Ivana Jungová: Za hlasom krahulca

Uverejnené 03. 04. 2018, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Ivana Jungová
Názov diela: Za hlasom krahulca
Séria: Legenda o Braslavovi

Na pokračovanie dobrodružnej slovanskej fantasy série pre násťročných z pera Ivany Jungovej sme si museli chvíľu počkať. Napínavý príbeh o hľadaní bájneho bojovníka Braslava na území Veľkej Moravy v polovici 9. storočia nás pred viac ako dvomi rokmi zoznámil s početnou skupinou sympatických hlavných hrdinov. Predstavil nám zvyky, tradície aj rôzne remeslá starých Slovanov a uviedol nás do pomerne zaujímavého historického exkurzu naprieč západnou časťou nášho územia. Hoci celý dej je vymyslený, snúbia sa v ňom fantastické prvky s dobovými reáliami viac ako iba dobre. Slovenská spisovateľka pre deti a mládež, Ivana Jungová, sa svojmu remeslu poctivo venuje už niekoľko rokov. A naozaj nič nenecháva na obyčajnú náhodu.

Bojan, Rodan a Žiarovít iba nedávno prešli magickou Lesnou bránou a vstúpili na neznáme územie bojovníkov, čarovných bytostí či bohov. Ich osud je zviazaný s Braslavom, hrdinom veligradského ľudu a poslednou nádejou kniežaťa Rastislava. Ten bez jeho pomoci nedokáže naďalej odolávať útokom Frankov, iba sťažka sa dokáže brániť intrigám nepriateľov vo vlastných radoch a ani s prekliatím krvavého kašľa, ktoré na jeho ľud udrelo nečakane, avšak zámerne, si nevie dať veľmi rady. Aj napriek nepriazni osudu verí, že trom malým chlapcom sa podarí Braslava nájsť a zachrániť tak zem, ktorú nadovšetko milujú. Jeho viera je na mieste, s výpravou to jednoducho nevyzerá dobre.

Druhá kniha slovanskej trilógie Legenda o Braslavovi sa volá Za hlasom krahulca a prevedie vás povodím rieky Moravy, Dunaja aj Hronu. Otvorí vám nové príbehy už známych postáv a vyrozpráva vám niečo nielen o poverách pospolitého ľudu, ale aj o spôsobe liečenia chorôb, ktoré naše územie kedysi vo veľkom sužovali. Načrie do vôd slovanskej mytológie, aby vám opäť prehĺbila obzor, a výpravnú skupinu rozšíri o razantné ženské charaktery, ktoré v pozitívnom slova zmysle otrasú kostrou celého príbehu. Aj keď sa vám môže zdať, že silnou stránkou tejto trilógie je práve autentický svet starých Slovanov s rúškom fantastického dobrodružstva, nie je to tak celkom pravda. O neopakovateľné zážitky sa postarajú práve samotné postavy.

I druhý diel je prakticky rozdelený do niekoľkých kapitol, ktoré dokopy tvoria ucelené rozprávanie všetkých postáv, s ktorými sme sa mohli stretnúť v úvodnej časti Jungovej trilógie. Prax s čítaním tejto knihy sme umne nadobudli pred rokmi, teraz si ju len oprášime a v rýchlosti si zaspomíname na to, čo sa odohralo v prvej časti. Rôzne odbočky od hlavnej dejovej línie preto nepôsobia rušivo, rovnako ako striedanie sa hlavných a vedľajších charakterov knihy. Všetko drží príjemne pokope rozprávač, jeho jazyk, hravé slovné obraty či zaujímavé vykreslenie doby očami hrdinov. Počet postáv, ktoré si autorka vybrala do svojho príbehu, mohol pre nejdeného čitateľa predstavovať malý problém. Chvíľu jednoducho trvalo, kým ste boli schopní zorientovať sa v deji a v jednotlivých pasážach. Netrvalo to ale až tak dlho, rovnako zdĺhavo to nebude trvať ani teraz. Pokiaľ radi čítate a ak čítate aj pozorne, prechody krajinami, miestami aj rôznymi úlohami budú plynúť rovnako prirodzene ako povahy jednotlivých postáv v knihe. Druhé dobrodružstvo preto rýchlo zhltnete a budete z toho smutní. Dĺžka príbehu však trilógii svedčí, aj z tohto dôvodu vystrieda smútkom radosť z poslednej časti, na ktorej Ivana Jungová už nejakú tú chvíľu pracuje.

Legenda o Braslavovi je určená mladšiemu čitateľskému publiku. Nemôžete v tomto pokračovaní teda očakávať veľké zmeny, a to predovšetkým v správaní sa jednotlivých postáv. Či už pôjde o troch slovanských mušketierov, ich magických sprievodcov, najlepších priateľov, alebo rodinu, ktorú zanechali vo Veligrade, každý jeden aspekt knihy je prispôsobený potrebám čitateľa, pre ktorého je táto knižná séria určená. Prečítať si ju, samozrejme, môžu aj starší fanúšikovia fantastiky, pretože Ivana Jungová zručne podchytila všetky svoje charaktery. Dozrievať ich necháva nenásilne, prirodzene a v závislosti od situácie, ktorej musia čeliť a ktorá ich v konečnom dôsledku aj formuje. Z tohto dôvodu sú jej postavy natoľko autentické, že hýbu vašim emocionálnym svetom na každej jednej strane. Občas ich teda máte chuť zhodiť do vody, spontánne objať, zatvoriť do temnej kutice a už nikdy ich nevpustiť na denné svetlo, pretože sa správajú veľmi, ale veľmi hlúpo. Nájdu sa aj také pasáže, pri ktorých sa hanbíte za to, ako nepekne ste si ich zaškatuľkovali. Podceňovanie je síce na mieste, ale o to krajšie je zistenie, že všetky postavy žijú tak, akoby žili ich reálne ja. Dovoľte teda emóciám prevalcovať vás, užijete si tento príbeh o to viac!

Výkyvy nálad hlavných hrdinov, rovnako tak aj ich roztržky, alebo maličkosti, ktoré sa hromadia a majú dopad na ich správanie, sú úzko prepojené s vnímaním dobra a zla či zdaru a nezdaru úlohy, ktorá je im vhodená pod nohy. Nič nie je iba ružové, úzkostlivo sivé, presne nalinkované a v medziach nejakého archetypu. Áno, kľúč, podľa ktorého sa príbeh odohráva a ďalej odvíja, tu je, ale riadi sa jednoduchými pravidlami. Hovorí sa, že v jednoduchosti je krása, aj preto si pokračovanie Legendy o Braslavovi obľúbite. Spokojnosť prinesie aj fakt, že rozprávkovosť v tomto prípade nebude nikdy dominantná, a že naši hrdinovia v istom momente zlyhajú. Nie sú dokonalí a dokonalí ani nikdy nebudú. Napriek tomu v sebe vedia nájsť silu potrebnú na to, aby vo svojej výprave pokračovali, a to spôsobom, ktorý je komukoľvek z nás blízky.

Posledná časť slovanskej trilógie, Sedem požehnaní, nemá zatiaľ pevný dátum vydania. Budeme si na ňu musieť jednoducho počkať. A aj keby vyšla o niekoľko rokov neskôr, mala by sa stať súčasťou vašej knižnice. Lepšiu slovanskú trilógiu pre deti a mládež u nás z pera slovenských autorov zatiaľ naozaj nenájdete.