Jason Aaron: Skalpy 1: Země indiánů

Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Tomáš Dostál
Autor/ka: Jason Aaron
Názov diela: Skalpy 1 Země indiánů
Séria: Skalpy
E-shop: Crew.Inshop.cz

Kniha Skalpy – Země indiánů si na nic nehraje, nesnaží se zařadit do zbytečných škatulek. Namísto toho si nenápadně vytvořila vlastní. A to naprosto geniálním mixem drsné školy, thrilleru, dramatu i dalších kategorií doplněných strhující kresbou a syrovým scénářem plným drog, násilí, složitých vztahů, indiánských tradic a hlavního hrdiny, jenž spíše než hrdinu připomíná člověka semletého okolnostmi. Člověka, který se zrodil a přizpůsobil světu, v němž byl stvořen. A indiánská rezervace scénáristy Jasona Aarona není poklidným místem indiánských rituálů a splynutí s přírodou, o čemž nás přesvědčí hned první řádky jeho mistrovského díla.

Pod jedním z nejoriginálnější komiksů poslední doby je, jak již bylo zmíněno, podepsán scénárista Jason Aaron, jenž se právě sérií Skalpy představil českému i slovenskému čtenáři v magazínu Crew. Nejinak je tomu se srbským kreslířem R. M. Guérou, vlastním jménem Rajkem Miloševičem, jemuž se díky drsné a promyšlené kresbě podařilo zachytit atmosféru stvořenou jeho kolegou.

Pod obálkou i ilustracemi jednotlivých kapitol je podepsán Jock, proslavený díky známé sérii Parchanti. Co se obálky týče, její minimalistické pojetí zdárně spojuje všechny motivy, které kniha ve svém nitru představuje. Již na první pohled je zřejmé, že tohle čtení není pro děti.

Hned po otevření na člověka vykoukne předmluva, pod níž je podepsán známý americký scénárista Brian K. Vaughan. Vřele doporučuji její přečtení. Předkládané názory se nepokoušejí trapně velebit americký styl psaní komiksů, hlavně pak předkládají dlouholetou problematiku právě amerického komiksu na stříbrném podnosu. Člověk až zírá, s jakou lehkostí a místy až obviňujícím tónem je napsána. Jedinec znalý problematiky nemůže jinak, než téměř beze zbytku souhlasit.

Hned poté se rozjíždí příběh, který nám v kostce představí indiánskou rezervaci Prérijní růže i hlavního hrdinu jménem Dashiell Zlý kůň. Jeho nástup na scénu je proveden brilantně. Přesně takhle by měl vypadat úvod delší série. Pár náznaků toho, co nás čeká v budoucnu, základní rozvedení psychologie následované krvavým soubojem. Vše doplněno hrubou kresbou mistrně mixující temné pasáže s až pastelovými okny. Dynamika kresby je na vysoké úrovni a nenechá člověka na okamžik vydechnout.

Příběh se rychlými kroky posouvá dál, ukazuje snahu místních indiánů, hlavně pak jejich vůdců, o zřízení kasina, které by mělo přitáhnout turisty a jejich peníze. V pozadí se však odvíjí nitka daleko temnější. Nitka plná nájemných vražd, vyřazování konkurence, vaření drog a celkového zneužívání bídného stavu obyvatel rezervace. Vše protkáno složitými vztahy i životními osudy hlavních protagonistů. Dashiell je díky svým schopnostem naverbován k místní policejní jednotce. Lepší by však bylo říct ochrance „náčelníka“. Policie, ačkoli s pravomocemi jako v jiných částech USA, zde podléhá přímé kontrole lidí stojících na vrcholu potravního řetězce. A heslo to serve and protect zde nabírá podivný žlučovitý zápach a příchuť.

Čtenář je postupně více a více vtahován do děje, jsou mu předkládána fakta, ať už skutečná či lživá, která dokreslují celé pozadí příběhu. A ne, nejde zde jen o Dashiella Zlého koně, ale i o jeho matku a události tak staré, že je mnozí obyvatelé rezervace zapomněli. Prvky drsné školy a temné detektivky kanou pomalu z každé strany, díla moderního thrilleru stojí v koutě a tiše tleskají. Zvraty jsou podány velmi propracovaně a lidsky, některé člověk očekává, jiné jsou skutečně překvapivé. Oceňuji také vzpomínkové pasáže, které jsou od textu výrazně odděleny. Právě tyto prohlubují celkové vyznění scénáristicky nadmíru propracované knihy a odkrývají pozadí charakterů, se kterými přicházíme do styku. A postupně zjišťujeme, že svět Skalpů není černobílý a že nic není takovým, jakým se může na první pohled zdát. A jako ve skutečném životě je jasné, že přímá cesta k cíli neexistuje.

Musím přiznat, že po prvním přečtení jsem byl velmi mile překvapen. Jason Aaron nám předkládá propracovaný pohled na palčivou otázku americké společnosti. Nebere si servítky a přináší nám jeden z nejlepších scénáristických počinů poslední doby. Vím, že se opakuji, ale Aaron se nebojí témat, která by se v jistých kruzích dala považovat za kontroverzní, a přináší pohled na původní americké obyvatele jinak, než jsme zvyklí. V jeho vizích není místo na šlechetné hrdiny typu Vinnetou a jejich bratrské bledé tváře. Jeho svět je místem jen pro sebe, které do svého nitra cizince rozhodně nepouští. Je tak tvrdý a nespoutaný, děsivý a skutečný, až čtenáře mrazí v zádech. A chtě nechtě musíme připustit, že Dashiell Zlý kůň je indiánským hrdinou 21. století. Hrdinou, jehož zápory jsou snad silnější, než klady. Hrdinou, který touží utéct ze společnosti, jež ho stvořila, ale který se do ní tak jako tak musí vrátit. Protože jsou situace, které člověk nemá pevně v rukou. Ale Zlý kůň si umí poradit. Je tak naučený.

Co se týká zpracování, kniha je provedena v klasickém formátu a velmi povedená. Musím vydavatelství Crew pochválit za překlad, jenž je na vysoké úrovni. Překladatel a spisovatel Štěpán Kopřiva se nebojí použít i velice expresivní mluvu, která do předkládaného prostředí jednoduše sedne. Jde vidět, že si na celkovém vyznění projektů dává Crew záležet a že jim na výsledném obrazu velmi záleží. Vše je totiž provedeno na špičkové úrovni, a jen těžko se hledá jakákoli chybka či drobnost, která by výsledný efekt jakkoli porušila.

Skalpy – Země indiánů představuje jeden z nejzajímavějších scénáristických počinů posledních deseti let, a pevně doufám, že se zařadí po bok legendárních komiksů, které na dlouhá léta ovlivnily směřování tohoto žánru. Jeho místo na výsluní je totiž patřičně zasloužené. Všem, kteří se s touto sérií nesetkali na stránkách magazínu Crew či ještě nevlastní samostatnou knihu doporučuji její přečtení. Zaručeně nebudou zklamaní, neboť v tomto díle si určitě každý najde něco, co ho zaujme….