Jody Revensonová: Harry Potter. Rekvizity a artefakty

Uverejnené 05. 11. 2017, Autor/ka: Veronika Yaonee Inglotová
Autor/ka: Jody Revensonová
Názov diela: Harry Potter. Rekvizity a artefakty
Séria: Harry Potter

Väčšina skalných fanúšikov Harryho Pottera má tie najdôležitejšie informácie dávno naštudované. Nájsť čokoľvek kdekoľvek na internete, alebo ich vyčarovať z relevantného zdroju, dnes nie je také ťažké. A nás, odrastených fiktívnych študentov Rokfortu, hľadanie, pátranie, bádanie, overovanie, preverovanie, vymýšľanie, domýšľanie i vytváranie za vlasy pritiahnutých záverov jednoducho baví. Preto nepohrdneme žiadnymi magickými príručkami, špeciálnymi výročnými edíciami, novými reedíciami a inými doplnkovými materiálmi, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou našich knižníc.

Harry Potter sa už tradične spája s pani Rowlingovou a jej špeciálnou stránkou Pottermore.com. My vieme, že za týmto veľkým projektom stoja aj iní šikovní ľudia, ktorí nadčasový knižný kult stále držia pri živote. A to s neskrývanou láskou, detským nadšením, hlbokou úctou i správnym kúzelným posadnutím. Zatiaľ čo u nás otvorili brány do čarodejníckeho sveta pred 17 rokmi všetky slovenské kníhkupectvá vďaka vydavateľstvu Ikar, dnes sa Chlapec, ktorý prežil teší pozornosti aj zásluhou vydavateľstiev Slovart či Albatros. Tak ako postava Harryho Pottera patrí Rowlingovej, zákulisie jeho magického sveta zase Jody Revensonovej, expertke na všetko, čo sa týka fantastického filmového priemyslu.

Jody Revensonová vyštudovala jednu z tých klasických univerzít v New Yorku. Bohaté skúsenosti s písaním kníh získala niekoľkoročnou praxou v spoločnosti Walt Disney, kde sa podieľala aj na výrobe filmov z nemálo slávneho univerza Piráti z Karibiku. Knihám ostala verná aj potom, čo jej kariéra zaznamenala rapídny vzostup, a my sme jej za to úprimne vďační. Veď nebyť jej húževnatej myšej práce, nedržali by sme dnes v rukách také zvučné publikácie, akými sú Harry Potter. Tvory a netvory, Harry Potter. Hrdinovia a tí druhíHarry Potter. Magické miesta filmov či Harry Potter. Rekvizity a artefakty.

Ako správni fanúšikovia, muklovia či čarodejníci, určite toho veľa o svete Harryho Pottera viete. O tom s vami nebudeme diskutovať. Len vám taktne pripomenieme, že sú tu stále veci, o ktorých ste možno doteraz nič nepočuli, alebo ste na ne jednoducho nesprávne nahliadali. Zaškatuľkovali ste ich. Stáva sa to aj iným tvorom, verte nám. Úlohou expertov, v tomto prípade Jody Revensonovej a Erika Fazekaša (vydavateľstvo Slovart), je aj to, aby vám isté skutočnosti odhalili tak, ako sa po správnosti odohrali. Od roku 2015 (u nás) sú k dispozícii vyššie uvedené čarovné rukoväte, čo hravým pútavým spôsobom rozšíria obzor. Niečo naučia, trošku vzdelajú, stane sa aj to, že sem-tam rozosmejú. Hoci sa obsahom orientujú na filmový priemysel, zažijete s nimi kopu zábavy a tzv. WOW efektov, ktoré každou jednou stranou naberajú na svojej magickosti.

Vo štvrtej publikácii Jody Revensonovej a Erika Fazekaša, Harry Potter. Rekvizity a artefakty budeme cestovať svetom filmových rekvizít. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že pôjde o jednoduchú výpravu, opak je pravdou. Ak chcete nahliadnuť do kreatívneho procesu výtvarníkov, architektov, dizajnérov, počítačových mágov, a tak trochu aj detektívov a historikov, pripravte sa na to, že najnovšia 207-stranová „Potterovská biblia“ vám nedá dýchať od úvodu. Navyše, ak ju raz prelúskate, svedomito, môžete na hodinách estetiky zabodovať.

Nepýtajte sa na to ako. Rozhýbte sa a začnite čítať! Len tak sa dozviete, že sovia pošta bola skutočná. Každý jeden list, ktorý Harry Potter dostal, sa vyrobil vlastnoručne. Vymyslel sa nielen typ písma, tvar obálky, špeciálny stroj, ktorý bez použitia počítačových efektov nechal poštu vyletieť z komína alebo poštovej schránky, a následne ju rozhádzal po celej obývacej izbe, ale aj vosková pečať profesorky McGonagalovej, ktorú (podobne ako list o prijatí do školy) vymyslela grafička Miraphora Minaová. Ak teda stále čakáte na pozvánku do Rokfortu a tá nechodí, neseďte na zadku. Už poznáte meno ženy, ktorá je vašou jedinou vstupenkou do čarodejníckeho sveta. Tak si po ňu odleťte!

Kniha Harry Potter. Rekvizity a artefakty je prakticky rozdelená na 9 tematických celkov:

1. Na RokforteŠkolské listiny, Rekvizity: profesori, Rekvizity: študenti, Metlobal a Veľká sieň
  2. Kameň mudrcov
  3. Trojčarodejnícky turnaj
  4. Metly
  5. Jedlo a pitie
  6. PublikácieNoviny a časopisy, Knihy, Ministerské publikácie
  7. Vydarené výmysly Weasleyovcov
  8. Čarodejnícke vynálezy
  9. Horcruxy a dary smrtiHorcruxy lorda Voldemorta, Dary smrti

Každý tematický celok ukrýva množstvo bohatých obrázkových príloh, kopu ilustračného materiálu, texty veľkorysé na zaujímavé fakty, ktoré sú spojené s rôznymi umeleckými odvetviami. Privoniate si tak k rôznym remeslám (rezbárstvo, kaligrafia, origami, krajčírstvo, technika...), budete ochkať nad vynaliezavosťou celého kreatívneho tímu a premýšľať, kde sú všetky tie rekvizity uskladnené, pretože aj obsah trezorov v Gringottbanke, aj všetky stratené veci v Núdzovej miestnosti, aj celá pracovňa profesora Dumbledora a tak ďalej, sa vyrobili na mieru. Nezanedbal sa nijaký detail, a to či už pri návrhoch lietajúcich metiel pre hercov, čo sa vo filme iba len mihli, cez dizajn magických artefaktov kladných a záporných hrdinov, až po obyčajné odznaky a plakety školského metlobalového tímu, na ktorých sú vyryté mená členov filmového štábu či známych hudobných skupín. Veru, je toho veľa.

Jody Revensonovú nájdete v každom dobrom kníhkupectve. Investícia, ktorú do jej knihy vložíte, sa vám vráti niekoľkonásobne. Erikovi Fazekašovi ako oddanému fanúšikovi Harryho Pottera záležalo na tom, aby vám vykúzlil takú príručku, ktorá bude vo všetkých smeroch kvalitná (väzba, papier, font, frontispis, preklad, interaktívny materiál a malý bonus nalepený na zadnej predsádke). Aj on ostal verný tradičnej poctivej práci, čo sa pozitívne odzrkadlilo na výslednom produkte. A ten je radosť držať v rukách!