ľudskej psychiky. Zmes intríg, beznádeje, nedôvery, ako aj, na druhej strane, prehnanej dôvery, podozrievania a túžby sa vám dostane každým ďalším otočením strany čoraz hlbšie pod kožu. Preto je úplne prirodzené, že strach, ktorý vám nedovolí dýchať, spávať či odtrhnúť zrak od nasledujúcich riadkov, bude natoľko hmatateľný, až v istý moment začnete pochybovať o tom, či kniha, ktorú v rukách držíte čochvíľa neožije.

Ira Levin je majstrom rozprávania. Na nie celkom veľkej ploche (a my za to tlieskame!) vám dokáže sprostredkovať úplne obyčajný príbeh s desivým koncom. Podobne tak, ako si postavy zamilujete, budete ich nenávidieť. Sú natoľko plastické, poddajné a predovšetkým rôznorodé, až sa vám ich konanie, správanie ale aj zmýšľanie pomaly a postupne zhnusí, a to podľa toho, ako to autor sám chcel a v príbehu zámerne vopred nalinkoval. Odpor, ktorý vo vás vyvolajú, otrasie vaším čitateľským svetom a prinúti vás prehodnotiť svoj morálny kódex i rebríček hodnôt a priam živočíšne vám nastaví zrkadlo dnešnej spoločnosti s jej bizarnými požiadavkami. Aj keď iba v čisto hypotetickej rovine.

Ira Levin za svoje celoživotné dielo, ktoré zahŕňa romány, hry aj muzikály, získal niekoľko prestížnych cien. Jeho tvorba sa vyznačuje precíznou satirou, autorským nadhľadom, filozofickým podtextom, sociálnymi premisami, vášňou k heroickej vedeckej fantastike a hlavne priamočiarosťou. Bez zveličovania a vyumelkovaného prejavu vám dokáže odkryť závažnosť úplne obyčajnej témy, o ktorú nezakopnete ani v realite. Pohráva sa s vašou fantáziou podobne zručne ako Kodži Suzuki alebo Edgar Allan Poe a načierajúc aj do tajov kritického realizmu približuje vám vnútro človeka v jeho každodennom živote. Kritizuje nielen jeho mravy, ale aj poddajnosť, čiže pasívne prijímanie diktatúry konkrétnej doby a spoločenskej triedy v nej.

Román Rosemary má děťátko vás šokuje svojou úprimnosťou. Osloví vás svojou aktuálnosťou, a to aj napriek tomu, že bol vydaný v minulom storočí, a, čo je najdôležitejšie, rozdúcha vo vás vášeň. Do istej miery pohne vaším svetom. Aj keď to urobí prostredníctvom negatívnych čitateľských zážitkov a skúseností, jeho odkaz vo vás bude rezonovať ešte najbližšie dni odkedy ste sa so zlomenou Rosemary definitívne rozlúčili.

Román Rosemary má děťátko oplýva všetkými atribútmi dobrej knihy. Len sťažka by ste im mohli niečo vytknúť a ak predsa, možno to bude tým, že vám tento typ literatúry jednoducho nesadol. Nás však infikoval a sme tomu úprimne radi.