Ivo Hury: Under York

Uverejnené 12. 02. 2019, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Ivo Hury
Názov diela: Under York
Séria: Stíny Země
Vydavateľstvo: True Paperback

Anna zmizla a vrták Ervin nemá veľké nádeje na prežitie. Namiesto jeho smrti ale prichádza ďalšia kapitola a on sa ocitá v úplne inej spoločnosti, než na akú bol zvyknutý. Plesnivé tunely vystriedajú ponorky aj vzducholode legendárnych Verneovcov, o ktorých Anna tak snívala. Do jeho života vstupuje nová kolegyňa pomáhajúca mu vyrovnať sa so stratou Anny. Má naozaj sladké meno, volá sa Brusinka Dolores.

Druhý diel v tejto sérii rapídne mení prostredie, pribudnú aj vedľajšie postavy a svet o niečo viac ožije. Síce je planéta Zem stále viac mŕtva ako živá, ľudia si našli cestu, ako prežiť aj mimo tunelov, ktoré pripomínajú špinavé kanály. Verneovci sú priam ukážkovým príkladom. Okrem obrovského utopického podzemného mesta sa vydávajú do temných hlbín vôd aj do výšin nad oblakmi.

Kto z vás si pamätá na obrovského mechanického červa z Minsk Expressu, ktorý sa vymykal zdravej logike, mal by vedieť, že sa jeho zvláštna existencia konečne vysvetlí. A spolu s ním aj pár ďalších záhad, ktoré nám nedali spávať. A nielen to, Ervin nájde cieľ svojho bytia. Jeho život dostane vyšší zmysel a zmení sa aj jeho komunikácia. Zmení možno ale nie je to najlepšie slovo, pretože v predchádzajúcej knihe bola interakcia zameraná iba na Annu. Jednoducho je Ervin o niečo viac sociálnejší, pretože má aj túto možnosť a keď ju už konečne objavil, rozhodol sa na nej pekne zapracovať. A čitateľ tak zisťuje, že je to celkom pekný Cassanova! Z jeho mužnosti – telo plné svalov sťa socha gréckeho hrdinu a bujnej brady naznačujúcej dostatočné množstvo testosterónu – sa nejedno verneovské dievča roztopí.

Problémom stále ostáva opakovanie kľúčových slov, slovných spojení či bežných fráz, ale oproti prvej knihe sa s týmto problémom autor snažil aspoň nejako popasovať. Stále vám do očí budú biť časté expresívne slovíčka, ktoré práve v opisných pasážach narobia nejednu neplechu. Hoci sa zlepšila práca s textom, bude sa čitateľa i naďalej strácať v kostrbatom popise zložitej technológie či v súbojoch, ktoré pôsobia rovnako chaoticky ako pred tým. Táto neotesanosť písomného prejavu, rovnako ako absentujúci podmet či predmet, využívanie synoným alebo iných frazeologických jednotiek, vás ale o zábavu nepripravia. Text sa vám bude páčiť bez ohľadu na tie chyby, ktoré sa v ňom ukrývajú.

Malý otáznik nám bude nad hlavami svietiť len pri objasnení fungovania života na zdevastovanej planéte. Vzhľadom na to, že sa v sérii bežne vyskytujú náznaky súčasnej politiky a problémy spoločnosti vysvetlených tak, ako sa to autorovi hodí práve do konceptu, absentujúce informácie okolo atmosféry planéty, na ktorej sa dej odohráva, dosť zamrzí. A nielen to. Všetky prírodné javy fungujú len tak polovičato... ale iste, veď bola z veľkej časti poškodená, ale toto zdôvodnenie jednoducho nepostačuje. S každým novým javom a problém prichádza aj otázka, ktoré si pýta vysvetlenie. Lenže to neprichádza. A tak sa pristihnete počas čítania pri tom, že vám v hlave víria otázky typu: Prečo teda nová generácia už nikdy neuvidí slnečné lúče? Ako zmena súčasnej klímy bude vplývať na úroveň kyslíka a iných plynov či teploty, ktorá je už teraz iná nad oblakmi? Budú si musieť ľudia hľadať nový domov? Ak áno, kde a ako? A čo oblečenie? Zmení sa, aby sa prispôsobilo novým podmienkam? Majú vôbec tie špeciálne skafandre nejaké kyslíkové bomby alebo iné vychytávky, ktoré pomáhajú prežiť v nehostinnom prostredí?

Hoci koniec knihy prináša neočakávané odhalenie, väčšinu vecí zamotá. A to poriadne. Aby sa vôbec vniesol poriadok do chaosu, musí si človek počkať na pokračovanie. Na jednej strane je to fajn, pretože vás baví čakať na to, ako sa život hlavných hrdinov bude ďalej meniť a vyvíjať. Na druhej strane chaos v práci s textom máta vo snoch. Veď, čo ak nám autor zase nič z načrtnutej problematiky opäť nevysvetlí? Veď je to, pre Merlina, trojdielna knižná séria, ktorá by mala mať minimálne ucelený chod sveta, v ktorom hlavné postavy prebývajú.

Druhý diel s názvom Under York hodnotím určite ako o trošku zdarenejší v porovnaní s tým prvým. Je cítiť, že sa autor postupne rozhliada, naberá skúsenosti a vypisuje sa. Zatiaľ čo prvá kniha bola o niečo ťažkopádnejšia, druhý diel je trošku svieži a obohatenie deja o ďalšie postavy jej len prospelo. Uvidíme, kam sa celá táto púť nakoniec v treťom diele dostane. A či vôbec niekam prídeme.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Aneta Youko Akira Brežáková
Ďakujeme autorovi za poskytnutý recenzný výtlačok.