Joe Hill a Jason Ciaramella: Plášť

Uverejnené 17. 02. 2017, Autor/ka: Peter Šufliarsky
Autor/ka: Joe Hill a Jason Ciaramella
Názov diela: Plášť

Jedenásty ročník Crweconu priniesol vydavateľstvu Comics Centrum hneď dve prestížne ocenenia Fabula Rasa. V obidvoch prípadoch pritom bodoval šesťdielny komiks s názvom Zámek a klíč. Odniesol si cenu za najlepšiu komiksovú sériu roku 2015. A cena za najlepší scenár minulého roku nebola udelená nikomu inému ako jeho tvorcovi. Je ním, mimochodom, Joe Hill. Vďaka pozitívnym ohlasom sa tak Comics Centrum rozhodlo vyhovieť fanúšikom a pripraviť dotlač prvej a tretej časti. Preto by nemalo byť problematické zohnať si ich všetky a presvedčiť sa tak o zaslúžených kvalitách tejto série.

Syn Stephena Kinga, ktorého meno už bolo spomenuté vyššie, patrí k autorom nevídaných kvalít... respektíve, vídaných jedine u svojho otca. Dôkazom toho nie sú len komiksy, ale aj knihy (Čierna krabica, Oblek mŕtveho, Rohy, Vianočná ríša, Bobby Conroy vstáva z mŕtvych a iné príbehy, NOS 4R2). Hillova kniha Rohy sa, ak náhodou neviete, dočkala aj filmového spracovania a hlavnú úlohu si v nej zahral Daniel Radcliffe. Tí, čo čítali knihu, ostali z filmu právom sklamaní. I ja viem, že preniesť príbeh z papiera na filmové plátno, nebýva vôbec jednoduché, obzvlášť vtedy, ak ide o autora, akým je Joe Hill. Ten po otcovi nielenže podedil rozprávačský talent a zmysel pre bezhraničnú fantáziu, on ho ešte aj vylepšil. Nemá na konte síce toľko kníh ako jeho tatko, ale na rozdiel od neho dokáže skĺbiť fantastické a hororové prvky bez toho, aby prekročil hranice uveriteľnosti.

Joe ponúka čitateľom presne to, čo chcú. Nesnaží sa im ponúknuť zbytočne viac. A vo forme komiksu jeho diela navyše nadobúdajú ďalší rozmer a atmosféra zhmotnená v knihách sa tak prenáša do obrazu o čosi intenzívnejšie. Ilustrátorov si volí nielen s rozumom, ale aj s citom, a tak máte pri jeho komiksoch občas pocit, akoby ste v rukách držali normálnu knihu, alebo sa pozerali na poriadne uletený animák pre dospelých. Presne takto na mňa pôsobí i jeho najnovší počin s názvom Plášť (The Cape).

České vydavateľstvo Comics Centrum opäť stavilo na svojho favorita. A dôverovalo mu natoľko, že pre svojich čitateľov pripravilo špeciálnu „deluxe verziu“ s jedinečnou obálkou. Tá, okrem minisérie Plášť 1969, ponúka ako bonus aj jednu poviedku Joa Hilla. Poviedka je zároveň aj predlohou celého komiksu. Prvá časť knihy pozostáva zo štvordielnej série Plášť 1969. K dispozícii tak máte nielen pôvodný príbeh, ale aj komiksový prequel vysvetľujúci presne to, čo sa v pôvodnej poviedke objavuje len v náznakoch. Nie vždy však platí, že tajomstvo by sa nemalo vyzradiť hneď na začiatku. Stačí si prečítať Plášť a hneď vám bude jasné, o čom hovorím.

Plášť 1969 tvorí neoddeliteľnú súčasť edície deluxe a posúva celú dynamiku príbehu tým správnym smerom. Každá jeho kapitola, odohrávajúca sa počas vojny vo Vietname, začína listom mapujúcim posledné zážitky odvážneho kapitána Gordona Chase. Krv tečie prúdom, vzduchom poletujú projektily a občas máte pocit, akoby ste sledovali komornú vojnovú drámu, v ktorej ani jeden panel či bublinka nie sú navyše. V Plášti 1969 sa objavuje zajatecký tábor Vietcongu pod vedením nemilosrdného zlosyna, do príbehu vstúpi záhadný lietajúci šaman i krutá pomsta... všetko korešponduje s dejom a bez rušivých elementov. Asi sa budem opakovať, ale Joe Hill vie odhadnúť správnu dávku adrenalínu a spomaliť presne tam, kde je to potrebné.

Pretože Plášť je sám o sebe adaptáciou poviedky, neočakávajte od neho žiadny príbeh epických rozmerov, ani enormne veľké množstvo postáv. To ale neznamená, že vám Joe Hill a Zach Howard (ilustrátor) nesprostredkujú ojedinelý zážitok. Zabudnite na superhrdinov, ktorí nosia plášte len preto, že sú v móde. Táto superhrdinská zbytočnosť hrá v tomto príbehu rovnako dôležitú rolu, ako aj jej nositeľ Erik Chase, ktorého nemožno radiť k hrdinom ani omylom. Erikova schopnosť spočíva vlastne len v neschopnosti vymaniť sa zo stereotypu. Práve problém začleniť sa do spoločnosti z neho robí skôr sociopata ako hrdinu. To, že vďaka magickému plášťu dokážete lietať, z vás hrdinu predsa nespraví. Dôležité je, akí ste vo vnútri. Náš „hrdina“ si to síce z časti uvedomuje, no namiesto toho využíva nadobudnuté schopnosti, aby zničil aj posledné, čo mu v živote zostalo - rodinu!

Hovorí sa, že s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť, no Joe Hill vám na zodpovednosť zvysoka kašle. Jediné, čo chce je to, aby ste sa dobre bavili a občas pozreli realite do tváre s vedomím, že nikdy nie je neskoro prestať si hádzať polená pod nohy. Prostredníctvom Plášťa vás tak oboznámi s krátkym nervy napínajúcim príbehom dvoch bratov, jedného povaľača (superzabijáka Erika) a jedného doktora (slušáka Nickyho), ktorých poznamenali detské fantázie a sny predierajúce sa na povrch v najnevhodnejšiu dobu. Po vzore kníh Stephena Kinga i tentoraz figuruje v príbehu nepísané pravidlo, že osobnosť človeka tkvie v jeho minulosti.

Vizuálnym spracovaním Zacha Howarda sa z Plášťa stáva deprimujúci, často až schizofrenický thriller opierajúci sa o hororové a mysteriózne prvky. Nechýbajú v ňom krátkodobé zápletky, nečakané zvraty, ani nápadité a občas až absurdné vraždy. Hodiť počas letu do turbíny motorovú pílu, či spustiť na nič netušiacich detektívov uviaznutých v dopravnej zápche rozzúreného grizlyho sa, veruže, len tak v hororovom žánri nevidí. Na moje počudovanie tieto nápadité scény naozaj fungujú. Jednak sú príjemným odľahčením a vôbec nenarúšajú celkový charakter knihy. Podobne ladených scén však nájdete oveľa viac. Aj z toho dôvodu odporúčam všetkým rodičom, aby pred deťmi schovali Plášť do skrine, pretože by sa im to mohlo v budúcnosti pekne vypomstiť.

Mne samému bolo pri čítaní normálne ľúto, kam až to celé smeruje. Škoda len, že po dočítaní som zatúžil po pokračovaní. Možno to Hillovi predsa len nevyšlo tak, ako si to plánoval, no pevne verím, že sa k svojmu Plášťu ešte jedného dňa vráti.