Autor/ka: Jaroslav Mostecký
Názov diela: Lars, Šťavnatá lebka
Séria: Vlčí věk
Vydavateľstvo: Epocha
E-shop: Epocha.cz

Panny a dívky z pobřeží i vnitrozemí, mějte se na pozoru. Po sto letech nastává tah draků a vykladači jejich vůle nešetří stříbrem za mladé masíčko ke svačině pro dračí královny a mladé...

Jaroslav Mostecký v devadesátých letech minulého století debutoval, po řadě oceněných povídek, právě Vikingskou trilogií Vlčí věk. Po prvním díle Jdi a přines hlavu krále následoval Lars, Šťavnatá lebka a nedlouho poté třetí díl - Prokletí přízračných hřebců, za který získal v roce 2000 cenu ASFFH. Že je Vlčí věk historická fantasy jak má být dokazuje i skutečnost, že v současnosti vychází již podruhé, tentokrát pod křídly Nakladatelství Epocha.

Za zmínku rozhodně stojí i další autorovy romány, jako jsou Útesy křiku (Klub Julese Vernea 2004), opět s vikingskou tématikou nebo Conan – Vrah králů (Klub Julese Vernea 1999 a Wolf Publishing 2007).

V druhém díle trilogie Vlčí věk před sebou mají neuznaný král Dánska Leif Olafson a bývalý pobočník jeho otce Helgi Troll pořádně dlouhou a nebezpečnou cestu. I když získali hlavu krále Ethelreda a podařilo se jim vyváznout ze zajetí, nemohou odplout do vlasti a uplatnit Leifův nárok na trůn. Helgiho milá Ulrika byla s mnoha jinými dívkami unesena, aby posloužila jako potrava nově vylíhnutým drakům a jejich matkám. I když drsného Vikinga rozhodně nemůžeme obviňovat ze sentimentu, svou lásku odmítá jen tak nechat na pospas a Leif se rozhodne přítele na nebezpečné výpravě následovat. Na cestě za vysvobozením Ulriky se jim o zábavu postarají nejen draci a podivná hadí sekta, ale také obávaný norský jarl Lars řečený Šťavnatá lebka.

Atmosféra časů, kdy se po světě proháněli Vikingové na svých dračích lodích, plenili křesťanské kláštery a nechávali za sebou hromady mrtvých, vtáhne čtenáře už od první stránky. Je to svět, který se s nikým nemazlí a zdánlivě neporazitelný hrdina může být v příští chvíli zajat, zraněn, nebo rovnou usmrcen. Ani něžnější pohlaví se zde nesetká se zvláštním zacházením, a když už získáváte dojem, že víte, jak to bude dál, hned na další straně jste vyvedeni z omylu. Vykreslení prostředí se střídá s hojnými akčními scénami a myšlenkovými pochody postav. Ať už se jedná o touhu po slávě a kořisti většiny válečníků, nebo o Leifovu snahu zapomenout na svou záhadnou milou v náručí jiných žen, postavy působí velmi realisticky.

Pro všechny fanoušky prvního dílu rozhodně ani druhý nebude zklamáním a přinutí vás s napětím očekávat i nové vydání závěrečného dílu trilogie, které se chystá v červnu tohoto roku.

Obálka je velmi vydařená a v souladu s duchem příběhu, grafické zpracování působí vkusně a nijak neruší, knize ale ubírá na čtivosti velké množství chyb, zejména záměn a opakování slov. Od druhého revidovaného vydání by se dalo očekávat, že právě tyto problémy eliminuje, ale nestalo se, což je škoda.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Jana Hlavninková
Ďakujeme vydavateľstvu Epocha za poskytnutý recenzný výtlačok.