Uverejnené 18. 02. 2017, Autor/ka: Petra Slováková
Autor/ka: Jeff VanderMeer
Názov diela: Veniss Underground
Vydavateľstvo: Laser-books
E-shop: Laser-books.cz
Rok vydania: 2006

Sedmá kniha z edice New weird nakladatelství Laser-books před námi otevírá surrealistický prostor nepoznaných zážitků. Ačkoliv bývá tato edice neprávem opomíjená, o atraktivní tituly pro náročnější čtenáře v ní není nouze. Jedním z nich je bezesporu i tato kniha, která v sobě spojuje prvky fantasmagorie, záznamy psychedelických snů i ojedinělý motiv, v němž autor pracuje s hlubšími charaktery postav a psychologií. Veniss Underground je velmi promyšlený útvar i přesto, jak chaoticky může působit.

Jeffa Vandermeera mohou tuzemští čtenáři znát jak z antologií Trochu divné kusy (edit. Martin Šust) tak i z novější retrofuturistické sbírky Plnou parou. Jeho tvorba je obzvláště charakteristická, rozpoznatelná a svým osobitým stylem i zapamatovatelná.

Budoucnost je v jeho podání temná, děsivá a bezútěšná. Biopunkové a kyberpunkové prvky dílo ještě více ozvláštňují, až působí jako pestrá žánrová koláž, (což je u New Weirdu záměr), která vznesla do fantastiky složité umění beletrie a vynikající práce s jazykem.

Poetika skrytých obrazů se ve Veniss Underground v první řadě skrývá v symbolice Orfeova příběhu, kde je však, coby Orfeus sestupující do Podsvětí, ženská hrdinka, která se nebojí vydat se na strastiplnou cestu do hlubin přetechnizovaného šílenství. Nebe a peklo se svou symbolikou jsou umně vetkanými nápady s podtextem pro toho, kdo si rád domýšlí souvislosti mezi řádky. To vše pak dokresluje a tvaruje výsledné depresivní pozadí.

Slangové až téměř vulgární výrazivo střídají autorovy jazykově vytříbené popisy bizarních vizí budoucnosti v jednom podivném městě. Mnohdy se dostavuje efekt, že se propadáte do textu, jako se to stává i u jiných podobných autorů. Velmi zajímavý a ojedinělý je způsob vyprávění hlavního příběhu, nejdelšího souboru, který je pak doplněn několika dalšími povídkami.

Ústřední trojúhelník hrdinů Nicholas, tzv. Umělec života, jeho sestra Nicola a její bývalý přítel Sidrach, jsou postaveni před nelehké volby. Sbližují se a zároveň se jeden druhému vzdalují. Na své cestě se setkávají s mnoha překážkami a řeší nelehké životní otázky týkající se jich samotných i celé společnosti, která se hemží genovými úpravami, uměle vytvořenými bytostmi, či intrikujícími mocnostmi. Kniha se nevyhýbá ožehavým tématům od ekologie, sociální tématiky úlohy jedince i otázky okolo existence systému, v němž možná žijeme, jen si to zatím neuvědomujeme.

Není divu, že kniha vyvolala rozporuplné reakce, její problematika je fascinující zrovna jako pro jistý typ čtenářů odsouzeníhodná. Důraz je v ní kladen na šokující efekt, popisy bez zábran jsou často plné brutality a násilí a většina věcí je řečena s ohromující otevřeností. Veniss Underground si nehraje na knihu pro masy, je to komorní záležitost, která nejspíše nesedne každému. Přesto…asi jako mnoho jiných New Weirdových titulů – je to hra, která když přistoupíte na určitá pravidla, se dá poměrně dobře hrát. Můžete se dostat do úplně jiné roviny vnímání toho, co nazýváme literaturou. Můžete se oprostit od stokrát převařených klišé a zkusit něco, co vám vyrazí dech.

Ačkoliv můžou situace či popisy v knize působit nepříjemně a nejedné slabší povaze způsobí mrazení v zádech či špatný pocit v žaludku, jejich přítomnost je neodmyslitelným výrazovým prostředkem, ničím samoúčelným. Funkčnost příběhu je sama o sobě velmi dobrá, ačkoliv na románový rozsah je téma a nosný příběh trochu chudší. Navíc se v něm najde jen málo vedlejších zápletek. Nosná linka je spíše črtou v pozadí, přesto má hloubku. Formální nedostatky děje ještě dál vyrovnává forma.

Tato kniha je svým způsobem bezesporu skvělá a geniální. Je zajímavá, neotřelá a plná nezdolné fantazie. Otázkou je: Splňuje to, co očekává běžný čtenář? Pokud očekáváte stokrát převařená klišé, poklidně plynoucí vyprávění, oddychovou literaturu s elfíky a veselými skřítky nebo zlehka podanou kyberpunkovou filozofii či zběsilou jízdu ve stylu Kulhánka… pak je odpověď nasnadě. Ne, Veniss Underground není pro lidi, kteří nechtějí u knihy přemýšlet. Ačkoliv by pro ně mohla být alespoň fascinací a nezmapovaným územím umělecké kreativity, spíše ji ocení zkušenější čtenáři holdující charakteristické patině New Weirdu. Otrlejší nemusí mít strach sestoupit pod povrch Venissu a užít si vše, co tam najdou. Je to kniha, kterou si budete pamatovat. Buď vás pohltí, nebo znechutí, ale nezapomenete na ni.

Pre Fantasy-svet.sk recenziu napísala: Petra Slováková
Ďakujeme vydavateľstvu Laser-books za poskytnutý recenzný výtlačok.