J. R. R. Tolkien: Hobit (audiokniha)

Autor/ka: J. R. R. Tolkien
Názov diela: Hobit (audiokniha)
Vydavateľstvo: Audioteka.cz
E-shop: Audioteka.com

Do filmovej Stredozeme sme vstúpili posledný raz v decembri minulého roku. Napriek okázalej reklame, ktorá Bitku piatich armád sprevádzala, a vháňala väčšine fanúšikov do očí krokodílie slzy (trebárs aj z rozčarovania), smútok za skončeným hobitím dobrodružstvom sa dlho nedržal.

Jednoducho na to nebol dôvod. Možno to znie trošku čudne, ale práve finálna časť Jacksonovej hobitej trilógie zvýšila aktivitu lokálnych, ale aj zahraničných vydavateľstiev a medzi čitateľov sa odrazu začali trúsiť desiatky a desiatky nádherných reedícií útleho diela, ktoré na svet prišlo 21. septembra roku 1937.

Hobit od J. R. R. Tolkiena si získal srdcia čitateľov na celom svete. A tak ako kedysi, ani dnes nezáleží na tom, aký výtlačok vlastníte, aj keď sa v ňom možno nájdu nejaké tie chybičky krásy. Dokonca sa nikto nepozastavuje ani nad tým, že Hobita pôvodne venoval Tolkien deťom. Ufrflaný, trošku nemotorný, možno niekedy až veľmi prchký hobit Bilbo so srdcom väčším ako Tichý oceán vám učaruje už len tým, kde býva a čo práve robí. Je pravdou, že taká nádherne voňavá ilustrovaná kniha v koženej väzbe urobí s prežívaním zázraky, avšak čosi čarovné, možno aj sčasti neopakovateľné vám vie priniesť i jej zvukový záznam. A práve tento druh knižného prežívania jedného veľkého dobrodružstva v takom malom a pomerne praktickom balení vám ponúka aj česká Audiotéka.

Obálka audioknihy síce láka na svojský sexepíl Martina Freemana (Bilbo Baggins), audiokniha sa však drží pôvodného príbehu, ktorým nás viac ako 12 hodín bude sprevádzať český herec Vladimír Kudla. Ten prepožičal hlas nielen hlavnému protagonistovi príbehu, ale aj jeho spoločníkom či samotnému rozprávačovi. Tak, ako vám sadne, alebo nesadne téma knihy, po ktorej siahate, môže vám sadnúť, prípadne nesadnúť i hlas herca, ktorý knihu narozprával. A Vladimír Kudla stojí niekde medzi. Pomerne dlho sa neviete rozhodnúť, či sa vám jeho farba hlasu (ako aj samotná hra s intonáciou a melódiou) páči. V tomto prípade to chce trošku trpezlivosti a času, aby ste sa naladili na rovnakú vlnu a mohli sa bez výraznejších rušivých faktorov a nežiadaných šumov ponoriť do farebného víru fantastickej novely z minulého storočia nech ste kdekoľvek. Takže tých 12 hodín aj kúsok vám utečie ako voda. A koniec rozprávania vám prinesie satisfakciu v podobe príjemne stráveného voľného času, pri ktorom ste stihli nielen umyť riad, vyvešať čerstvo vypranú bielizeň, niečo chutné si uvariť, ale aj vyvenčiť psa, urobiť týždenný nákup, či len tak sa pomotať po meste aj za sychravého počasia.

Samozrejme, audiokniha myslela aj na zábudlivých a niekedy nechtiac nemotorných audiočitateľov. Takže, ak sa vám podarí nejaké to nechcené technické kúzlo s vaším prehrávačom a nie ste si veľmi istí, kde ste skončili, stačí sa chvíľu pohrabať v obsahu. Je rovnako praktický ako obsah klasickej knihy, aj keď možno trošku dlhší (jedna kapitola = 1 až 8 niekoľko minútových audiočastí).

Audiokniha síce nedokáže konkurovať knihe klasickej (sčasti ani čítačkám), čo je však pochopiteľné. I tak však predstavuje dobrú investíciu. Šetrí vám čas. A to predovšetkým vtedy, ak ste zaneprázdnení a nemôžete si dovoliť v pracovnom tempe poľaviť a vyčleniť si trošku väčší priestor na čítanie. Tak, ako si dokážete vychutnať knižného, ale aj toho filmového Hobita, vychutnáte si aj toho narozprávaného. Možno vás na malú chvíľu zarazí úvodná zvučka, ktorá vás prenesie na dvor kráľa Pravoslava ako do Stredozeme a sem-tam i nečakané sykavky Vladimíra Kudly, avšak ani tieto kozmetické chyby vám nepokazia adiozážitok zo staronového audiodobrodružstva, ktoré sa začalo písať pred 78 rokmi.

Ďakujeme vydavateľstvu Audioteka.cz za poskytnutý recenzný výtlačok.