Jonathan Green: Alenčina noční můra v Říši divů

Uverejnené 28. 01. 2018, Autor/ka: Youko Akira
Autor/ka: Jonathan Green
Názov diela: Alenčina noční můra v Říši divů
Vydavateľstvo: Mytago
E-shop: Fantasyobchod.cz

Nikdy som nebola veľkou fanúšičkou nonsensovej poviedky od Lewisa CarollaAlica v krajine zázrakov“. Pre mnohých z vás je to príbeh plný detskej fantázie, pre iných zvláštna prehliadka absurdných výjavov, chorej mysle či vedľajších účinkov narkotík, ktoré ale sám Lewis pravdepodobne ani nebral. Čo by ste ale povedali na to, ak by sme teraz opustili klasickú verziu tohto príbehu, z ktorého by sme vyhodili sladkú fantastickú zložku, a dopriali si namiesto toho poriadne hororové dobrodružstvo s prvkami steampunku? A čo by sa stalo, ak by sme k tejto zaujímavej zmeske pridali ešte možnosť rozhodovať za to, čo Alica bude robiť? Ak už toto nie je pre vás zaujímavé a lákavé, tak potom naozaj neviem, čím by som vás zaujala...

Jedenásťročná Alica sa opäť ocitne v krajine zázrakov. Tentokrát to nebude sen ako taký, ale naozajstná nočná mora. Tyrania Srdcovej kráľovnej už pokorila svoje hranice, ľud trpí, krajina sa rúti do záhuby, a tak sa Králik s hodinkami rozhodne pre to najkrajnejšie riešenie – príde si po malú Alicu a zase raz ju vtiahne do pračudesného sna. Alebo nočnej mory? Alica sa nedobrovoľne ocitá v starom svete, ktorý však spozná len sťažka. A o tom, či sa vôbec vráti domov, od tejto chvíle budeš rozhodovať ty, čitateľ!

Co by měla Alenka udělat teď?

Nalít si šálek čaje? Otoč na 338.

Připravit si svačinu s sebou? Otoč na 349.

Sebrat nůž na chleba? Otoč na 359.

Vstát od stolu a odejít? Otoč na 15.

Aj takto môžu vyzerať nejaké tie možnosti vo vašej knihe. Ak ste zmätení, trošku vám napoviem. Táto kniha nie je obyčajná. Ide o tzv. gamebook, teda hernú knižku. Jej zámer je jednoduchý, vy čítate príbeh, ktorý je zároveň RPG hrou. Je teda na vás, kam sa príbeh bude ďalej uberať a ako skončí, možností máte neúrekom a čo je super, nikdy vás neomrzia. Bude teda koniec tohto dobrodružstva šťastný, alebo Alicu pohltí jej vlastná nočná mora? Všetko to záleží od toho, či naozaj vypije flakón s lístkom „Vypi ma!“...

Ak ste žiadny gamebook nikdy v ruke nedržali, a bojíte sa skúsiť niečo nové, nemusíte zúfať. Prvé strany nového Alicinho dobrodružstva vám všetko krásne vysvetlia. Na to, aby ste sa mohli zabaviť, potrebujete dve obyčajné šesťstenné kocky alebo balíček žolíkových kariet, pokiaľ chcete byť viac tematickí. Uvedomte si ale, že úspešný stret s nepriateľom či vylúštenie hádanky, ešte nemusí znamenať šťastný koniec. Takže ku kockám a samotnej knihe – hre, budete ďalej potrebovať denník, do ktorého si zapíšete všetky potrebné informácie, a to od Alicinej výbavy, ktorú pri plnení jednotlivých úloh získala, až po jej špecifické vlastnosti (Obratnosť, Logika, Šialenstvo, Bojovnosť, Výdrž), ktoré bude na ceste za svojím cieľom potrebovať ako soľ. Tento denník sa nachádza priamo v knihe. Ak je vám ho ale ľúto hneď zapísať, môžete si ho stiahnuť a vytlačiť, alebo prefotiť. Je na vás, ako svoje nové herné dobrodružstvo pojmete.

Ak v tejto sfére nie ste nováčikmi, neunikne vám istá podobnosť s Dungeons & Dragons (Dračí doupě) či Warhammer.

Chceš-li meč, řekni nahlas jméno mé,

stejně jako titul a taky renomé.

Teď poklekni a polib mi prsten,

a odpověz v čí hrobce jsi to hostem?

A práve vám, fanúšikom týchto hier i gamebookov, by som túto knihu určite odporúčala. Nakoniec, aj takýmto spôsobom si viete obľúbiť literatúru a možno časom siahnete aj po tých bežných knihách, ktoré sa na vás usmievajú z bežných pultov bežných kníhkupectiev. Ktovie?

Kniha je sama o sebe malá, ale za to výborne napísaná a pútavá. Steampunk je navyše žáner veľmi raritný, kvalitný a stále vyhľadávaný, a práve Alenčina noční můra v Říši divů vám možno poslúži ako prvý impulz, oboznámenie sa s niečím atypickým. Navyše, nie je to veľké plus, ak sa jedna kniha môže čítať viackrát a stále mať iný koniec?

Knihe dodávajú šmrnc aj dve špeciálne schopnosti - Pero je mocnější a Divoucné a divoucnější. Obe vlastní Alica a obe vám jej príbeh pekne zdynamizujú. Prvá schopnosť vám umožní úspešne sa vyhnúť súboju s nepriateľom, aby Alica neutrpela akékoľvek zranenia, a druhá mení podstatu snového sveta, čo môže veci zhoršiť alebo zlepšiť. Za celú jednu hru máte k dispozícii tieto schopnosti len trikrát. Takže nimi veľmi neplytvajte.

V Říši divů oni leží

Sní, jak si dny kolem běží

Na čase jim nezáleží:

Vždycky plyou za proudem

Jdou za zlatým zábleskem

Je snad život jenom sen?

Tento gamebook je jednoznačne skvelým prírastkom do akejkoľvek knižnice, a to či už je jej vlastník fanúšikom fantasy, alebo čitateľom, ktorý hľadá niečo nové, originálne a mimo zabehnutých koľají. Má navyše menší formát, takže sa hodí aj na cesty. Český preklad mal na starosti Jan Snášel a je určite kvalitný, číta sa dobre a básničky sú veľmi pekné, ako už určite vyplýva z ukážok, ktoré som pridala do recenzie. Kniha oplýva aj čiernobielymi ilustráciami, ktoré pomáhajú ešte viac umocniť temnú atmosféru. Mrazí vás aj bez toho, aby ste sa do textu museli začítať. A aj toto sa predsa ráta, či?

Takže, hor sa do Ríše zázrakov! Neoľutujete!

Ďakujeme vydavateľstvu Mytago za poskytnutý recenzný výtlačok.